Drepturile digitale ale cetăţenilor UE: câteva comentarii pe marginea unei dezbateri Euranet Plus

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În contextul în care „drepturile omului” sunt o temă obişnuită de discuţie în Uniunea Europeană, e firesc să se vorbească, în cadrul instituţiilor europene, şi despre „drepturile digitale” ale cetăţenilor europeni.

De ce se discută, tot mai mult, în aceste zile despre drepturile digitale? Evenimentele recente (cum ar fi scandalul de spionaj provocat de dezvăluirile lui Edward Snowden cu privire la programele de supraveghere a cetăţenilor americani de propriul Guvern), teama tot mai mare de potenţiale intruziuni în viaţa privată a cetăţenilor, dinspre guvernele Uniunii Europene, în contextul intensificării măsurilor antiteroriste, impun discuţia despre drepturile digitale drept un subiect de actualitate.

O problemă fierbinte

Dezbaterea despre drepturile digitale ale cetăţenilor europeni găzduită recent, pe 20 ianuarie, de Euranet Plus (link aici către rezumatul de pe site-ul Euranet Plus), cea mai importantă reţea de radio „pe teme europene”, la Parlamentul European de la Bruxelles, e una dintre dezbaterile care arată că „drepturile digitale” sunt o problemă fierbinte pentru cetăţenii europeni.

Dezbaterea a fost realizată în formula „citizen’s corner”, cu participarea unor parlamentari europeni (printre care şi Victor Negrescu, un europarlamentar român), dar şi a unor jurnalişti şi studenţi.

Ce sunt drepturile digitale?

Sunt aceste drepturi digitale ceva diferit de drepturile omului? Nu tocmai. Ele sunt drepturile omului aplicate cadrului şi mediului digital – a arătat europarlamentarul german Sabine Verheyen. Fiind vorba despre mediul digital, aceste drepturi trebuie, totuşi, „traduse” pentru mediul digital. Asta nu înseamnă că trebuie să definim noi drepturi digitale: ci că trebuie să definim drepturile omului pentru mediul digital!

Încrederea cetăţenilor şi protecţia datelor

O problemă importantă, au arătat participanţii, e cea a protecţiei datelor şi a încrederii cetăţenilor asociate cu protecţia datelor – iar legislaţia europeană trebuie să asigure protecţia datelor în mediul on-line. Iar încrederea e un lucru bun şi pentru afaceri, deoarece, în ziua de azi, doar 12% dintre consumatori fac cumpărături în afara ţării lor, ceea ce înseamnă că există un foarte mare potenţial aici.

Obiectivul pe termen lung este acela de a avea o piaţă europeană digitală unită – iar în acest moment există încă multe obstacole, care vin dinspre directivele foarte diferite, la nivelul statelor Uniunii Europene, spre o piaţă digitală unită.

Următorul Google – o companie europeană?

S-a spus că următoarea companie Google ar putea proveni din Europa. E posibil ca, în acest moment, următoarea companie Google să existe deja în Europa, a arătat europarlamentarul român Victor Negrescu. Dar în acest moment, pe piaţa europeană, există mecanisme şi bariere care îi opresc dezvoltarea. Cum să depăşim aceste bariere: iată o temă importantă pentru Parlamentul European.

Dar dacă o mare parte a neîncrederii nu vine din cauza barierelor puse în calea comerţului digital – ci vine din percepţia pe care o au cetăţenii cu privire la datele lor personale: altfel spus, a modului în care cetăţenii ştiu – sau nu ştiu – că guvernele şi corporaţiile le folosesc datele personale?

Protecţia datelor: o problemă pe care statele UE n-o pot rezolva pe cont propriu

Un aspect esenţial, pentru a rezolva această problemă, e construirea unei legislaţii europene unite cu privire la protecţia datelor; nici un stat european, de unul singur, nu poate rezolva problema protecţiei datelor!

Aşadar, neîncrederea cetăţenilor şi lipsa informaţiilor despre demersurile europene comune, la nivelul instituţiilor fiecărui stat, sunt obstacole comune, pentru cetăţenii europeni. Iar o piaţă digitală comună, în care atât cetăţenii, cât şi companiile să îşi poată urmări interesele, reprezintă obiectivul pe termen lung al proiectelor legislative axate pe mediul digital ale Parlamentului European. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite