Minunata economie nouă - maşini împărţite, autobuze autonome şi sufragerii high-tech pe roţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Economia anului 2020 va fi în totalitate diferită de cea de astăzi. Dezvoltarea internetului, apariţia lucrurilor conectate, dar şi a serviciilor de împărţire a bunurilor - de la Airbnb la Uber (pentru maşini) duc la o economie care nu se bazează pe aceiaşi piloni ca până acum. Vă propunem o incursiune în economia viitorului.

La „Michelin Challenge Bibendum“, evenimentul organizat de gigantul producţiei de cauciucuri, s-a discutat despre cum va arăta lumea în viitor. Evenimentul, descris ca un Think Tank, dar şi ca un Action Tank, a vorbit despre trendurile viitorului.

Potrivit specialiştilor, până în 2020 vom avea 18 miliarde de dispozitive conectate la internet, care vor varia de la laptopuri şi telefoane, până la frigidere, aragaze, termostate şi maşini. Astfel, în această perspectivă, creăm în 18 luni la fel de multe date precum am creat până acum, de la începutul omenirii. Lumea se va concentra în jurul datelor strânse de la utilizatori, care vor fi folosite de către comercianţi pentru a înţelege mai bine cui vând. Evident, există şi riscurile de intimitate, dar lumea se îndreaptă din ce în ce mai mult către o dispariţie a acestui concept. Internet of Things înseamnă să oferi datele tale de trafic şi folosire încontinuu. O maşină Tesla generează 50 de GB de date.

Cele şase trenduri descoperite de specialişti la Michelin Challenge Bibendum sunt urbanizarea şi transformarea oraşelor în urbi inteligente, noi modele de business, investiţii în infrastructură adaptată, soluţii de transport integrate, conectivitate, dar şi transformarea şi oferirea puterii către generaţia Y, femeilor şi clasei de mijloc.

image

Împărţirea maşinii va deveni obişnuinţă

În acest context, factorii decizionali din domeniul mobilităţii încep să accepte că transportul se îndreaptă către o economie a împărţirii, în care maşina personală devine un lux şi o povară asupra planetei, iar transportul public capătă mai multă putere.

Potrivit datelor prezentate la conferinţa „Mega Trends“ din cadrul evenimentului, în acest moment 80 de milioane de euro sunt generate de economia „car sharing-ului“, iar ţinta este de 800 de milioane de euro. În 2013, creşterea industriei a fost de 50% şi se va ajunge la 26,2 milioane de membri ai cluburilor şi serviciilor de împărţire a maşinii.

Cât de mare impact are asupra producătorilor şi industriei acest trend? Tehnologia a dus la crearea unor servicii ca Uber, unde taximetrist poate fi oricine. De asemenea, oamenii au apelat şi la servicii mai puţin high-tech, dar care folosesc reţelele sociale - grupuri de Facebook care funcţionează ca un autostop virtual. Site-uri româneşti ca „4 în maşină“ promovează acest trend.

Ei bine, grupul Daimler a lansat Moovel (Car2Go). Acest serviciu e unul în care clienţii companiei pot să ia maşini în mai multe colţuri ale lumii cu un preţ standard pe kilometru, pentru transportul urban. E o transformare a modelului de închiriere a maşinii, pentru că vine din partea unui producător şi se bazează pe o flotă puternică, aflată în toată lumea. De asemenea, e centrat în mod special pe transportul urban. Toate rezervările se pot face dintr-o aplicaţie mobilă, în funcţie de localizarea telefonului.

Maşinile fără şofer, încă în stadiul perspectivei

Tot la forumul organizat la Chengdu, în China, am putut vedea şi o nouă iteraţie a conceptului de maşină inteligentă de la francezii de la Akka Technologies. Link and Go e o maşină micuţă ce poate fi condusă normal (deşi nu va arăta niciodată atât de futurist), dar are o componentă inteligentă, pentru că poate să meargă şi singură şi devine pur şi simplu o mică sufragerie în care să ne simţim ca acasă.

Link and Go a fost prezentată la Salonul Auto de la Geneva anul trecut, dar la Michelin Challenge Bibendum a fost prezentată varianta 2.0. Practic, maşina îţi învaţă preferinţele pe parcurs, folosindu-se de ce ziceam mai sus - datele noastre. Va şti cum ne simţim confortabil, cum vrem să fie condusă sau să ne conducă. E dotată cu o canapea confortabilă în spate, un televizor cu ecran plat şi motor electric. De asemenea, roţile se pot mişca la 90 de grade, ceea ce va face parcarea mai simplă ca niciodată.

Galeria foto poate fi accesată aici, prin click pe poză. 

image

Trendul al doilea înseamnă transformarea şoferului şi maşinii. Dacă mai sus vorbeam de car sharing, aici vorbim de maşină ca un spaţiu în care să ne simţim ca într-o sufragerie. Maşina ca transport… public. Evident, Link and Go e un concept, dar tehnologiile sunt pe cale de apariţie.

Autobuzul fără şofer

Un alt concept prezentat a fost EZ-10, de care v-am scris ieri. E un autobuz cu şase locuri şi patru în picioare, care poate transporta oamenii pe distanţe scurte.

EZ-10 e un produs francez şi va fi destinat aeroporturilor şi fabricilor, pentru transportul pe distanţe scurte. Cu toate acestea, conceptul poate fi extins. Autobuzul învaţă mai întâi traseul şi posibilele obstacole fixe, iar apoi, cu ajutorul camerelor video şi al senzorilor, vede ceea ce-i apare pe drum.

Mai multe despre EZ-10 puteţi afla din acest articol. Click pe poză pentru o galerie foto. 

image

Economia nouă

Unele lucruri vor dispărea. Altele vor fi mai puternice ca niciodată. Ar putea dispărea şoferul de autobuz, dar va apărea meseria de operator de autobuz autonom, cel care va avea grijă de aceste drone ale străzilor. Ar putea dispărea maşina personală ca un simbol al statutului şi vor exista mai multe servicii de împărţire a maşinii. Unii producători nu vor mai face doar bunuri, ci vor oferi cu adevărat servicii. Iar şoferul, taximetristul, camioanele, ar putea fi înlocuite cu sufragerii mobile sau procesoare care să ştie drumul. Evident, totul se va baza pe electricitate sau hidrogen. 

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite