Somnul odihnitor din timpul nopţii este cel mai bun indicator pentru o sănătate de fier, susţin medicii. Aceasta deoarece, somnul este influenţat de buna funcţionare a ceasului intern care controlează ritmul circadian, un ciclu de aproximativ 24 de ore. Potrivit medicilor, tulburarea ritmului circadian îşi pune amprenta negativ asupra randamentului la locul de muncă, favorizează apariţia bolilor cronice (diabet şi afecţiuni cardiovasculare) şi creşte riscul de depresie. Pentru a preveni îmbolnăvirea, medicii ne recomandă să respectăm programul de somn.

Nouă ore de odihnă pentru adolescenţi

Din cauza somnului insuficient şi neodihnitor, primii „germeni" ai insomniei apar încă din adolescenţă, avertizează specialiştii în somn. În general, pentru a da randament la şcoală şi pentru a se dezvolta normal, un tânăr ar trebui să doarmă între opt şi nouă ore pe noapte, potrivit specialiştilor americani de la Fundaţia Naţională a Somnului. Din păcate, statul îndelung în faţa calculatorului ori a televizorului scurtează aproape la jumătate programul de somn al adolescenţilor. Inevitabil, neglijarea pe termen lung a somnului creşte riscul de obezitate şi de depresie.

Adulţii trebuie să doarmă şapte-opt ore

Aceiaşi specialişti americani susţin că un adult sănătos ar trebui să doarmă în medie şapte-opt ore pe noapte. Cu toate acestea, s-a observat că, pe măsură ce înaintăm în vârstă, avem tendinţa de a dormi din ce în ce mai puţin (câte patru-cinci ore pe noapte). Deşi numărul orelor de somn se reduce la jumătate, aceasta nu înseamnă că se diminuează şi nevoile organismului în ceea ce priveşte necesitatea celor şapte-opt ore de odihnă recomandate. Acestă diminuare a numărului orelor de somn se petrece pentru simplu motiv că, pe măsură ce îmbătrânim, sistemele din organism îşi încetinesc activitatea. Inevitabil, toate aceste schimbări influenţează negativ calitatea somnului.