Cercetătorul japonez Yoshinori Ohsumi a câştigat premiul Nobel pentru medicină pe 2016 pentru „descoperirea mecanismelor autofage”, potrivit Comitetului Nobel, reunit, joi, la sediul Institutului Karolinska din Stockholm.

Laureatul premiului Nobel pentru medicină din acest an a descoperit mecanismele care determină ”autofagia”, un proces fundamental pentru degradarea şi reciclarea componentelor celulare, se afirmă în comunicatul oficial al Comitetului Nobel.

Termenul ”autofagie” îşi are originea în cuvintele greceşti ”auto” (”de la sine”) şi ”phagein” (”a mânca”). Prin urmare, ”autofagie” înseamnă consumarea propriilor ţesuturi de către un organism.

Acest concept a apărut în anii 1960, după ce oamenii de ştiinţă au remarcat că celulele vii pot să îşi distrugă propriile componente, înconjurându-le cu membrane, formând vezicule în forma unor saci microscopici, care sunt apoi transportaţi în compartimentul de reciclare - denumit ”lipozom” -, unde aceştia sunt descompuşi.

Într-o serie de experimente desfăşurate la începutul anilor 1990, cercetătorul japonez Yoshinori Ohsumi a folosit drojdia de panificaţie, pentru a identifica genele esenţiale în procesul de autofagie. Apoi, savantul nipon a descoperit mecanismele din spatele autofagiei în cazul drojdiei şi a demonstrat că un mecanism similar, dar mai sofisticat, este folosit şi de celulele umane.

Cercetările lui Yoshinori Ohsumi au condus la descoperirea unei noi paradigme a felului în care celulele îşi reciclează conţinutul. Descoperirile sale au deschis calea spre o înţelegere mai bună a importanţei fundamentale pe care autofagia o are în multe procese fiziologice, precum adaptarea organismului la înfometare sau reacţia la infecţie. Mutaţiile genelor autofage pot să provoace diverse afecţiuni, iar procesul autofagic este implicat în mai multe boli, precum cancerul şi maladiile neurologice.

Yoshinori Ohsumi s-a născut în 1945 în Fukuoka, Japonia. Şi-a obţinut doctoratul la Universitatea din Tokyo, în anul 1974. după ce a lucrat timp de trei ani la Universitatea Rockefeller din New York, a revenit la Universitatea Tokyo, unde şi-a alcătuit un grup de cercetare, în 1988. Din 2009, este profesor la Institutul de Tehnologie din Tokyo.

Anul trecut, premiul Nobel pentru medicină a fost atribuit cercetătorilor William C. Campbell (Irlanda), Satoshi Ōmura (Japonia) şi Youyou Tu (China).

Sezonul premiilor Nobel din 2016 va continua marţi, 4 octombrie, când va fi acordat premiul pentru fizică.

Premiul Nobel pentru chimie va fi decernat miercuri, 5 octombrie.

În mod traditional, premiul Nobel pentru literatură va fi decernat la o dată ce este comunicată cu doar câteva zile înainte de anunţul oficial. De regulă, acest premiu este anunţat într-o zi de joi. În 2016, Nobelul pentru literatură ar putea fi atribuit pe 6 sau 13 octombrie.

Premiul Nobel pentru pace, singurul care este atribuit de Norvegia, va fi anunţat vineri, 7 octombrie.

Luni, 10 octombrie, va fi atribuit premiul Nobel pentru economie.

Fiecare laureat Nobel primeşte o diplomă, o medalie din aur şi un cec în valoare de 8 milioane de coroane suedeze (circa 832.000 de euro).

Ceremoniile oficiale de înmânare a premiilor Nobel vor avea loc la Stockholm şi Oslo pe 10 decembrie, ziua în care se comemorează moartea fondatorului acestor distincţii, industriaşul şi filantropul suedez Alfred Nobel (21 octombrie 1833 – 10 decembrie 1896).