În trafic, bărbaţii români se transformă

În trafic, bărbaţii români se transformă

Bărbaţii între 18 şi 40 de ani sunt agresivi în trafic

Bărbaţii aflaţi la volan sunt mai abili decât femeile, însă sunt agresivi şi de aceea sunt implicaţi în accidente rutiere grave mai des decât reprezentantele sexului frumos care, atunci când conduc, sunt prudente, atente şi răbdătoare.

Ştiri pe aceeaşi temă

Bărbaţii români sunt agresivi în trafic, îi şicanează pe ceilalţi participanţi la trafic şi conduc riscant. Aşa reiese din cel mai recent studiu făcut de Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihoTrafiQ. Potrivit specialiştilor în psihologia traficului rutier, bărbaţii aflaţi în trafic sunt într-o continuă competiţie unii cu ceilalţi, motiv pentru care ajung să fie implicaţi în incidente rutiere mai frecvente de cât femeile. Acestea din urmă sunt prudente, atente şi răbdătoare.

Concret, studiul făcut de PsihoTrafiQ arată că bărbaţii la volan simt nevoia de risc, de adrenalină şi de senzaţional. Comportamentul este exacerbat dacă ei au la dispoziţie o maşină scumpă, cu mulţi cai putere. În plus, nu anticipează riscurile majore la care se supun în trafic prin condusul agresiv.

Astfel, 88% din bărbaţii care au între 18 şi 25 de ani şi 70% dintre bărbaţii de 25 - 40 de ani sunt de părere că o maşină bună echivalează cu un risc mai mic de accident.

„Această gândire e o capcană. O maşină scumpă îţi oferă un oarecare confort, dar concomitent cu asta vine şi riscul mai mare. Eşti mai teribilist, aşa sunt cei care au bolizi, dar accidentele grave sunt făcute în mare măsură de aceştia”, a declarat, pentru „Adevărul”, psihologul Mihai Copăceanu, adăugând că cei care se angajează de regulă în depăşiri periculoase sunt aceia care dispun de maşinile scumpe.

65% din bărbaţi se enervează când e traficul aglomerat

Mai mult, studiul arată că peste 65% din bărbaţii cu vârste cuprinse între 18 şi 40 de ani recunosc că se enervează atunci când traficul e aglomerat şi că depăşesc coloanele de maşini fără să stea pe gânduri. Specialiştii atrag atenţia că la risc sunt şi tinerii, la fel de teribilişti ca cei cu maşini scumpe.

„În genere, cauzele generatoare de accidente rutiere au ca factor principal, cel uman, iar comportamentele agresive şi teribilismul reprezintă cele mai des întâlnite elemente care produc accidente cauzate de om. Credem că nu doar experienţa rutieră contează în dezvoltarea comportamentelor în trafic, ci şi nivelul de educaţie rutieră, informaţiile la care şoferii au fost expuşi şi modul în care aceştia prelucrează informaţiile”, a declarat profesorul Mihaela Rus, preşedintele PsihoTrafiQ.

De cealaltă parte, femeile adoptă un stil mai puţin agresiv la volan, ceea ce se traduce printr-un număr mai mic de accidente rutiere, mai arată autorii studiului.

„Femeile sunt un sfert din şoferii români. Atunci, dacă trei din 10 greşesc la volan, ai tendinţa să spui că femeile conduc prost, dar noi nu ne uităm şi la faptul că cinci din zece bărbaţi greşesc. Ele atrag atenţia tocmai prin faptul că sunt mai puţine, sunt mai calme, au alt tip de reacţie faţă de un bărbat, care este impulsiv. Personalitatea femeilor se manifestă din plin la volan”, a completat Mihai Copăceanu.

Europenii sunt calmi la volan

Specialistul mai subliniază că între şoferii români şi cei străini sunt diferenţe extrem de mari mai ales din punct de vedere al agresivităţii la volan. „La noi, te bagi în faţă, devii uşor iritabil, se recurge şi la gesturi obscene în trafic, chiar şi la agresiuni. În străinătate nu vezi aşa ceva. Oricât de nervos ai fi la volan, nu e firesc să ai un comportament de beizadea”, a explicat psihologul.

El a mai arătat că europenii sunt calmi la volan, chiar şi cu cei care fac greşeli. „Toţi ceilalţi sunt răbdători, sunt mult mai umani în cazul unui incident în trafic, e o cu totul altă mentalitate. Apoi, la noi mai există şi unele diferenţe culturale care se resimt în stilul de condus. E un atac constant între cei din judeţe diferite aflaţi pe aceeaşi şosea şi un soi de relaţie bună în trafic între cei care provin din acelaşi judeţ”, a conchis psihologul.

La studiu au răspuns 127 de şoferi, dintre care 74,8% erau bărbaţi şi 25,2% - femei. Dintre aceştia, 48% aveau vârste cuprinse între 18 şi 25 de ani, 26% - 25-40 de ani, 18,9% - 45-60 de ani şi 7,1% - peste 60 de ani. Ca instrument de cercetare s-a folosit Checklist-ul atitudinilor disfuncţionale, din care s-au extras dimensiunile impulsivitate şi ostilitate, specifice comportamentului agresiv.

Anual, pe şosele, mor de trei ori mai mulţi bărbaţi decât femei

Nu mai puţin de 26.000 de oameni mor anual pe şoselele Uniunii Europene, conform unui raport publicat de Consiliul European pentru Siguranţa Transporturilor. Document arată că pe drumurile europene mor anual de trei ori mai mulţi bărbaţi decât femei. Deşi barbaţii reprezintă 49% din populatia totală a UE, când e vorba de decese în accidente rutiere, ei au o pondere de 76%, iar femeile, de 24%.

Datele autorităţilor din diverse ţări mai arată şi că pe şosele, barbaţii îşi pierd mai ales viaţa ca şoferi sau ca motociclişti, în timp ce femeile sunt victime mai ales ca pietoni sau pasageri.

Un raport făcut de Comisia Europeană, publicat în 2015, arată că ţara noastră ocupă locul doi în Uniunea Europeană după numrăul de morţi din accidente rutiere, fiind surclasată doar de Letonia.

70 de europeni mor zilnic în accidente rutiere

Concret, România are o rată de 91 de persoane decedate la un milion de locuitori, în timp ce media europeană este de 50 de persoane decedate la un milion de locuitori. Malta, Olanda, Suedia şi Marea Britanie sunt ţările care raportează cel mai mic număr de decese prin accidente rutiere.

„Este greu de acceptat că aproape 70 de europeni mor zilnic pe drumurile noastre şi mult mai mulţi sunt grav răniţi”, a explicat un oficial european. Un număr total de 25.700 de decese rutiere au fost raportate în 2014 în cele 28 de state membre UE, potrivit raportului publicat anul trecut. În 2014, comparativ cu 2013, numărul de decese din accidente rutiere a scăzut cu aproximativ 1% după scăderi de 8% în 2012 şi 2013. Situaţia este similară în cazul României, unde numărul de morţi din accidente rutiere a scăzut cu 24% între 2010 şi 2014 şi cu doar 2% între 2013 şi 2014.
 

citeste totul despre: