Spitalul de Copii „Grigore Alexandrescu“ face eforturi să intre în secolul XXI

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În secolul XXI, România nu are o evidenţă a numărului de paturi disponibile în spitale, în caz de accidente grave pierzându-se timp preţios pentru pacienţi până când medicii reuşesc să afle ce spital poate primi victimele. Dacă unele secţii sunt supraaglomerate şi pacienţii ajung pe listele de aşteptare pentru un pat de spital, în alte secţii bate vântul şi gradul de ocupare este unul foarte scăzut.

„E o abrambureală totală”, spune Cezar Irimia, preşedintele Asociaţiei Pacienţilor Cronici din România (APCR). 

În tot acest haos, cel mai mare spital de urgenţe pentru copii din ţară, Spitalul «Grigore Alexandrescu», a venit cu o soluţie inedită, pentru a şti în orice moment care este numărul de paturi disponibile din unitatea sanitară, dar şi măsura în care mai poate primi pacienţi sau nu. 

Concret, fiecare secţie a fost dotată cu o tabletă în care asistentele bifează momentul internării sau externării unui bolnav, toate datele fiind transmise, printr-o aplicaţie IT pusă la punct de un rezident, la direcţia medicală a spitalului. Astfel, se pot gestiona mai bine paturile din unitatea sanitară.

„Ştim în timp real care e situaţia pe compartimente şi secţii, gestionăm mai bine urgenţele, prin acest sistem ne dorim să avem şi informaţii legate de durata internării, să vedem care sunt secţiile supraaglomerate, cele cu cei mai puţini pacienţi şi să vedem şi care sunt costurile”, a explicat conferenţiarul Alexandru Ulici, managerul Spitalului de Copii „Grigore Alexandrescu“ din Capitală. 

Sistemul ajută şi la transferul pacienţilor 

Dacă înainte asistentele medicale ajungeau să dea chiar şi 20 de telefoane pentru a afla ce paturi sunt disponibile într-o anumită secţie, situaţia s-a îmbunătăţit considerabil, apreciază managerul, conform căruia 60.000 de copii sunt consultaţi anual la spital, din care peste 20.000 ajung să fie internaţi în unitatea medicală. 

„Ajută foarte mult şi la transferul pacientului. La Unitatea de Primiri Urgenţe sunt 300 de prezentări pe zi, iar unde sunt urgenţe e foarte greu să gestionezi pacienţii. Este o mai bună gestionare a timpului”, a declarat şi medicul Ioan Fodor, şeful Secţiei de Ortopedie, una dintre cele mai aglomerate.

Aplicaţia gândită de medicul rezident Alexandru Herdea este uşor de folosit de către asistentele medicale, ce au beneficiat de un instructaj în acest sens. „Toate spitalele ar trebui să aibă astfel de sisteme de gestiune a paturilor. În România nu avem nici în ziua de azi o evidenţă clară a paturilor alocate pe patologii. În continuare, avem pe secţiile de ATI bolnavi cronici care ar trebui să beneficieze de îngrijiri paleative, ocupă un pat în terapie şi sunt ţinuţi acolo de doctori pe bună dreptate, dar în acelaşi timp ne putem gândi că acolo ar putea fi trimis un pacient foarte grav”, a declarat, pentru „Adevărul”, Cezar Irimia, preşedintele APCR. 

„Nu există comunicare între spitale“

De asemenea, Irimia spune că o problemă majoră e şi cu cazurile venite prin 112. 

„Toate spitalele ar trebui să aibă astfel de sisteme, nu doar cele de urgenţă. Spitalele de urgenţă fac un triaj, dar după ce stabilizează pacientul nu ştiu unde să îl trimită, unde sunt posibilităţile de îngrijire. Nu există o comunicare în sistem între spitale şi nu există un acord între spitale. Nu există o evidenţă clară, nu există o repartizare corectă a pacienţilor din urgenţă către spitale care ar putea să îngrijească aceşti pacienţi care nu mai reprezintă urgenţe”, a conchis reprezentantul pacienţilor.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite