Radiografia protestelor stradale: „Salvaţi Roşia Montană“, „Vrem piste de biciclete“ sau „Jos Guvernul“?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Romanii au simtit ca protestele stradale din ultima saptamana reprezinta “o oportunitate de aur” sa isi strige problemele asa cum nu puteau inainte
Romanii au simtit ca protestele stradale din ultima saptamana reprezinta “o oportunitate de aur” sa isi strige problemele asa cum nu puteau inainte

Incepute in urma cu noua zile, protestele anti Rosia Montana ce au cuprins intreaga tara capata noi valente. Daca la inceput zecile de mii de persoane scandau aproape exclusiv lozinci impotriva anumitor parti ale proiectului, dupa o saptamana diversele frustrari ale romanilor au iesit la suprafata, acestia ridicand mai multe probleme cu care se confrunta societatea romaneasca.

Mergand alaturi de protestatari cateva ore este suficient pentru a-i observa, a le studia gesturile, a le auzi frustrarile. Din punct de vedere jurnalistic, Wall-Street.ro a participat, activ, la marsurile miilor de bucuresteni, vorbind cu ei, ascultandu-i, simtindu-le nevoia de a exprima probleme din ce in ce mai diverse.

Practic, romanii au simtit ca protestele stradale din ultima saptamana reprezinta “o oportunitate de aur” sa isi strige problemele asa cum nu puteau inainte.

In a doua zi de proteste, majoritatea scanda si protesta impotriva distrugerii naturii si a folosirii de cianuri in procesul de exploatare a aurului. In zilele ce au urmat, sprijiniti de o parte a presei dar mai ales de informatiile aparute pe canale alternative (in special retelele sociale, subiect atins si de Wall-Street.ro), implicatiile mai complete ale proiectului au reusit sa extinda “gama” de solicitari catre Guvern.

Este doar picatura care a umplut galeata frustrarilor noastre. Nu mai protestam de mult doar pentru Rosia Montana!”, spune unul dintre cei mai ferventi sustinatori ai protestantilor, cu vocea ragusita.

Alfred Bulai, conferentiar universitar doctor la Catedra de Sociologie a Facultatii de Stiinte Politice, Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative, sustine parerea aceasta, plusand.

"Vorbim, in mod clar, de nemultumiri de fond, se aduna «capital» negativ care trebuie dat afara. Oamenii de pe strazi nu sunt nemultumiti doar de Rosia Montana cat si de esecurile si balbele acestui Guvern - vezi balbele CFR Marfa, esecul Oltchim si asa mai departe", spune Bulai. "Mai mult, oamenii au iesit atat de multi in strada deoarce au simtit nesiguranta conducatorilor. Daca Ponta ar fi iesit si ar fi spus, clar, DA sau NU semnam, ar mai fi avut loc proteste dar nu atat de vehemente. Insa atunci cand te balbai si iti dai cu stangul in dreptul nu faci decat sa pui paie pe foc", considera sociologul, contactat de Wall-Street.ro.

El considera ca doar masuri politice ferme vor detensiona situatia, disparand, practic, obiectul principal al nemultumirilor. "Cele doua minute de ura" din romanul 1984, vor lua sfarsit. Cel mai probabil, manifestarile nu vor deveni violente atata timp cat nu se va repeta istoria din iarna, atunci cand Guvernul de la acea data si-a batut joc de oameni, agravand prin decizii contrare opinia publica si, mai mult, jandarmeria interveniind violent. "De obicei violenta naste din violenta", puncteaza Alfred Bulai.

In final, sociologul considera ca nemultumirile protestantilor sunt diverse, adunandu-se de-a lungul timpului.

Intr-adevar, mergand pe strada, se pot auzi tot felul de opinii, mai mult rostite decat scandate. “Am vrea sa strigam lucruri mai ample, precum abrogarea legii si a proiectului de lege ce sustin proiectul Rosia Montana, sa semnalam neregulile clare, lipsa de transparenta dar…ne lovim de o problema oarecum hilara – nu gasim rime sau ritmuri potrivite!”, spune un alt protestatar, zambind. “Asa ca ne multumim cu a striga «Uniti, salvam Rosia Montana!»”.

Sambata s-a ales o forma diferita de protest – mii de biciclisti aproape au blocat circulatia pe cateva strazi din Bucuresti, pornind din toate sectoarele Bucurestiului si unindu-se la Universitate. “Blocam circulatia pentru ca guvernantii dar si Primaria sa inteleaga ca suntem multi cei ce merg pe doua roti si este cazul sa gaseasca solutii care sa nu ne puna in pericol pe noi si pe ceilalti participanti la trafic. Nu e normal sa nu existe benzi speciale pentru biciclete!”.


Citiţi continuarea articolului pe wall-street.ro

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite