Dosarul electronic de sănătate a devenit obligatoriu. Ce conţine şi la ce este util
0Dosarul electronic a devenit obligatoriu începând din această săptămână, spre disperarea medicilor, care deja acuză blocaje majore ale sistemului informatic ce gestionează cardul de sănătate. Doctorii vor fi obligaţi să deschidă dosare electronice tuturor pacienţilor pe care îi consultă, altfel riscă să fie penalizaţi de autorităţi.
Concret, medicii trebuie să introducă datele pacienţilor, inclusiv istoricul medical, în sistemul informatic gestionat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. „În teorie, ar trebui să înlesnească comunicarea între doctori, însă şi dosarul electronic va funcţiona tot cu ajutorul sistemului informatic pe care a fost implementat cardul de sănătate. Iar acesta are numeroase hibe...”, arată medicii.
Cum va fi securizat dosarul
Oficialii de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate spun că dosarul electronic este ultima componentă care închide cercul informatizării sistemului de sănătate care mai conţine reţeta electronică şi cardul de sănătate.
„Începând din această săptămână devine obligatorie deschiderea de dosare pentru toată populaţia. Ideea acestui dosar, indiferent că pacientul merge în privat sau la stat, este că ea îi oferă medicului o imagine de ansamblu asupra pacientului. Dosarul funcţionează din 2014, dar era opţional până acum”, a explicat Augustus Costache, purtătorul de cuvânt al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Acesta susţine că dosarul va fi securizat, nefiind la îndemâna oricui, dacă pacientul doreşte asta. „Chiar şi medicii din spitale vor avea acces doar la sumarul de urgenţă al pacienţilor dacă aceştia nu vor dori ca în dosarul electronic să fie transferate şi date referitoare la spitalizări sau tratamente. Asiguratul decide ce informaţii din dosarul său de la medicul de familie să figureze în dosarul electronic, exceptând acele informaţii de bază - grupa de sânge, alergii, dacă e diabetic sau hipertensiv. Medicul de familie îi dă acestuia o matrice de securitate, pacientul stabileşte un PIN şi medicul, la cererea pacientului, va bifa dacă în dosarul electronic vor apărea şi date suplimentare celor din sumarul de urgenţă. Tot pacientul e cel care alege cine să aibă acces la acele date suplimentare, spre exemplu operaţii, reţete, rezultate ale unor investigaţii paraclinice”, a declarat doctorul Marius Filip, expert onorific al CNAS.
La spital, dosarul electronic va veni în primul rând în sprijinul medicilor de la camera de gardă şi al anesteziştilor. „Însă şi pentru medicul de familie dosarul electronic va fi de bun augur. Acest instrument electronic o să rezolve problemele de comunicare dintre medici. În plus, ei vor putea vedea şi rezultatele de la analize, dacă spre exemplu pacientul nu se mai întoarce la medicul de familie pentru interpretare”, a completat medicul. Potrivit acestuia, prin intermediul dosarului electronic medicul ar putea vedea imediat rezultatele unui RMN, dar şi cum a evoluat starea de sănătate a pacientului. Totodată, dosarul este util şi dacă bolnavul doreşte o a doua opinie, nemaifiind nevoit să umble cu toate hârtiile după el.
„Nu introducem date manual în el”
Ce îi îngrijorează, însă, pe medicii de familie e faptul că vor fi nevoiţi să verse manual date în DES. În plus, se tem şi că fiind interconectat cu sistemul care gestionează cardul de sănătate, vor fi şi mai multe blocaje decât sunt în momentul de faţă.
„Nu ştim dacă acest dosar va fi şi funcţional. Noi de ani de zile ne întrebăm cine îşi va asuma securitatea acelor date, pentru că vorbim de date confidenţiale, deci este nevoie ca cineva să îşi asume răspunderea în cazul în care ele ajung şi la terţi. Pe de altă parte, să fie limpede că noi nu vom sta să introducem manual date în el, deci ideal ar fi ca DES-ul să îşi preia automat datele din ceea ce noi deja completăm în softurile noastre de cabinet. Apoi, între componentele sistemului informatic legăturile sunt şubrede în condiţiile în care ele ar trebui să funcţioneze ireproşabil. Mă tem că sistemul va merge şi mai prost”, a declarat medicul Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina de Familie (SNMF).
Pe de altă parte, medicul de familie Gabriel Munteanu susţine că pacienţii de-abia s-au obişnuit cu cardul de sănătate şi că încă sunt asiguraţi din mediul rural, unde are cabinetul, care uită să-şi ia la ei documentul electronic când merg la consultaţie. „Nu putem să transmitem date fără acordul pacientului. Teoretic, dacă acesta e de acord să bifeze tot, în dosarul său electronic vor apărea toate analizele şi consultaţiile primite în cabinetul de familie, datele de la nivel de spital, cele de la laborator sau de la radiologie”, a explicat Gabriel Munteanu.
Însă nu doar medicii de familie se tem că vor fi încărcaţi cu sarcini suplimentare, ci şi managerii de spital care au fost deja notificaţi că dosarul electronic va deveni obligatoriu. În schimb, ei susţin că nu s-a făcut niciun fel de instructaj cu personalul din spital care gestionează partea de sistem informatic.
„Am aflat că pe 11 noiembrie se dă drumul la înregistrarea dosarelor cu setul minim de date. Acest lucru trebuia făcut de acum câţiva ani. Dacă DES era implementat înainte probabil cardul ar fi funcţionat mult mai bine, aşa ar fi fost logic, am impresia că s-au pierdut doi ani preţioşi.
Într-adevăr, e un set minim de date care ne vor fi de folos în urgenţă, mai ales dacă ajunge acolo un pacient implicat într-un accident, aflat în stare de inconştienţă, fără aparţinători”, a explicat profesorul Doina Dimulescu, managerul Spitalului Elias din Capitală.
Şefa spitalului susţine că „e logic să ai o informatizare a datelor”. „Creşte precizia în actul medical şi este demonstrabil că s-au dat medicamente, consumabile, nu mai cauţi prin hârtii, e altceva. Dar DES va încărca foarte mult munca medicilor. Şi aşa avem prea puţin personal. Va fi un progres dacă va fi aplicat cum trebuie, însă nu te scuteşte de foaia fizică. Teoretic, va fi un avantaj, practic, rămâne de văzut”, a conchis Dimulescu.