Cum îţi deschizi o afacere socială şi care sunt paşii de urmat pentru a avea succes

Cum îţi deschizi o afacere socială şi care sunt paşii de urmat pentru a avea succes

Afacerile sociale au început să prindă contur în România FOTO Adevărul

Conceptul de afacere socială a început să prindă contur în România în ultimii cinci, şase ani, după ce au fost lansate foarte multe fonduri guvernamentale în zona economiei sociale. În prezent, tot mai multe companii sunt dispuse să investească în afacerile sociale, care funcţionează exact ca un business, dar au şi o componentă socială, prin angajarea unor persoane cu dizabilităţi sau a şomerilor de lungă durată.

Ştiri pe aceeaşi temă

A scoate profit dintr-o astfel de intreprindere nu este, totuşi, deloc simplu, subliniază Zoltan Bereczki, directorul Fundaţiei NESst România. O noutate, însă, e faptul că tinerii care vor să îşi deschidă afaceri sunt interesaţi să îi ajute şi pe ceilalţi.

„Vor să facă afaceri cu sens, intreprinderile sociale devin un punct de interes pentru mulţi. Multe persoane interesate de zona asta vor să devină proprii lor şefi. Uneori, ei provin din comunităţi de care sunt legaţi emoţional şi atunci se decid să facă ceva şi să-i ajute pe oamenii din comunitate şi singura modalitate de supravieţuire este să îţi faci o afacere prin care să ajuţi oamenii”, a explicat, pentru „Adevărul”, Zoltan Bereczki.

Condiţia pentru a-ţi deschide propria afacere socială

Potrivit acestuia, impulsul a fost dat şi de rezultatele concrete care au apărut în ultimii patru ani. „În ultimii trei patru ani, odată cu apariţia unui număr semnificativ de afaceri oamenii au început să vadă şi rezultatele lor, adică produsele concrete care au intrat pe piaţă, fie că vorbim de produse din zona agricolă, gemuri şi tot felul de produse ambalate specifice unor anumite regiuni, fie că vorbim de produse de înaltă calitate făcute de persoane cu dizabilităţi”, a completat Bereczki.

Specialistul arată că deschiderea unei afaceri sociale le poate da bătăi de cap celor care au iniţiativă. În primul rând, pentru ca viitoarea afacere să aibă succes, ei sunt nevoiţi să găsească acel produs care nu există pe piaţă. „Dacă el există, trebuie să vii cu un produs mai bun. E regula numărul unu. Nu poţi trece peste legile economice”, a subliniat directorul Fundaţiei NESsT.

„Adevărata provocare e să pui în aplicare ideea”

Adevăratele provocări apar, însă, abia în momentul în care ideea trebuie pusă în aplicare. „Provocarea numărul doi este în momentul în care angajezi acele persoane, fie că sunt persoane cu dizabilităţi, fie că sunt şomeri de lungă durată. O altă provocare e legată de identificarea partenerilor. De asemenea, este important să găseşti soluţii prin care să îi menţii pe aceşti oameni la locul de muncă”, a precizat Bereczki.

Toate aceste provocări pun o presiune suplimentară asupra afacerii sociale. „Este greu să integrezi oameni care nu au lucrat sau care la un moment dat şi-au pierdut abilităţile de a lucra, dar aici e frumuseţea acestor întreprinderi”, a mai spus specialistul.

Potrivit acestuia, abilitatea antreprenorului de a comunica este şi ea extrem de importantă. „În momentul în care mergi cu un antreprenor şi îi arăţi ce se poate face, lucrurile merg in general relativ simplu. Majoritatea primarilor sau decidenţilor din zonele rurale sau din localităţile urbane mici îşi dau seama ce înseamnă acest lucru. Practic, procesul acesta de căutat sprijin e un proces de vânzare şi aici ţine foarte mult de antreprenor”, a conchis directorul NESsT.

citeste totul despre: