Cardul de sănătate a creat haos. Medicii de familie spun că este obligatoriu, reprezentanţii Casei Naţionale de Sănătate, că nu neapărat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cardul de sănătate va putea fi folosit doar după ce pacientul îşi va introduce codul pin
Cardul de sănătate va putea fi folosit doar după ce pacientul îşi va introduce codul pin

Cardul de sănătate devine teoretic obligatoriu, începând de astăzi şi orice serviciu medical ar trebui validat cu acesta. Cel puţin aşa au anunţat autorităţile încă de la sfârşitul anului trecut. Însă, zilele trecute, mai-marii de la CNAS au îndulcit tonul spunând că pacienţii vor putea beneficia de servicii medicale şi dacă nu au cardul la ei când merg la doctor. Medicii de familie însă arată că serviciile nu vor mai fi decontate fără card.

„Cine nu are cardul la purtător din 2015 scoate bani din buzunar pentru orice consultaţie”. Acesta era avertismentul autorităţilor la sfârşitul anului trecut, când românii nu prea se înghesuiau să-şi ridice cardurile de sănătate.

Mai mult, ca să-i convingă pe asiguraţi să-şi ridice cardurile, mai-marii de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate explicau că documentul electronic este un proiect care are ca principal scop transparentizarea şi eficientizarea utilizării fondurilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate. „Acesta va face dovada prezenţei asiguratului la furnizorul de servicii medicale”, subliniau sursele citate.

La doar patru luni de la aceste declaraţii şi după ce 96% din români şi-au primit cardurile, autorităţile au anunţat că asiguraţii care nu pot prezenta sau utiliza cardul de sănătate vor beneficia de servicii medicale şi medicamente, de la 1 mai. 

"Nu vreau să existe mesaje de la furnizori «dacă nu ai card, nu primeşti servicii medicale». Primesc serviciul medical. Să presupunem că un pacient ajunge la un furnizor de servicii fără a avea cardul, pentru faptul că l-a uitat acasă, că nu a dorit să îl ia, că nu l-a primit, că l-a pierdut. În sistem se vede dacă pentru pacientul respectiv a fost emis cardul, dacă acel card a fost iniţializat. Atunci se pune întrebarea: nu ai dorit să vii cu cardul sau cardul nu a ajuns? În oricare dintre situaţii, primeşte serviciile medicale, noi le decontăm furnizorilor serviciile medicale, dar le înregistrăm pe o listă separată", a explicat săptămâna aceasta Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS, 

Medicii de familie: fără card de sănătate vor fi plătite analizele 

Medicii de familie spun însă că serviciile nu vor mai fi decontate în lipsa cardului.

Mai mult, Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) atenţioneză asupra problemelor legate de implementarea cardului naţional de sănătate.

"Utilizarea cardului este obligatorie de la 1 mai, lucru susţinut fără echivoc de textul legii. Încercând să valideze în timp real serviciile medicale oferite pacienţilor care au carduri, medicii de familie au constatat în ultimele zile următoarele deficienţe grave ale sistemului informatic: cardurile primite de pacienţi nu au putut fi activate sau, când sistemul informatic a funcţionat, activarea a fost prelungită foarte mult, ceea ce a dus la prelungirea consultaţiei mult peste durata uzuală, procedura de deblocare a cardurilor este greoaie, cronofagă şi necesită cunoştiinţe avansate de informatică, situaţii care ar fi putut fi evitate dacă s-ar fi ţinut cont de sugestiile noastre de a evita utilizarea PIN-ului", se arată în comunicatul SNMF.

Organizaţia solicită "ferm să apară foarte repede modificările legislative necesare care să facă posibilă funcţionarea în paralel a consultaţiilor cu card şi a celor fără card, până ce sistemul informatic va fi pus la punct, va funcţiona fără erori, iar pacienţii vor intra în totalitate în posesia cardurilor, pentru a evita discriminările" şi "o procedură simplificată de deblocare accesibilă tuturor furnizorilor de servicii medicale şi mai ales pacienţilor, pe modelul deblocării cardurilor bancare".

CNAS: au fost semnate două acte normative care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale 

La scurtă vreme a venit şi reacţia reprezentanţilor CNAS care au subliniat că "CNAS este preocupată să asigure accesul la servicii medicale pentru toate persoanele asigurate. În acest sens, au fost semnate două acte normative, Ordinul Ministrului Sănătăţii şi al preşedintelui CNAS nr.557/246/2015 şi Ordinul presedintelui CNAS nr.248/2015, care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate. Conform acestor acte normative, asiguraţii care nu pot prezenta sau utiliza cardul naţional de sănătate vor beneficia de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale începând cu data de 1 mai", arată un comunicat al CNAS.

10 întrebări şi răspunsuri despre cardul de sănătate

1. Ce este cardul de sănătate?

Cardul naţional de sănătate este un proiect care are ca principal scop transparentizarea şi eficientizarea utilizării fondurilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Acesta va face dovada prezenţei asiguratului la furnizorul de servicii medicale.

Mai exact, cardul de sănătate ar trebui să fie unicul instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale şi farmaceutice în sistemul asigurărilor de sănătate. Cardul va asigura accesul la servicii medicale şi farmaceutice decontate în sistem. Doar serviciile medicale de urgenţă vor mai fi oferite fără cardul de sănătate, deoarece aceste servicii se acordă atât persoanelor asigurate, cât şi celor neasigurate, susţin autorităţile.

Mai mult, cardul naţional de sănătate este principala cheie de acces la dosarul electronic al pacientului (DES), un alt proiect informatic al CNAS. Concret, dosarul electronic de sănătate este o colecţie de informatii medicale ale pacientului, adunate la nivel naţional, de la toţi furnizorii de servicii medicale, fie că sunt sau nu în contract cu casa de asigurări, cu care pacientul a intrat în contact.

Dosarul electronic îi va da posibilitatea pacientului să îşi poată vedea istoricul oricând de acasă, inclusiv dacă a beneficiat de tratament în România sau în străinătate. Potrivit CNAS, dosarul electronic al pacientului poate fi accesat oriunde în lume.

2. Cine primeşte cardul de sănătate?

Cardul naţional de sănătate se eliberează strict persoanelor asigurate care au peste 18 ani. În acelaşi timp, cardul de sănătate nu este necesar atunci când persoanele care nu îşi plătesc contribuţia la sănătate accesează serviciile de urgenţă, prin intermediul pachetului minim stabilit prin lege.

3. Cum faci rost de cardul de sănătate?

Distribuirea cardului de sănătate către asiguraţi a fost demarată în luna septembrie a anului trecut şi până în prezent au fost distribuite peste 14,3 milioane de carduri, adică peste 96 la sută. Mai sunt 500.000 de carduri care se află încă la casele de asigurări de sănătate şi 340.000 la medici de familie. 

Cardul de sănătate este înmânat titularului în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire.  

Acesta poate fi ridicat de la Casa de Asigurări de Sănătate sau de la medicul de familie.

„Cardurile care nu vor fi distribuite, prin intermediul serviciilor poştale, vor fi predate caselor de asigurări şi, în scurt timp, casele de asigurări vor trimite cardurile către medicii de familie. Distribuirea prin servicii poştale s-a realizat în mare măsură“, declarau în urmă cu câteva luni cei de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.

4. Poate ridica altcineva cardul de sănătate în locul meu?

Asiguratul care nu a intrat în posesia cardului va fi nevoit să meargă personal să-l ridice. În lipsa asiguratului, cardul poate fi înmânat doar unui împuternicit legal, dat fiind faptul că este un document care conţine date personale.

5. Cum activez cardul de sănătate?

Cardul de sănătate, care arată exact ca un card bancar, fiind prevăzut cu nume, prenume şi cod de asigurat, este însoţit şi de o scrisoare cu rol informativ pentru asigurat. Pentru a putea fi folosit, cardul, trebuie activat la orice furnizor de servicii medicale, indiferent că acesta este medic de familie, spital, policlinică sau farmacie. Totuşi, recomandarea specialiştilor este ca asiguratul care a intrat în posesia documentului să îl contacteze pe medicul de familie, acesta din urmă fiind şi singurul care poate inscripţiona, doar la solicitarea expresă a asiguratului, date medicale cum ar fi grupa de sânge, Rh-ul sau consimţământul pentru donarea de organe.

Activarea constă în personalizarea pinului de transport – 0000 - într-un pin din patru cifre, care trebuie să fie cunoscut doar de proprietarul cardului. Întreg procesul durează mai puţin de un minut, arată CNAS. Concret, în momentul în care asiguratul ajunge la medicul de familie, documentul este introdus într-un cititor de card. Ulterior, medicul are acces la datele pacientului şi îi poate da acestuia trimiteri sau reţete compensate, după caz. 

Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest pin va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.

6. Ce informaţii sunt trecute pe cardul meu de sănătate?

La eliberare, cardul cu cip vine însoţit şi de o scrisoare în care se precizează ce informaţii vor fi stocate pe cip-ul respectivului card, adică datele de identificare ale pacientului: numele şi prenumele şi data naşterii.  

Fiecare card naţional de sănătate va mai conţine un număr de asigurat format din 20 de caractere, un număr de card care va fi format din 16 caractere şi un cod CIP format din 25 de caractere.  

Pe cipul cardului naţional de sănătate vor mai fi scrise datele de identificare ale medicului de familie: numărul de telefon, numele, prenumele, codul medicului de familie al posesorului cardului.

Pe cardul de sănătate poate fi trecut inclusiv dacă doriţi să deveniţi donatori de organe în cazul unui accident. Dar înainte de asta medicului care va trece această informaţie pe card trebuie să-i prezentaţi o declaraţie notarială în acest sens. Cu toate acestea, „ultimul cuvânt, în momentul morţii cerebrale, îl are familia. Medicii întreabă membrii familiei ca măsură de siguranţă. Aşa prevede legislaţia de la noi, unde funcţionează consimţământul informat”, a conchis Tache.  

7. Datele de pe cardul de sănătate sunt greşite. Ce fac?

În cazul în care numele este tipărit greşit pe card, documentul va fi predat la Casa de Asigurări, unde se va solicita eliberarea unui alt card, care va fi tot unul gratuit. Acesta va intra în posesia asiguratului la 30 de zile de la înregistrarea cererii.

8. Ce se întâmplă dacă pierd cardul de sănătate?

Asiguratul va suporta costurile fabricării şi distribuirii cardului în cazul în care acesta îi este furat ori se deteriorează sau se pierde. Mai exact 15 lei. Acelaşi lucru este valabil în cazul modificării datelor personale de identificare. „Asiguratul suportă contravaloarea cardului naţional, precum şi cheltuielile aferente distribuţiei acestuia, în situaţia solicitării eliberării unui duplicat ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorării acestuia, precum şi în situaţia modificării datelor personale de identificare“, se precizează în proiect.

Eliberarea unui nou card naţional se face în termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea unei cereri la casa de asigurări de sănătate în a cărei evidenţă se află persoana respectivă. 

9. Ce se întâmplă dacă refuz cardul de sănătate?

Iniţial, reprezentanţii autorităţilor susţineau că românii care refuză cardul de sănătate din motive religioase sau de conştiinţă vor fi nevoiţi să scoată bani din buzunar pentru serviciile medicale, excepţie făcând urgenţele spitaliceşti.

10. Deţin card european de sănătate. Mai am nevoie şi de cel naţional?

Cele două carduri sunt distincte. Cardul naţional de sănătate asigură dreptul la servicii medicale doar pe teritoriul României, în timp ce cardul european de sănătate asigură serviciile medicale devenite urgenţe în timpul şederii temporare pe teritoriul unei ţări din spaţiul UE/SEE/Elveţia.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite