Gorghiu: PNL va vota împotriva gratuităţii pe RATB. Se va constata falimentul RATB

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alina Gorghi, copreşedinte PNL FOTO Eduard Enea
Alina Gorghi, copreşedinte PNL FOTO Eduard Enea

Copreşedintele PNL Alina Gorghiu a anunţat că liberalii nu vor susţine proiectul anunţat de Gabriela Firea, aleasă primar al Capitalei, care doreşte ca bucureştenii să beneficieze de transport public gratuit.

„Ne-am obişnuit ca PSD să facă minuni. Capacităţile magice ale reprezentanţilor PSD se manifestă, de obicei - pură întâmplare - în preajma unor sărbători laice, cum ar fi alegerile. Mai ales atunci, PSD transformă apa în bere şi aerul în mici. Minunile nu se opresc aici. Duhul sfânt al PSD lucrează zilele acestea la foc automat. Proaspătul primar al Capitalei şi şeful acestuia de partid au decretat ca locuitorii Capitalei să nu mai plătească transportul public de suprafaţă. Până la urmă, nu ne dorim toţi să nu plătim nimic, totul să fie gratis? Ce poate fi mai frumos decât să foloseşti un serviciu public fără să plăteşti? Cine s-ar putea opune unei astfel de idei, atât de generoase, la care nu s-a gândit nimeni în Europa până acum?”, a spus Alina Gorghiu. 

Liderul PNL arată că această măsură va duce RATB spre faliment. „În cazul de faţă, efectele sunt nocive pentru toţi bucureştenii. Această gratuitate va fi plătită, până când se va constata de către toţi, falimentul RATB: şi de către cei care merg cu autobuzul sau tramvaiul, şi de către şoferi, pietoni ori bicilişti pentru că toţi plătim impozite şi pentru că serviciile publice nu pot fi gratuite, într-o economie funcţională“, a mai arătat Gorghiu.

Liderul PNL a mai spus că argumentul că măsura va fluidiza traficul este fals. „Nu e nevoie de prea multă logică pentru a înţelege că oamenii care merg cu maşina nu o fac pentru că este mai ieftină benzina decât o călătorie RATB. Şi ei, şi ceilalţi au nevoie de transport public de calitate, de autobuze şi tramvaie moderne, neaglomerate şi care să vină repede şi la timp în staţii. Aşa este peste tot în lumea civilizată, aşa se pot oferi condiţii decente de transport şi trafic”, a adăugat Gorghiu.

Prima gogoaşă vândută

La doar două zile de la alegeri, Gabriela Firea, aleasă în funcţia de primar al Capitalei, promite că toţi bucureştenii vor beneficia de transport public gratuit, măsură gândită pentru a decongestiona traficul infernal din Bucureşti.  „Unul dintre primele proiecte pe care le voi depune se referă la restructurarea, redresarea RATB. Exista un plan economic care poate fi aplicat, prin care transportul public sa fie gratuit. Vrem să incurajăm calatoriile cu transportul public, ca să lăsăm maşina acasă şi să nu mai fie traficul atât de sufocant. Am vorbit cu specialişti şi am făcut un calcul de oportunitate şi am decis că se poate face. E vorba doar despre RATB, nu şi metroul, pentru că acesta aparţine de Ministerul Transporturilor. E un plan economic ce poate fi aplicat“, a spus Gabriela Firea.

Planul de „redresare“ a RATB, anunţat de Gabriela Firea, înseamnă, de fapt, aducerea RATB şi mai aproape de faliment. În acest moment, RATB are mari probleme financiare, având chiar conturile blocate de ANAF din cauza neplăţii datoriilor uriaşe pe care le are la buget. Veniturile RATB se constituie din vânzarea titlurilor de călătorie (bilete şi abonamente) şi din subvenţia acordată de Primăria Capitalei, în subordinea căreia funcţionează RATB. Potrivit raportului de activitate pe anul 2015, veniturile obţinute din vânzarea biletelor de călătorie s-au ridicat la 177,76 milioane de lei, în timp ce subvenţia de la Primăria a fost de 515 milioane de lei, de aproape trei ori mai mult decât ceea ce produce, de una singură, Regia. Cum RATB are venituri prea mici din vânzarea de bilete, datoria către Fisc va fi achitată din subvenţia de 515 milioane de lei primită de la Primărie.

La prima rectificare bugetară, din al doilea semestru al acestui an, tot Primăria îi va acorda Regiei de transport cele 126 de milioane de lei datorate acum către Fisc. Cu alte cuvinte, alocările din bugetul local pentru RATB se vor ridica în 2016 la 641 de milioane de lei, mult peste cele de anul trecut, deşi, planul Consiliului General al Muncipiului Bucureşti (CGMB)  era ca regia să primească mai puţini bani anul acesta de la Primărie.

„Datoriile se vor adânci“

Prin măsura anunţată de Firea, subvenţia Primăriei va trebui să cuprindă şi veniturile obţinute din vânzarea biletelor.  „Presupune că datoriile se vor adânci. Primăria Generală promite nişte bani de care nu suntem siguri că îi are pentru că Primăria are un buget substanţial, dar el este grevat puternic de cele două subvenţii: la căldură (pentru RADET) şi la transport în comun (pentru RATB). În afară de acestea două, rămân foarte puţini bani în bugetul Primăriei Capitalei, comparativ cu nevoile. Dacă se grevează şi mai mult acum, se măreşte automat şi subvenţia pe care Primăria o acordă RATB“, arată Sorin Ioniţă, specialist în politici publice, pentru „Adevărul“.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite