Alina Mungiu-Pippidi: De ce cazul Oprea nu e despre Oprea. Mic tratat de anormalitate cotidiană

Publicat:
Ultima actualizare:
Alina Mungiu-Pippidi este preşedintele Societăţii Academice din România (SAR)
Alina Mungiu-Pippidi este preşedintele Societăţii Academice din România (SAR)

Astă vară, cand generalul ajunsese prim-ministru, mi-am permis să mă disociez de corul celor îl mângâiau pe cap ca să ni se alăture nouă.

Acum că ne-am convins cu toţii că ortacul minor al lui Cozma nu e chiar adecvat să ne reprezinte la Consiliul JAI la Bruxelles, o să fac câteva disocieri de la corul comun, că adesea în România esenţialul se pierde pentru că lumea, începând cu conducătorii, nu prea ştie ce e normal într-o democraţie sau un stat de drept.

  • E anormal să se circule în coloană oficială în fiecare zi, de miniştri, PM, Preşedinte şi Patriarh, coloana oficială trebuie să fie excepţia (atunci când ai summit NATO) şi nu regula, or, numai Oprea de câte ori se ducea undeva folosea coloana oficială. Avem mii de coloane, care opresc circulaţia de câteva ori pe zi în Bucureşti.  
  • Orice demnitar în orice coloană ar fi trebuie să circule cu viteza legală sau cu o viteză adaptată condiţiilor de trafic sau meteo, altfel creşte riscul tuturor. Numai în existenţa mea românească am auzit de nenumărate ori despre viteza patologică şi nelegală a coloanelor oficiale. Ca director TVR în 1997 a trebuit să cumpăr maşini capabile de viteză că altfel şoferii TVR rămâneau în urma coloanelor (noroc că am găsit un sponsor pentru meteo şi am luat maşini ieftine sud coreene de la el), iar ca tânără corespondentă pentruLe Monde în 1992 am dat peste cap o maşină a SRI în coloana oficială (de trei ori) pur şi simplu pentru că au vrut să sară peste maşina noastră, şi şoferul France Press nu s-a dat la o parte. Au scăpat toţi, dar la Putna strigau la mine că am vrut să-i omorâm că urâm SRI, nu că ei erau nebuni să facă manevre din astea în ARO cu 130 de km pe oră (noi eram în Dacia Break). Dacă ar face cineva un istoric al incidentelor legate de goana coloanelor oficiale ar ieşi multe accidente la iveală.  
  • Ce i s-a întâmplat lui Oprea i se putea întâmpla oricăruia dintre cei care folosesc coloane.  
  • Problema este aceea că a murit un om din cauza unei rutine imorale şi ilegale, din cauză că transportul demnitarilor nu e văzut ca o problemă de funcţionalitate a sectorului public, supus regulilor de cost-eficienţă, ci ca un privilegiu, deplasarea unui demnitar e deasupra legii la noi şi trebuia să vină decontul. Acuma, că a venit la Oprea, să îl plătească Oprea, dar să se schimbe şi regulile, să dispară abuzul.  
  • Ţările în care demnitarii se deplasează cu mari escorte şi mult peste viteza traficului au totdeauna probleme de trafic, pe care nu reuşesc să le rezolve niciodată. Cheia dezvoltării e asta: ţările rezolvă acele probleme pe care le au în comun cu conducătorii lor, şi nu altele. Dacă şefii nu au probleme de trafic, că trag lumea pe dreapta şi gonesc prin oraş, sau îşi trimit copiii la şcoli străine, sau se operează în alte ţări, nu se va rezolva niciodată cu traficul, şcolile sau spitalele, că efortul lor se va duce la problemele lor, oricare ar fi acelea. Nu astea.  
  • Această problemă de modernizare neîncheiată, de societate, de statut, nu e o problemă politică şi nici de gestionarea comunicării, cum neinspirat s-a exprimat şeful statului, neprofesionist sfătuit şi de această dată şi mai ales suprinzător de neperceptiv la ce a supărat lumea ”emoţională” la care a făcut aluzie.  
  • Şi pentru că e o problemă de abuz de putere, şi de stat de drept şi de democratizare neîncheiată, pentru că demnitarii au încă privilegii şi altor demnitari li se pare normal, era firesc şi constituţional să se pronunţe şeful statului, dar nu ca să ne spună că sunt probleme politice şi de comunicare.

Puteţi comenta acest text pe Romaniacurata.ro

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite