Sarah Sun, soprană: „Suntem nerăbdători să cântăm la «Enescu»“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cvartetul „Minguet“ concertează împreună cu soprana Sarah Sun, pe 8 septembrie FOTO Arhiva Festivalului „George Enescu“
Cvartetul „Minguet“ concertează împreună cu soprana Sarah Sun, pe 8 septembrie FOTO Arhiva Festivalului „George Enescu“

Soprana Sarah Sun este invitata concertului susţinut de Cvartetul „Minguet“, pe 8 septembrie, de la 11.00, la Sala Mică a Palatului.

Interviu realizat de Ruxandra Arzoiu

Din anul 2007 cântă împreună cu ansamblul Neue Vocalisten din Stuttgart, aproximativ 60 de concerte anual, muzică contemporană de la marii autori ai veacului trecut la cele mai noi creaţii. Lied, operă, oratoriu, sute de piese camerale, un bogat repertoriu în care s-a specializat în urma studiilor la Universitatea din Köln, şi a colaborării cu formaţii şi compozitori renumiţi ai zilelor noastre. Pentru concertul de la Bucureşti, se reîntâlneşte cu Cvartetul Minguet alături de care a realizat numeroase prime audiţii.

Concertul dumneavoastră din festivalul „Enescu” este unul din cele mai interesante din seria „Muzica secolului al XXI-lea“, cu nume importante printre care Peter Ruzicka este unul foarte cunoscut. Cum aţi ajuns sa cântaţi lucrările sale?

Il cunosc pe Peter Ruzicka de multi ani pentru că m-a ajutat foarte mult când eram foarte tânără. A fost unul dintre cei care au avut încredere in mine încă de la început. Mi-a telefonat de curând şi mi-a cerut să cânt în acest concert cvartetul său cu soprană, ceea ce m-a bucurat mult dar m-a şi surprins puţin pentru că înregistrarea pe CD este realizată cu o altă solistă... 

Mai cântaţi şi în alte lucrări ale lui Ruzicka?

În afară de acest cvartet, mai cânt în opera sa intitulata Hölderlin, la opera din Basel.

Aveţi un repertoriu impresionant cu titluri şi compozitori din zilele noastre dar şi cu pagini din clasici ai muzicii moderne, precum Berio, Berg, Britten. Cum aţi ajuns la o astfel de performanţă?

Cred că totul a început în timpul studiilor mele la Köln când am parcurs multă muzică contemporană şi mi s-a deschis interesul către acest gen. Am avut şi multe concerte atunci cu acest fel de muzică. Mai târziu, la Stuttgart am început să cânt cu „Neue Vocal Solisten”, care este un ansamblu extraordinar de 6-7 voci, un faimos grup vocal dedicat muzicii contemporane. La un moment dat, ei mi-au cerut să înlocuiesc o soprană din cadrul formaţiei şi aşa a început colaborarea noastră. Ei realizează cam 30 de noi piese anual, deci un repertoriu imens pe care l-am abordat şi eu şi mi-a folosit foarte mult

Ce oferă de fapt muzica nouă unui interpret, unui cântăreţ?

Pentru mine, este un prilej de a folosi virtuţile glasului, multe culori sonore, multe culori psihologice de fapt, aspect care mă interesează foarte mult. Compozitorii care au scris în a doua parte a secolului XX au căutat să scoată la iveală toate resursele vocii umane, în slujba unui spectacol eminamente artistic la un nivel foarte inalt. Şi astfel s-a pus accentul pe  marea forţă a glasului. S-au găsit multe căi de exprimare atât prin prin sunete cât şi prin zgomote sau expresii ale trupului, ceea ce este o mare provocare. Simt că în acest fel de muzică mă regăsesc şi mă pot pune în valoare prin tot ceea ce am. Nu doresc să mă perfectionez doar intr-o singură direcţie, cu o orientare limitată. În plus, sunt fericită că pot interpreta şi aceste valoroase texte din zilele noastre, pentru că libretele acestor piese sunt scrise de autori contemporani eminenţi. În acest fel mă simt mult mai conectată la realitate şi particip la reflectarea ei  în muzică.

Abordând creaţia contemporană, aţi optat pentru o schimbare totală în cariera dvs. sau vă menţineţi şi pe teritoriul clasic? 

Interpretez totuşi mult şi muzică barocă, arii în special. Dar cânt şi lieduri din literatura romantismului târziu, Strauss, Korngold. De asemenea John Dowland îmi place foarte mult. Iubesc şi opera desigur, dar preocuparea de bază se leagă de muzica contemporană.

Publicul dvs. cum se manifestă? Există deosebiri intre cel de operă şi cel de concert­? Vă receptează în mod diferit?

În majoritatea cazurilor am un public foarte bun. Dar nu oricui îi place orice. Este cert. Cu vocea poţi să cucereşti însă mai uşor un public nu prea obişnuit cu muzica contemporană, şi aceasta într-un mod foarte direct şi sigur. De asemenea, este foarte util să vorbeşti puţin despre o astfel de muzică, să încerci să o explici din punctul de vedere al interpretului. 

V-aţi întâlnit în cariera dvs. cu muzica românească, cu muzicienii români?

Am drept parteneri, colegi, muzicieni români şi un exemplu este Aroa Sorin, din Cvartetul Minguet. Este o muziciană extraordinară, pare că respiră tot timpul muzica. Este un spectacol să o priveşti când cântă. Foarte emotionant.

De când colaboraţi cu Cvartetul „Minguet“?

Cred că din anul 2010. Cântăm frecvent Cvartetul de Ruzicka şi cel de Schönberg. Cvartetul nr. 2 de Schönberg este de altfel citat în lucrarea lui Ruzicka. Facem şi multe prime audiţii impreună. Vom fi pentru prima oară în Bucureşti la festivalul „Enescu” şi suntem nerăbdători...

Showbiz

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite