Ghislieri Choir & Consort, între baroc şi clasicism
0Lucrări de Mozart şi Perez, dirijate de Giulio Prandi, vor putea fi ascultate, duminică noaptea, de la ora 22.30, la Ateneu, interpretate de Ghislieri Choir & Consort.
Articol realizat de Mioara Bâscă
Mozart a compus, în mai 1771, motetul Regina Coeli KV 108, (Antifonul Mariei pentru sfârşitul Pavecerniţei şi Vecerniei în perioada Paştelui). Lucrarea este un imn închinat Fecioarei Maria, ce face parte din Liturghie în Biserica Catolică şi în cea Reformată. În mod obişnuit are un text fix de patru versuri în limba latină: Regina cæli, lætare, alleluia:/Quia quem meruisti portare, alleluia,/ Resurrexit, sicut dixit, alleluia,/ Ora pro nobis Deum, alleluia. În versiunile mai vechi existau încă două versuri: Gaude et lætare, Virgo Maria, alleluia/Quia surrexit Dominus vere, alleluia. Adolescentul de 15 ani a gândit acest motet în patru secţiuni, părţile extreme în tempo-uri rapide încadrează două părţi lente în care rolul solistic este deţinut de o soprană.
Allegro este în Do major, cu o introducere instrumentală care pregăteşte intrarea omofonică a corului.
Discursul muzical al părţii a doua Tempo Moderato în Fa major se concretizează într-o arie elegantă şi rafinată, pentru soprană, însoţită de acompaniamentul orchestral şi de scurte intervenţii ale corului.
Lucrarea lui Perez a fost piesa principală pentru omagierea muzicienilor decedaţi
Punctul culminant al motetului este partea a treia Adagio un poco andante în la minor, solo-ul de soprană, o arie adevărată, tipic mozartiană, discret însoţită doar de instrumentele de coarde. Într-o atmosferă lirică, pe cuvintele Ora pro nobis se înlănţuie vocalizele vaporoase ale sopranei însoţite sau dublate de linia melodică a viorilor prime, celelalte instrumente oferind suportul armonic.
În partea finală Allegro (Alleluia), orchestra reapare în întregul ei, asociindu-se corului şi sopranei soliste. Este o atmosferă festivă, strălucitoare construită pe dialogurile participanţilor.
MATTUTINO DE’ MORTI
Napoletan prin naştere, cu origini spaniole, italianul Davide Perez a fost unul dintre cei mai renumiţi compozitori de opere serie şi muzică sacră ai secolului al XVII-lea. A activat ca muzician în Italia – Neapole, Roma, Palermo – şi la Curtea Regilor José I şi María I din Lisabona. În 1774 devine membru al Academiei de Muzică Veche din Londra, iar lucrarea, sa Mattutino de’ Morti, a treia parte a serviciului religios pentru morţi, a fost publicată în întregime de Editura Brenner.
Compus la Lisabona în 1770, Mattutino de’ Morti a fost executat pentru prima dată cu ocazia pelerinajului la sanctuarul Nossa Senhora do Cabo, o tradiţie de origine medievală care a cunoscut apogeul în secolul al XVII-lea graţie susţinerii Monarhiei. Executarea lucrării Mattutino de’ Morti, care comporta includerea sa într-un Serviciu religios pentru morţi, în liturghia unui pelerinaj, a luat aspectul unui omagiu anual adus de pelerini confraţilor decedaţi. Puţin după prima audiţie, Mattutino de’ Morti de Perez a fost adoptat de Confreria Sfânta Cecilia ca piesă principală în timpul ceremoniilor anuale pentru omagierea muzicienilor decedaţi şi a rămas în repertoriu cu acest statut până la sfârşitul secolului al XIX-lea.
Profesorul şi dirijorul Giulio Prandi consemnează: „Programul acestui concert s-a născut datorită unei descoperiri şi a muncii în echipă. Pe parcursul unei vizite la Roy-aumont în februarie 2011, am găsit în biblioteca François-Lang un exemplar din preţioasa ediţie Brenner a lucrării Mattutino de’ Morti de Davide Perez.
De la întâlnirea cu această partitură, astăzi rară şi uitată, a luat naştere proiectul de a reda viaţă uneia dintre cele mai importante şi mai inovatoare lucrări din timpul său. În acest scop, Colegiul Ghis-
lieri şi Fundaţia Royaumont s-au asociat în acest proiect cu muzicologul Rui Vieira Nery, de la Fundaţia Gulbenkian din Lisabona, şi colega sa Cristina Fernandes.
Pe parcursul unei rezidenţe de studii la Royaumont în august 2012, echipa a lucrat pe partitura Mattutino de’ Morti pentru a rezolva chestiunea complexă a documentelor adiacente, să pună la punct noua ediţie modernă a acestei lucrări cu scopul de a o interpreta şi să identifice versiunea cea mai fidelă cu originalul.
După lucrările preliminare, această coproducţie a Colegiului Ghislieri şi a Fundaţiei Royaumont va porni în 2013 într-un turneu de concerte de-a lungul Europei se va finaliza într-o editare pe disc la prestigioasa Casă Sony - Deutsche Harmonia Mundi.
Alăturarea celor două lucrări din acest concert nu este întâmplătoare, căci ele au fost compuse în aceeaşi perioadă şi de-a lungul timpului Mattutino de’ Morti de Davide Perez a fost însoţită la început de Recviemul de Jommelli, dar din 1808 (cum se poate citi în Gazeta de Lisboa) a fost asociată cu Recviemul de Mozart.
Membrii „Ghislieri Choir & Consort“
Aflat în sediul Colegiului Ghislieri din Pavia, Ghislieri Choir & Consort este unul dintre cele mai prestigioase ansambluri italiene de muzică barocă din generaţia sa. Repertoriul său este alcătuit din lucrările Barocului târziu şi Clasicismului, cu o predilecţie către muzica sacră mozartiană, dar se dedică totodată redescoperirii operelor corale sacre italiene ale secolului al XVIII-lea.
Solişti:
Roberta Invernizzi – soprană
Salvo Vitale – bas
Francesca Boncompagni – soprană
Valentina Argentieri - soprană
Marta Fumagalli – alto
Luca Cervoni – tenor
Marco Bussi - bas
Ghislieri Choir & Consort
Soprane I: Francesca Boncompagni, Caterina Iora, Marta Redaelli, Maria Candela Scalabrini
Soprane II: Valentina Argentieri, Emma Popolani, Karin Selva, Sonia Tedla
Alto: Silvia Bertoluzza, Maria Chiara Gallo, Marta Fumagalli, Ester Piazza, Claudia Soffiantini
Tenori: Gianfranco Cerreto, Luca Cervoni, Michele Concato, Victor Sordo, Paolo Tormene
Başi: Marco Bussi, Renato Cadel, Antonio Masotti, Alessandro Nuccio, Filippo Tuccimei
Vioara I: Marco Bianchi, Liana Mosca, Renata Spotti, Lathika Vithanage
Vioara a II-a: Alberto Stevanin, Laura Mirri, Marco Piantoni, Diego Castelli
Violă: Gianni Maraldi, Emanuele Marcante
Violoncel:Jorge Alberto Guerrero, Marcello Scandelli
Contrabas: Nicola Barbieri, José Andrès Reyes Alonso
Fagot: Valentino Zucchiatti, Anna Maria Barbaglia
Oboi: Aviad Gershoni, Shai Kribus
Flaut: Marcello Gatti, Francesca Torri
Corn: Gabriele Rocchetti, Francesco Meucci
Trombon: Luca Marzana, Jonathan Pia
Timpan: Riccardo Balbinutti
Orgă: Maria Cecilia Farina
Giulio Prandi: dirijor
Tânărul dirijor italian Giulio Prandi, în vârstă de 36 de ani, este licenţiat şi în matematică.
A fondat Ghislieri Choir & Consort în anul 2003, când avea doar 26 de ani.
Intensa sa activitate pe scenele unor importante instituţii ca Teatrul „Carlo Felice“ din Genova, AsLiCo din Lombardia, Barocche din Brescia ş.a.
Este interesat în special de repertoriul sacru italian şi german, dar abordează şi lucrări de operă mai apropiate de timpurile noastre şi a condus, de asemenea, numeroase prime audiţii.