VIDEO Live din Piaţa Festivalului, muzicologul Valentina Sandu-Dediu: „Bicentenarul Verdi-Wagner a fost atât de bine servit de Festivalul «George Enescu»“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În perioada 16-28 septembrie „Adevărul“ transmite live emisiuni din inima Festivalului „George Enescu“ FOTO: David Muntean
În perioada 16-28 septembrie „Adevărul“ transmite live emisiuni din inima Festivalului „George Enescu“ FOTO: David Muntean

Jurnalistul Cezar Paul-Bădescu o va avea alături în această seară pe muzicologul Valentina Sandu-Dediu, cea care are şi o rubrică de comentariu în Ziarul Festivalului „George Enescu“, care este distribuit împreună cu ziarul „Adevărul“.

Valentina Sandu-Dediu predă la Conservator şi va face o trecere în revistă a ediţiei din acest an a Festivalului. Cezar Paul Bădescu îi propune acesteia să privească înapoi şi să aibă o discuţie despre părţile bune, dar şi cele mai puţin bune ale Festivalului Internaţional „George Enescu“.

Valentina Sandu-Dediu crede că muzicologii sunt mai izolaţi decât criticii literari, dar spune că este şi un motiv bine întemeiat pentru acest lucru: „Ca muzicolog trebuie să te resemnezi de la început cu ideea că dacă muzica ar putea fi în totalitate explicată în cuvinte, atunci nu am mai avea nevoie de ea.“

Muzicologul a povestit puţin şi despre experienţa din Statele Unite, unde împreună cu soţul ei, Dan Dediu, a susţinut un concert „la patru mâini“. „Am avut un concert mic la patru mâini, de fapt era o sală în care erau piane şi a fost o plăcere să cântăm pe un Stanley cum nu am mai cântat vreodată“.

Dacă muzica ar putea fi în totalitate explicată în cuvinte, atunci nu am mai avea nevoie de ea.

De asemenea, Valentina Dediu crede cu tărie că sunt „câţiva pianişti minunaţi care sunt şi muzicologi excelenţi“, iar în ceea ce priveşte ediţia de anul acesta a Festivalului „George Enescu“ spune că i-a împlinit toate aşteptările.

Muzicologul Valentina Sandu-Dediu discută deschis despre cariera sa muzicală, dar şi despre festivalul George Enescu 

Gurre-Lieder, „un romantism târziu“

Valentina Dediu a ţinut să precizeze că va lăsa tonul muzicologic de o parte şi va vorbi în calitate de spectator: „Pentru mine un festival care începe cu Radu Lupu şi se încheie cu Murray Perahia îmi împlineşte orice aşteptare, ei sunt pianiştii mei preferaţi.“ „Ce mi-a plăcut enorm a fost faptul că Festivalul de anul acesta a adus Tetralogia Wagneriană şi Gurre-Lieder la Bucureşti“, povesteşte muzicologul.

Despre opera Gurre-Lieder spune că „este o lucrare fascinantă, un romantism târziu“ şi consideră că dirijorul a făcut „o performanţă uluitoare, a ţinut în mâini tot spectacolul şi a fost convingător.“

Pentru mine un festival care începe cu Radu Lupu şi se încheie cu Murray Perahia îmi împlineşte orice aşteptare, ei sunt pianiştii mei preferaţi.

Pentru Valentina Sandu-Dediu apariţia lui Victor Rebengiuc a fost un moment de mare succes. Cât despre Tetralogia Wagneriană declară că a fost o experienţă extraordinară, care a impresionat-o profund: „Pentru mine a fost extraordinar să o ascult, am văzut cu uimire că muzica lui Wagner aşa cum a fost cântată, aşa cum a fost dirijată, aproape că nu a mai avut nevoie de regie, vorbeşte de la sine şi poţi să-ţi imaginezi tot ce se întâmplă. M-a impresionat şi dirijorul care este un om de o eficienţă extraordinară, gesturi puţine, fără niciun fel de fiţe dirijorale, nimic exterior, totul este de maxim efect, cu momente tensionate, iar toate acestea induc acea vrajă wagneriană. Lumea lui Wagner te fascinează“

Cea mai reuşită ediţie a Festivalului „Enescu“

„Bicentenarul Verdi-Wagner a fost atât de bine servit, iar Antonio Pappano este un dirijor foarte bun, dar în ansamblu mi-a plăcut mai mult interpretarea Tetralogiei decât Recviemul“

Muzicologul a dezvăluit şi care sunt punctele minus ale ediţiei din anul acesta, dar a ţinut să sublinieze faptul că este o chestiune strict legată de gusturi: „Cu riscul de a fi eu criticată, nu am înţeles fenomenul mediatic Evgeny Kissin sau Boris Berezovsky, nu se acordă cu preferinţele mele. Şi am asistat şi la concertul unui dirijor care m-a contrariat, Vladimir Jurovski, cel care a dirijat Orchestra Filarmonică Londoneză, avea gesturi minunate, dar notele erau înşirate fără tensiune.“

Concluzia Valentinei Sandu-Dediu este că ediţia din acest an a fost una dintre cele mai reuşite, „foarte multe nume mari şi foarte multe lucruri bune s-au întâmplat“.

Începând din 16 septembrie, vizitatorii pot intra în direct, din cortul amenajat în Piaţa Festivalului, în emisiunile „Adevărul Live”, găzduite de jurnalistul Cezar Paul Bădescu. Pe lângă tradiţionalele emisiuni transmise zilnic la 11.00 şi 15.00, pe adevarul.ro, vom avea o serie de transmisii zilnice alături de invitaţi din lumea muzicii, de artişti, de bloggeri adevarul.ro, dar şi de oameni cu poveşti interesante, prezenţi în Piaţa Festivalului.

Prima emisiune din studioul „Adevărul Live” l-a avut ca invitat pe violonistul Alexandru Tomescu, cel care cântă pe o vioară Stradivarius fabricată în 1702, marţi, 17 septembrie, a fost rândul dirijorului Tiberiu Soare să ne împărtăşească secretele meseriei de dirijor, miercuri, 18 septembrie, editorialistul Sever Voinescu ne-a povestit cum s-a îndrăgostit iremediabil de muzică, joi, 19 septembrie, solistul Zoltán András ne-a dezvăluit drumul parcurs de la muzica rock, „Sarmalele Reci“, la jazz, „Jazzappella“, iar la sfârşitul săptămânii, compozitorul Dan Dediu ne-a vorbit despre irnoie, umor şi seriozitate în muzică

Citește și: Covrigi în cheia sol

Weekend-ul a adus în cortul „Adevărul“ un invitat special, astfel sâmbătă, 21 septembrie, dirijorul Christian Badea ne-a vorbit despre problemele unui „sistem blocat“, cum este cel din România, iar duminică criticul de film Irina Margareta Nistor ne-a mărturisit că este dezamăgită de publicul prezent în sălile Festivalululi „Enescu“.

Ziua de luni, 23 septembrie, i-a adus în Piaţa Festivalului pe doi dintre cei mai talentaţi elevi ai liceului de muzică „George Enescu“, Mircea Dumitrescu rememorând drumul lung şi anevoios pe care l-a parcurs pentru a ajunge la performanţa de a cânta pe mari scene ale lumii. Marţi, 24 septembrie, prin cortul „Adevărul“ a trecut violoncelistul Răzvan Suma care a vorbit despre munca din spatele turneului „Vă place Brahms?“, pe care îl va susţine în perioada 8-29 octombrie, iar miercuri, 25 septembrie, „Head-Hunerul“ Grigore Butunoiu a explicat cât de important este pentru oamenii de afaceri să aibă deschidere şi către artă.

Intraţi în dialog la „Adevărul Live” chiar din inima Festivalului „George Enescu”, acolo unde va răsuna muzica nepieritoare a unor artişti precum Ceaikovski, Mozart, Vivaldi, Bach, Strauss, Enescu, Dvořák sau Rachmaninov.

Showbiz



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite