RAPORT EUROPEAN Românii mor cu zile din cauza şoselelor proaste. Topul cauzelor care duc la accidente

0
Publicat:
Ultima actualizare:

România este pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte numărul deceselor cauzate de accidentele rutiere, conform unui raport al Comisiei Europene. Conform specialiştilor europeni, recordul negativ ni se trage de la drumurile proaste.

„Creşterea puternică a parcului de vehicule şi calitatea slabă a infrastructurii rutiere explică faptul că România are nivelul cel mai ridicat al victimelor rutiere din UE“, se arată într-un document al Comisiei Europene. 

„Cu un număr de 98 de victime la un milion de locuitori, conform primelor cifre preliminare pentru 2013, în România se înregistrează aproape dublul ratei medii a deceselor cauzate de accidente rutiere în UE, care a fost de 51 de victime la un milion de locuitori în acelaşi an“, detaliază raportul. 

CNADNR: Luăm măsuri şi în funcţie de bani

Concret, statisticile pe anul trecut arată că numărul accidentelor şi al deceselor pe drumurile din ţara noastră este în scădere, dar este în continuare mult prea ridicat. Anul trecut, s-au produs aproape 25.000 de accidente rutiere, din care au rezultat aproape 31.500 de răniţi şi 1.861 de morţi. Cifrele sunt cu zece procente mai mici decât în 2012, dar chiar şi aşa ne situăm pe primul loc în acest clasament negru. 

„Da, suntem ultimii în Uniunea Europeană, dar muncim câte 14-15 ore pe zi pentru a reduce aceste cifre. Iar din 2008 până acum am reuşit să reducem numărul deceselor cu 30 la sută. Luăm măsuri şi în funcţie de banii pe care îi avem la dispoziţie“, a explicat inginerul Cristian Andrei, director general adjunct al Directiei Generale de Monitorizare şi Întreţinere a Infrastructurii Rutiere din cadrul  Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

Topul cauzelor care duc la accident

Cele mai multe accidente au avut loc ziua (peste 70% din cazuri), în condiţii de drum uscat (peste 81% din accidente). Cu alte cuvinte, nu condiţiile meteo sau vizibilitatea pe timp de noapte sunt cauzele accidentelor, ci infrastructura este principala cauză. Lipsa autostrăzilor şi a şoselelor expres obligă şoferii să conducă pe drumuri naţionale cu cel mult două benzi, dintre care una este mai îngustă. La rândul lor, gropile din şosele determină şoferii să încerce evitarea lor şi astfel apar accidente cu urmări grave.

Poliţia Română confirmă, indirect, că infrastructura este una dintre cele mai importante cauze de producere a accidentelor. „Principalele trei cauze generatoare de accidente rutiere, în anii 2013 şi 2014, au fost: nerespectarea regulilor de circulaţie de pietoni, viteza neregulamentară sau neadaptată condiţiilor de drum şi trafic, precum şi neacordarea priorităţii de trecere celor în drept (autovehiculelor sau pietonilor)“, au explicat oficialii Poliţiei Române, care au ţinut să sublinieze că „anul 2013 a fost anul cu cele mai mari scăderi în ceea ce priveşte numărul persoanelor decedate în accidente rutiere, comparativ cu celelalte state membre UE“. Scădere constatată şi de Comisia Europeană, dar declarată drept insuficientă.

AVAC: Educaţia Rutieră lipseşte din şcoli

Asociaţia Victimelor Accidentelor Rutiere (AVAC) consideră că nu doar lipsa infrastructurii este cauza mortalităţii crescute în urma accidentelor din ţara noastră. 

„AVAC cere de mai mulţi ani autorităţilor să elaboreze Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră, dar nimeni nu face nimic în acest sens. În alte state, această strategie a redus numărul victimelor cu 50%, de exemplu în Suedia sau Franţa. La noi, autorităţile nici legea nu o respectă: au obligaţia să desfăşoare cel puţin o oră de educaţie rutieră pe săptămână în instituţiile de învăţământ primar şi gimnazial. Şi nu o fac“, a arătat Ştefan Răcăşan, preşedintele AVAC. 

Marea Britanie, de patru ori mai puţine decese

Conform studiului efectuat de Comisia Europeană, decesele în Marea Britanie în urma accidentelor rutiere sunt de patru ori mai puţine. România este urmată în acest top de Polonia, Lituania şi Croaţia. România alături de Malta, Croaţia şi Bulgaria este trecută la capitolul negativ al ţărilor unde frecvenţa acestor accidente scade prea încet.

Cât de mult suntem în urma UE

În timp ce în România se fac planuri mari pentru porţiuni scurte de autostradă, în Uniunea Europeană s-a trecut deja la un alt nivel. Pentru Comisia Europeană, siguranţa rutieră şi reducerea numărului victimelor pe şosele este cu adevărat o prioritate. 

Planul pentru siguranţă rutieră 2011-2020 al Comisiei Europene prevede implementarea sistemelor de asistenţă pentru conducătorii auto (ADAS). Acesta conţine sistemul de avertizare la părăsirea benzii de circulaţie, sistemul de avertizare anti-coliziune sau de recunoaştere a pietonilor. 

Specialiştii Comisiei doresc instalarea acestor sisteme la vehiculele existente private şi comerciale. „Trebuie sprijinită pătrunderea pe piaţă şi utilizarea pe scară largă a sistemelor de creştere a gradului de siguranţă pentru a se putea exploata întregul potenţial al acestora“, spun specialiştii în planul propus până în anul 2020. 

De asemenea, Comisia urmăreşte şi „creşterea eficienţei şi a vitezei de intervenţie în situaţii de urgenţă, în special prin adoptarea sistemului paneuropean de apeluri de urgenţă integrat la bordul vehiculelor, denumit eCall“. Adică apelarea automată a numărului unic de urgenţe în momentul producerii accidentului.

Raportul Comisiei Europene citează şi un studiu privind competitivitatea mondială din ultimii doi ani. „România se află pe ultimul loc în ceea ce priveşte satisfacţia călătorilor cu privire la infrastructura rutieră, conform Raportului privind competitivitatea mondială 2013-2014 al Forumului Economic Mondial“, se arată în raport.

Citiţi şi:

Un bărbat din Focşani a murit în accidentul de autocar de la Sibiu. Alţi doi vrânceni, răniţi în evenimentul rutier, se află internaţi în spital

Un autocar în care se aflau 13 pasageri şi şoferul s-a răsturnat duminică, 21 decembrie, pe DN 1, în judeţul Sibiu, pe raza localităţii Mohu.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite