REZULTATE SLABE Mai puţin de un sfert dintre elevii bucureşteni au promovat la simularea de Bac la Mate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rata de promovare la simularea examenelor naţionale din Capitală a fost de 24% la proba de matematică şi de aproape 60% la limba romană de la bacalaureat. La evaluarea naţională, rezultatele sunt mai bune: 35% dintre elevi au promovat la Mate şi 85% la Română, potrivit datelor centralizate de Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB).

Prima simulare din Capitală a scos la iveală faptul că mai puţin de un sfert dintre elevi ar promova proba de Matematică la Bacalaureat şi 35% pe cea de la Evaluarea Naţională, în timp ce la proba de Limba şi Literatura Română, ar promova mai mulţi, 60%, respectiv 85%.

Aşa arată datele centralizate la nivelul Bucureştiului de Inspectoratul Şcolar General (ISMB), pe baza notelor afişate ieri de şcolile şi liceele unde aproape 50.000 de elevi au dat prima simulare a examenelor naţionale care vor avea loc la vară.

La simularea evaluării naţionale, 70 de elevi au obţinut nota 10 la proba de limba şi literatură română, iar 21, la cea de matematică. Alţi 1.781 de elevi au luat note cuprinse între 9 şi 9,99 la română, iar 159, la matematică, potrivit purtătorului de cuvânt al ISMB, inspectorul Marian Banu.

Doar opt note de 10 la Mate în Capitală

Acesta a spus că la simularea pentru Bac, au fost şi mai puţine note mari. La proba de limba română au fost doar 27 de note de 10, iar la cea de matematică, opt. În jur de 700 de elevi au luat note între 9 şi 9,99 la limba română şi118 la matematică, potrivit inspectorului Banu.

De altfel, datele preliminare culese de ”Adevărul” luni, în câteva şcoli şi licee din Capitală, indicau rezultate foarte slabe la matematică, la simularea pentru Bac, dar şi la cea pentru Evaluarea Naţională. Doar la română elevii s-au descurcat mai bine.

”Semnal de alarmă” pentru elevi

Marian Banu a explicat că rolul acestor simulări este mai degrabă să-i obişnuiască pe elevi cu ideea de examen, mai ales că unii dintre ei, referindu-se la cei care vor trece prin Evaluarea Naţională, nu ştiau cum se dă un astfel de examen.

”Ideea a fost să tragem un semnal de alarmă, era mai grav dacă nu organizam acum această simulare. Asta e realitatea, acesta este nivelul acum, dar este un semnal de alarmă pentru elevi şi pentru părinţi. Nu vrem să-i speriem pe copii, dar trebuie să ştie că trebuie să se pregătească pentru examenele de la vară. Probabil notele vor fi mai mari la simularea din aprilie, acelea vor fi note cu adevărat relevante”, a declarat inspectorul.

Însă, specialiştii sunt de altă părere şi spun că nu se aşteaptă la note mai mari în vară.

”Rezultatele la examenele propriu-zise din vară nu cred că vor fi foarte diferite”, este de părere expertul în educaţie Tincuţa Apăteanu, cofondator la Edusfera. ”Elevii de azi nu sunt mai puţin dotaţi intelectual decât copiii de acum 10 ani sau de acum 20 de ani. Ce s-a schimbat între timp este faptul că societatea a progresat, însă şcoala a rămas încremenită în trecut. Dacă vom continua să le transmitem copiilor informaţii redundante, irelevante, dacă vom refuza să vedem care sunt nevoile lor educaţionale, îi vom condamna şi în viitor la eşec. Trebuie să ne concentrăm pe fondul problemei şi anume pe conţinutul educaţiei. Examenele sunt irelevante dacă avem programe şcolare depăşite”, susţine Apăteanu.

Regândirea matematicii în şcolile profesionale

Şi Radu Gologan, preşedintele Societăţii de Ştiinţe Matematice din România şi coordonatorul lotului olimpic român de matematică crede că rezultatele de la prima simulare indică nivelul real de pregătire al elevilor şi propune o schimbare de paradigmă şi de programă, adaptată pe ideea că ”nu e o ruşine să nu fii intelectual”, iar anumiţi tineri trebuie să fie pregătiţi ca ”meseriaşi”.

”Mă aşteptam la aceste rezultate, sunt foarte multe şcoli cu un nivel foarte slab de pregătire, multe dintre liceele tehnologice au devenit teoretice, însă elevii au rămas aceiaşi. Dar nu e vina lor, ci a modului în care se predă matematica. Programa ar trebui adaptată la tipul şcolii şi la nivelul elevilor. Ar trebui revalorizate şcolile profesionale, care să scoată meseriaşii de care piaţa muncii are nevoie, în care elevii să înveţe meserie, cu jumătate din timp acordat practicii şi teorie doar la nivelul minim de competenţe”, explică Gologan.

Strategie contestată

Subiecte mai dificile pentru a-i obişnui pe elevi cu greul şi pentru a ridica ştacheta. Aceasta a fost strategia oficialilor de la Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB) la prima simulare pentru examenele naţionale din vară, Evaluarea Naţională şi Bacalaureat, organizată în Capitală săptămâna trecută, la care au participat în total aproape 50.000 de elevi.

Ca atare, nici profesorii, nici elevii nu s-au aşteptat la note mari şi au sesizat din start dificultatea enunţurilor subiectelor date la Matematică, la simularea pentru ambele examene de la vară.

La examenul de bacalaureat de vara trecută, rata de promovare în rândul elevilor din Capitală a fost de aproximativ 39%, în scădere faţă de 2011.  

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite