REZULTATE EVALUARE NAŢIONALĂ 2013 Subiectele uşoare la Mate bulversează ierarhiile la liceu
0Specialiştii în educaţie susţin că subiectele uşoare din acest an au fost în detrimentul elitelor, care riscă să rateze un loc la un liceu de top. În schimb, aici ar putea ajunge copii nu foarte bine pregătiţi care nu vor face faţă cerinţelor, riscând chiar să rămână repetenţi.
Numărul elevilor care au obţinut note peste 5 la Evaluarea Naţională 2013 a crescut cu aproape 10% faţă de anul trecut. Dacă în 2012, rata de promovare a fost de 66%, în 2013, 75% din elevi au luat note peste 5, iar cele mai mari medii au fost la Matematică. Numai în Bucureşti s-au dat peste 1.200 de note de 10 la ultima probă de la Capacitate.
Profesorii atrag atenţia că mediile foarte mari de la Evaluarea Naţională vor duce la creşterea mediilor de admitere la liceu şi că din cauza subiectelor foarte uşoare de la Matematică nu s-a mai putut face corect departajarea copiilor foarte buni de restul.
Mai mult, aceştia spun că există riscul ca elevii care sunt cu adevărat buni să rateze un loc la un liceu de top, iar aici să ajungă copii care nu sunt atât de bine pregătiţi şi care nu vor putea face faţă cerinţelor, riscând să rămână chiar şi repetenţi.
Directorul adjunct de la Colegiul Naţional „Sf. Sava“ din Capitală, profesorul de matematică Adrian Troie, a explicat că, din cauza subiectelor foarte uşoare, „valoarea intrinsecă a unui elev nu mai este vizibilă, nu se mai vede diferenţa dintre un copil cu adevărat valoros şi unul mai slab la învăţătură. În condiţiile acestea, este posibil ca la un liceu foarte bun, cum este „Sf. Sava“, să intre elevi care nu fac faţă nivelului cerut. S-a dorit să fie sprijinită masa, majoritatea, dar nu se face asta în detrimentul elitelor“, a spus profesorul de matematică.
Directorul adjunct de la „Sava“ mai atrage atenţia că şi elevilor mai slabi la învăţătură, care intră la un liceu de top, li s-a făcut un deserviciu.
„Dacă ne minţim pe noi că sunt extraordinari de buni la învăţătură toţi copiii, atunci o facem şi în defavoarea majorităţii, nu numai a elitelor. Gândiţi-vă ce face un copil a cărui valoare nu se reflectă în mediile de 10 pe care le-a luat în gimnaziu, care ajunge la un liceu foarte bun şi descoperă că nu face faţă. Aceştia sunt elevii care rămân întotdeauna la sfârşitul clasamentului, ajung să fie dezrădăcinaţi şi au probleme sociale fiindcă nu se adaptează la mediu“, a explicat Troie.
FOTO: Eduard Enea/Adevărul
Un alt profesor de la „Sf. Sava“, de data aceasta de Limba Română, Iulia Pop, a explicat la rândul ei că elevii slabi la învăţătură nu au cum să facă faţă la un liceu foarte bun şi că va fi o dezamăgire pentru majoritatea dintre ei, care cel mai probabil nu vor putea face faţă aşteptărilor.
„Eu susţin reintroducere a examenului de admitere la liceu, ca să se facă o triere mai bună şi să intre la liceele de top numai cei care merită şi care vor putea face faţă, fiindcă este un efort pe care nu toţi sunt capabili să îl facă“, arată Iulia Pop.
La rândul lui, profesorul de matematică Ştefan Vlaston, blogger pe adevarul.ro, susţine că „elevii buni şi foarte buni sunt jigniţi şi demotivaţi de astfel de subiecte cu grad redus de dificultate. Mai grav, subiectele trebuiau construite pentru a asigura conexiune cu disciplinele şi curriculumul pretenţios de la liceu.
Mulţi elevi care nu ştiu să scrie şi să socotească la nivel elementar se vor simţi îndemnaţi de notele obţinute să meargă la liceu la filieră teoretică şi chiar tehnologică, eşecul şcolar fiind asigurat din start. Nu poţi învăţa lucrurile speciale şi dificile, dacă pregătirea de bază, etajele inferioare ale construcţiei lipsesc“.
Subiecte uşoare la Matematică
La Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc“ din Capitală, rezultatele de la Evaluarea Naţională sunt foarte bune. Nu numai că niciun elev nu a luat mai puţin de 5, dar cea mai mică medie este de 6,75, iar 70 din 85 de copii au luat peste 9 la Capacitate, şapte note fiind de 10.
Claudia Preda, profesoară de Matematică la „George Coşbuc“, spune că rezultatele mari se datorează subiectelor foarte uşoare de la materia pe care o predă şi că ar fi trebuit să existe în subiectele de la Matematică două puncte mai grele care să facă diferenţierea dintre elevii foarte buni şi ceilalţi. „Nu este bine nici să dai foarte greu, dar nici să dai foarte uşor“, a spus profesoara.
În consecinţă, profesorii îi sfătuiesc pe elevii mai slabi la învăţătură, dar care au luat note foarte mari la Capacitate, să aleagă un liceu în funcţie de nivelul lor de până acum. „Să nu aibă impresia că un 10 la proba de Matematică îi va ajuta, să nu se amăgească astfel“, susţin dascălii.
FOTO: Eduard Enea/Adevărul
Cum se face transferul la alt liceu
La Evaluarea Naţională de anul acesta s-au prezentat peste 123.000 de elevi, dintre care 75% au luat note peste 5, cel mai mare procent de 89%, fiind în judeţul Brăila, iar cel mai scăzut, în Olt (60%), potrivit datelor finale, înainte de rezolvarea contestaţiilor, centralizate de Ministerul Educaţiei. Numărul elevilor care au obţinut note peste 5 la Evaluarea Naţională 2013 a crescut cu aproape 10% faţă de 2012.
Cele mai multe note au fost înregistrare în tranşa de note 9 – 9,99, respectiv 29.666, şi cele mai multe note de 10, în Bucureşti. Elevii nemulţumiţi de notele obţinute au depus contestaţii, urmând ca rezultatele finale să fie afişate pe 3 iulie. Nu toţi copiii vor avea notele mărite, fiindcă este nevoie de un adaos de cel puţin 50 de sutimi pentru a fi luată în considerare o notă mai mare. Media de admitere în liceu va fi calculată ca medie aritmetică dintre media notelor de la Evaluarea Naţională şi media generală a anilor de gimnaziu.
Transferul se poate face în baza unei cereri
Elevii care vor fi repartizaţi la alt liceu decât îşi doresc trebuie să ştie că se pot muta la unitatea de învăţământ unde vor să studieze în baza unei cereri pe care o vor depune la instituţia la care doresc să fie transferaţi.
„Mutările de la un liceu la altul se fac înainte de semestrul I sau de semestrul al II-lea. Trebuie precizat, însă, că dacă elevul doreşte să fie transferat la un alt profil, decât cel pentru care optat, atunci este posibil să susţină examene de diferenţă“, a explicat directoarea Colegiului Naţional „Iulia Hasdeu“, Carmen Almăşan.
Un alt lucru important pe care l-a precizat directoarea este că un elev nu se poate transfera după primul semestru din clasa a IX-a dacă are media de admitere mai mică decât ultima medie de intrare de la liceul respectiv. ;