Reabilitarea tronsonului Vinţu de Jos-Simeria, parte a obiectivului de cale ferată Braşov-Simeria, componentă a Coridorului IV paneuropean, a fost blocată din nou de compania Swietellsky, care a dat în judecată CFR SA. Austriecii au contestat la Tribunalul Bucureşti decizia de atribuire a contractului în favoarea spaniolilor de la FCC Construcción SA.

Licitaţia pentru reabilitarea acestui sector de cale ferată a demarat încă din 2011 şi a fost marcată de numeroase contestaţii, care au blocat proiectul timp de doi ani.

Războiul contestaţiilor

Proiectul cuprinde lucrări de reabilitare şi de modernizare a infrastructurii feroviare, care să asigure viteze maxime de 160 km/h pentru trenurile de călători şi 120 km/h pentru cele de marfă. Costurile totale ale lucrărilor se ridică la 1,25 miliarde de lei (300 milioane de euro), iar finanţarea este asigurată de Comisia Europeană (85%) şi Guvernul României (15%). Proiectul de reabilitare a fost tergiversat de firmele care şi-au disputat contractul, disputele fiind arbitrate de instanţele judecătoreşti şi de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

În  noiembrie 2011, comisia de evaluare desemnată de CFR SA a declarat câştigătoare oferta consorţiului Swietellsky-Alstom-Strabag-Arcada-Euro Construct Trading ’98-Transferoviar Grup. Asta cu toate că oferta asocierii FCC Construcción SA-Alpine-Azvi-Straco a fost cu 94,7 milioane de lei mai mică decât cea câştigătoare. Spaniolii de la FCC Construcción au contestat rezultatul licitaţiei, iar CNSC le-a dat dreptate. Reluarea procedurii de atribuire a adus un alt câştigător, FCC Construcción SA, dar austriecii de la Swietellsky au contestat, la rândul lor, decizia. CNSC a admis contestaţia şi a dispus din nou reevaluarea ofertelor.  

În august 2012, CNSC a dispus reluarea licitaţiei, iar în luna decembrie a aceluiaşi an,  consorţiul condus de FCC Construcción SA a fost declarat câştigător. A urmat o altă contestaţie a companiei Swietellsky, care a fost admisă de CNSC. Procedura de atribuire a fost reluată încă o dată şi,
în cele din urmă, câştigători ai proiectului de reabilitare au fost desemnaţi din nou spaniolii de la FCC Construccion SA, a căror ofertă a fost mai bună decât a consorţiului condus de Swietellsky. Contractul a fost semnat la 13 mai 2013 şi se părea că lucrările vor fi, în sfârşit, demarate. Numai că, la 27 mai 2013, austriecii au atacat din nou în instanţă decizia de atribuire, Tribunalul Bucureşti urmând să ia o decizie în acest caz. 

Finanţarea europeană ar putea fi suspendată

Dincolo de importanţa reabilitării acestui sector de cale ferată, care asigură legătura feroviară dintre centrul şi vestul ţării, tergiversarea în continuare a proiectului ascunde un mare pericol: pierderea finanţării şi, implicit, anularea proiectului.

Contractul, în valoare de circa 300 de milioane de euro, este finanţat din surse europene nerambursabile, respectiv cu fonduri de coeziune prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi, disponibile până la data de 31 decembrie 2015. Cu alte cuvinte, lucrările sunt eligibile spre decontare doar până la această dată, orice depăşire a termenului-limită fiind suportată de statul român. Termenul de 30 de luni pentru finalizarea lucrărilor expiră chiar în decembrie 2015, adică data ultimă la care finanţarea mai poate fi decontată la UE.