Poliţia vrea să modifice Codul Rutier. Cele nouă situaţii în care şoferii sunt consideraţi agresivi şi vor rămâne fără permis
0Şoferii care dau flash-uri în trafic, care claxonează fără motiv sau care merg pe contrasens pe autostradă vor fi consideraţi agresivi şi vor rămâne fără permis nu mai puţin de 6 luni.
Poliţia cere pedepse mai mari pentru şoferii care încalcă legea în trafic. Agenţii de la rutieră vor ca în următoarele luni să introducă noi amenzi pentru şoferii care sunt agresivi în trafic, dar să mărească şi pedepsele pentru cei care depăşesc limita de viteză sau circulă pe contrasens pe autostradă. Concret, proiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice pus acum în dezbatere publică defineşte sintagma agresivitate în trafic. Astfel, aşa pot fi caracterizaţi şoferii care schimbă benzile de mai multe ori, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens, dar şi cei care întorc vehiculul prin folosirea frânei de mână sau care circulă „la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia”.
Apoi, vor mai fi sancţionaţi şoferii care claxonează sau dau semnale cu farurile în mod abuziv, cei care fac drifturi, dar şi motocicliştii care merg pe o singură roată. Toate aceste comportamente în trafic vin cu amenzi de 2.900 de lei, se prevede în proiectul de modificare legislativă.
În plus, conform documentului, şoferii care vor depăşi viteza legală cu mai mult de 70 de kilometri sau cei care vor circula pe contrasens pe autostradă vor avea suspendat dreptul de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile. Mai mult, proiectul mai prevede că „în cazul săvârşirii a două sau a mai multor contravenţii care atrag şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce, constatate prin acelaşi proces-verbal, perioada de suspendare se calculează prin însumarea perioadelor prevăzute pentru fiecare faptă”. Astfel, ca exemplu, cei care circulă pe contrasens pe autostradă cu o viteză care depăşeşte cu mai mult de 70 de kilometri la oră viteza legală vor avea suspendat permisul pentru 240 de zile.
Decapitat într-o camionetă prinsă între TIR-uri
Propunerea de pedepsire a agresivităţii la volan vine într-un moment în care un astfel de comportament a fost dus la extrem pe o şosea din Teleorman, unde doi şoferi de TIR au vrut să „pedepsească” un şofer de camionetă, dar au sfârşit prin a-i decapita acestuia tatăl care se afla pe scaunul din dreapta al utilitarei.
Conform cercetărilor care au urmat, cei doi şoferi de TIR, tată şi fiu, circulau într-o mică coloană şi s-au supărat după ce bărbatul care conducea camioneta a avut „tupeul” să depăşească unul dintre camioane.
Practic, camioneta s-a intercalat între cei doi mastodonţi, fapt care l-a făcut pe şoferul TIR-ului din spate să pună mâna pe staţia radio şi să-l ameninţe public pe şoferul care le-a deranjat coloana. La fapte a trecut însă şoferul camionului din faţă, care, intenţionat, fără un motiv real, a frânat de urgenţă. Urmarea a fost că utilitara a fost făcută „armonică” între cei doi „mastodonţi” ce cântăresc câteva zeci de tone fiecare. Şoferul camionetei a scăpat nevătămat, dar tatăl acestuia nu a avut nicio şansă, fiind practic decapitat în accident.
Iniţial, cei doi şoferi de TIR s-au declarat nevinovaţi în faţa anchetatorilor şi au susţinut că nu l-au ameninţat pe şofer, dar procurorii au avut la dispoziţie imagini din trafic din care rezultă clar că primul TIR a frânat violent, fără un motiv legat de trafic. În plus, mai mulţi şoferi, care se aflau pe acelaşi drum în momentul accidentului şi au auzit ameninţările pe staţia de emisie recepţie, au mers la poliţie să depună mărturie. Aceştia au confirmat că şoferul camionetei a fost ameninţat că va fi răsturnat de pe drum de cei doi şoferi de TIR.
Neamendată de societate, agresivitatea în trafic se dezvoltă
Psihologul Keren Rosner susţine că agresivitatea cetăţenilor a crescut în general, nu numai în trafic, dar că în cazul şoferilor un astfel de comportament trebuie penalizat grav deoarece poate avea chiar şi urmări tragice.
„În ultima perioadă, oamenii sunt tot mai intoleranţi. Din cauza pandemiei, a mediului economic, dar mai ales a educaţiei, mai exact în lipsa ei, mulţi sunt intoleranţi, fără chip de compasiune. Se cred intangibili şi îşi permit orice. Pe vremuri, când apărea un astfel de individ, societatea îl blama, îl punea la punct. Acum am devenit individualişti, nu mai intervenim, iar cei care au tendinţe agresive se pot manifesta în voie. Ba mai mult, văzând că nu păţesc nimic, aceşti indivizi prind curaj, iar comportamentul agresiv se dezvoltă, creşte treptat în intensitate. Se poate ajunge chiar la un comportament criminal precum cel din cazul cu cele două TIR-uri. Şoferii acestor vehicule au vrut să taxeze astfel un alt conducător auto care a avut «tupeul» să deranjeze doi uriaşi, pentru că aşa se cred, şi au vrut să-l pună la punct. Din păcate, au omorât un om şi, probabil, vor fi pedepsiţi. Dar dacă educaţie nu avem, atunci temperarea agresivităţii în trafic va fi realizată cu ajutorul acestor amenzi. Cu o singură condiţie. Legea să fie pusă în practică de poliţişti cât mai drastic. Când vor vedea cum le dispar banii din cont pe amenzi, chiar şi cei mai agresivi se vor transforma în mieluşei în trafic”, a subliniat psihologul pentru „Adevărul”.
Patru din 10 şoferi români nu semnalizează întotdeauna în trafic
Patru din 10 şoferi români nu semnalizează toate manevrele pe care le fac în trafic, iar un pieton din doi consideră că este semnificativ mai riscant să folosească o trecere ascunsă de maşini parcate, conform sondajului desfăşurat în cadrul campaniei „Fii treaz la volan!”, informează Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor (APPA). La studiu „au participat peste 11.000 de respondenţi, din care peste 10.500 de şoferi, urmărindu-se să analizeze o parte dintre obiceiurile conducătorilor auto şi ale pietonilor”, se spune într-un comunicat al APPA.
Conform cercetării, atât şoferii, cât şi pietonii sunt conştienţi, culmea, de riscul la care se expun prin anumite comportamente şi atitudini, dar nu urmăresc întotdeauna sau nu consideră că au întotdeauna posibilitatea să elimine astfel de obiceiuri periculoase.
Sondajul vine în contextul în care România ocupă mereu primele locuri în topurile sumbre ale celor mai frecvente accidente rutiere. Asta înseamnă că ţara noastră înregistrează cea mai mare valoare la nivel european, de 96 de decese la un milion de locuitori, aproape de două ori mai mare decât media europeană de 49 de decese la un milion de locuitori. Adică aproximativ 2.000 de oameni mor anual pe drumurile din ţară. Pe de altă parte, alte mii rămân cu răni şi dizabilităţi pe viaţă în urma accidentelor.