Legea antifumat, sufocată cu 250 de amendamente. Pro şi contra relaxării condiţiilor în care se poate fuma
0Legislaţia antifumat se află pe masa Comisiei de Sănătate din Camera Deputaţilor, care trebuie să ia în discuţie zecile de amendamente depuse de parlamentari şi de societatea civilă. De departe, cea mai controversată propunere, agreată însă de medici, o reprezintă interdicţia de a fuma în maşina personală dacă în autovehicul sunt femei gravide sau copii.
Legislaţia antifumat ar putea fi din nou modificată până în luna decembrie a acestui an, varianta adopatată de Senat în vară fiind pe masa Comisiei de Sănătate din Camera Deputaţilor, forul decizional în acest caz. Materialul final, care însumează 250 de pagini după centralizarea tuturor propunerilor venit de la parlamentari şi organizaţii neguvernamentale urmează să fie dezbătut săptămâna viitoare, într-o şedinţă comună.
„Am centralizat amendamentele, le-am introdus pe fiecare articol în parte, laolaltă cu motivaţia acelor propuneri. Am solicitat o şedinţă comună a Comisiei Juridice, Comisiei Industriilor şi a Comisiei de Sănătate, pentru a discuta pe marginea amendamentelor depuse, care sunt foarte multe. Dacă legea vine târziu, e complicat să modifici până pe 20 mai 2017 actualele pachete de ţigări, aşa cum prevede directiva europeana referitoare la produsele de tutun, dar şi să cureţi piaţa de cele existente, care intră în ilegalitate”, a explicat, pentru „Adevărul”, medicul Florin Buicu, şeful Comisiei de Sănătate din Camera Deputaţilor.
Fumatul în maşina personală ar putea fi interzis
În ceea ce priveşte amendamentele depuse, cele mai drastice au fost depuse chiar de deputatul PSD, Aurelia Cristea, una dintre iniţiatoarele legii antifumat. Concret, deputatul a mai propus o serie de interdicţii, între care interzicerea fumatului în maşina personală, dacă în autovehicul se află femei însărcinate sau copii. Un alt amendament prevede interzicerea folosirii ţigării electronice în spaţiile de joacă, amendamente care merg mână în mână cu strategia asumată de Ministerul Sănătăţii în urmă cu câteva săptămâni, aceea de a limita aproape la zero fumatul în România până în anul 2035.
„Amendamentele pe care le-am depus vin să anuleze, de fapt, amendamentele depuse de Comisia juridică a Senatului, care modifică sensul actualei legi, în ideea în care se poate fuma din nou în spaţiile publice. Am vrut, practic, să anulăm efectul acelor amendamente. (...) Am primit foarte multe mesaje în care ni s-a solicitat să facem aceste modificări. Oamenii îşi doresc să nu fie afectaţi de fumul de ţigară. Amendamentele sunt în deplină concordanţă cu decizia Curţii Constituţionale cu privire la dreptul la sănătate al copilului, dar şi cu Convenţia Organizaţiei Naţiunilor Unite privind drepturile copilulu”, a declarat, pentru „Adevărul”, deputatul Aurelia Cristea, adăugând că drepturile copilului nu pot fi negociate, iar legea îi va ajuta pe oameni să-şi revizuiască atitudinea.
Medic: „Părinţii îi obligă pe copii să inhaleze fumul toxic”
Chiar dacă modificările propuse de ea au stârnit controverse în rândul parlamentatorilor, în special în cel al senatorilor, care speră ca legea antifumat să devină una mai permisivă, în special pentru că a venit sezonul rece, ele sunt susţinute de specialişti, care consideră că efectele interdicţiilor se vor vedea în timp.
„Este o măsură care a fost adoptată şi de alte state europene, printre care şi Marea Britanie. La noi, nivelul de educaţie pentru sănătate este scăzut, iar parinţii nu ţin cont de faptul că în maşină sunt şi copii. Îi obligă pe aceştia să inhaleze tot fumul acela toxic. Acelaşi lucru este valabil şi pentru femeia gravidă, care poate naşte un făt cu malformaţii dacă este expusă la toxicitate. O astfel de interdicţie nu şi-ar avea locul într-o ţară în care oamenii se respectă între ei, dar având în vedere că la noi sunt din ce în ce mai puţini copii şi din ce în ce mai puţine gravide, trebuie să reglementăm cumva situaţia”, a explicat medicul Magdalena Ciobanu, coordonatorul programului naţional Stop Fumat.
Ce se va întâmpla cu fumătorii în sezonul rece
Dacă în opinia sa, cele două amendamente sunt binevenite, profesorul Florian Popa, vicepreşedintele Comisiei de Sănătate din Senat, spune că amendamentul privind interzicerea fumatului în maşina personală este o exagerare şi o intruziune în spaţiul privat al omului. „Cine constată graviditatea unui călător din autovehicul? Nu cred că o astfel de modificare va trece, este absurd. Dacă e o gravidă în două luni, cum constaţi că e gravidă şi cine aplică amenda? Nu mai vorbesc de faptul că e o încălcare a proprietăţii private”, a declarat vicepreşedintele Comisiei de Sănătate din Senat.
Potrivit acestuia, este necesară redefinirea spaţiilor publice închise aşa cum au fost ele statuate în varianta adoptată de Senat. „Am propus locuri de fumat aproapiate celui de la aeroport, cu cât înaintează frigul, nu vor mai fi terase, trebuie să le oferim o alternativă celor peste 5 milioane de fumători din România, aşa cum s-a procedat şi în alte ţări civilizate”, a completat profesorul Florian Popa.
Pe de altă parte, psihologul Mihai Copăceanu e de părere că o lege mai permisivă i-ar determina pe cei care s-au lăsat de fumat în ultimele luni să se reapuce de viciu. „Un fumător înrăit şi dependent va fuma şi în ploaie şi pe ger. Totul depinde de tipul de fumător. Însă, dacă nu are un grad de dependenţă ridicat, el va renunţa la fumat. Dacă fumatul va fi interzis în maşina personală, oamenii vor fi revoltaţi la bun început, dar măsura nu este deloc rea, dimpotrivă. Fumatul la volan pune în pericol nu doar viaţa şoferului şi a celor din maşină ci şi a celorlalţi participanţi la trafic”, a spus specialistul.
Urmează şi alte modificări ale legii
Chiar dacă e conştientă că legea antifumat a avut mulţi opozanţi, Aurelia Cristea susţine că implementarea a fost totuşi un succes. Mai mult, ea a anunţat că vor urma şi alte modificări ale legii, în concordanţă cu politicile antifumat pe care le vor adopta autorităţile statului.
„Toate aceste amendamente merg într-o formulă etapizată. Întâi de toate ne-am dorit să reglementăm fumatul în spaţiile publice închise şi să vedem care este nivelul de acceptabilitate al populaţiei, iar ca urmare a adopării acestei legi au venit şi alte componente legate de interzicerea fumatului. Drepturile copilului primează în orice situaţie. Copiii nu se pot apăra, iar noi trebuie să luăm toate acele măsuri care să-i protejeze până la vârsta la care pot decide singuri ce fac. Complementar, vrem să venim şi cu măsuri de educaţie şi cu sprijin pentru cei care doresc să se lase de fumat”, a conchis deputatul.
Strategie împotriva fumatului până în 2035
Numărul tot mai mare de decese cauzate de fumat, bolile cardiovasculare tot mai prezente în rândul tinerilor de 28 - 35 de ani, dar şi faptul că 5% din copiii de 11 ani au încercat să fumeze măcar o dată, au determinat autorităţile să pună la punct o strategie prin care fumatul în România să fie limitat aproape complet în următorii 20 de ani. Strategia este axată pe prevenţie şi îi vizează în primul rând pe copii, cei mai vulnerabili în faţa campaniilor agresive făcute de industria tutunului. Mai exact, se doreşte ca în anul 2035, ţinta asumată de Ministerul Sănătăţii, ţara noastră să aibă prima generaţie de tineri nefumători. Astfel, România se va alinia altor ţări europene, precum Franţa, Danemarca sau Irlanda.