Elevii, provocaţi de testele după model internaţional
0Aproape 200.000 de elevi de clasa a IV-a au dat zilele trecute primele teste organizate la nivel naţional, menite să arate cât de bine se descurcă la scris, citit şi la matematică, după patru ani de şcoală.
Dacă dascălii sunt de părere că testele au fost medii spre grele, cei mici susţin că nu au avut dificultăţi în a le rezolva. Mai mult, copiii s-au simţit chiar provocaţi de noutatea modelului internaţional după care au fost făcute.
„Mie mi s-au părut chiar mai uşoare decât modelele pe care le-am studiat la clasă. Eu am terminat în 30 de minute“, a spus joi o elevă de la Liceul Teoretic „Ion Barbu“ din Capitală, după evaluarea la matematică.
„A fost provocator acest examen, în sensul că a fost o experienţă nouă, ceea ce mi se pare foarte palpitant”, a spus şi Andreea Roxana Popescu, elevă în clasa a IV- a, la Şcoala „Ion Basgan” din Focşani.
Însă învăţătorii au găsit şi câteva probleme-capcană, dar şi diferenţe la nivel de dificultate şi de programă şcolară.
„Nu cred că rezultatele vor fi chiar atât de bune pentru cei care s-au grăbit să termine. De obicei, au impresia că văd rezolvarea, dar greşesc la calcule simple. Aceste teste au un grad de dificultate mediu spre greu şi le solicită gândirea. Nu cred că subiectele au prezentat dificultăţi nici în mediul urban, nici în mediul rural. Mai spre sfârşitul testelor au fost probleme mai grele“, a explicat învăţătoarea Cornelia Popa, de la Şcoala Gimnazială nr. 194 din Capitală, de asemenea vicepreşedinte la Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).
Aceasta a mai arătat că micuţii au primit două variante de teste, împărţite în clase pe rânduri, pentru ca elevii care au stat câte doi în bancă să nu poată copia. „La matematică au existat diferenţe de dificultate inclusiv între cele două variante de teste, iar unele exerciţii primite de elevi nu se regăsesc în programa şcolară, dar s-au dat la concursuri, acum probabil le-au dat pentru a se vedea cum se descurcă“, a mai menţionat învăţătoarea.
CERINŢE DIFERITE
Aceeaşi problemă a cerinţelor de dificultate diferită între cele două variante s-a regăsit şi la testul de miercuri, de la română, unde elevii au avut de răspuns la 15 întrebări legate de un text de două pagini adaptat după „Lebedele sălbatice“ de Hans Christian Andersen (varianta I), respectiv „O poveste cu... tâlc“ de Minodora Farfara (varianta II).
„Cerinţele ar fi trebuit să fie identice, iar dimensiunea textelor de analizat egală, în condiţiile în care timpul alocat a fost acelaşi, însă nu a fost aşa. Un text a fost mai lung decât altul, iar unii au avut de rezolvat cerinţe mai dificile. Una e să selectezi din text nişte trăsături şi alta e să ţi se ceară să le deduci”, a spus Cornelia Popa. Acelaşi lucru îl susţine şi învăţătoarea Maria Cojanu, de la clasa a IV-a, Şcoala „Ion Basgan” din Focşani. „Gradul de dificultate între cele două teste e diferit şi asta nu este normal, decât dacă se are în vedere studiul pe teste diferite“, este de părere Maria Cojanu. ; Corespondenţi „Adevărul“
Calendarul evaluărilor
- 30 mai 2014: evaluare naţională, IV - Limba maternă
- 2 iunie 2014: evaluare naţională, II - Scris-citit, Limba română
- 3 iunie 2014: evaluare naţională, II - Scris-citit, Limba maternă
- 4 iunie 2014: evaluare naţională, II - Matematică
- 5 iunie 2014: evaluare naţională, VI - Limbă şi comunicare
6 iunie 2014: evaluare naţională, VI - Matematică şi Ştiinţe ale naturii