De ce nu vor instructorii auto să lucreze ca persoane fizice autorizate. Vasile Ştefănescu, COTAR: S-au făcut dosare de şcolarizare până şi la morţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aplicarea, din această toamnă, a Ordinului 733 al Ministerului Transporturilor, care pune ordine în activitatea şcolilor de şoferi stârneşte revolta instructorilor auto. Patronatele din domeniu, aflate de aceeaşi parte a baricadei cu MT, spun că aplicare actului normativ va elimina fraudele de orice fel.

Ordinul 733, semnat de ministrul Transporturilor în 2013, care prevede, printre altele, ca maşinile-şcoală să fie dotate cu aparatură de înregistrare şi sisteme de poziţionare globală, nu s-a aplicat nici măcar o zi. Actul normativ a fost suspendat în urma sutelor de procese intentate de instructorii auto. În cele din urmă, justiţia s-a pronunţat definitiv şi a dispus ca de la 1 septembrie Ordinul să fie aplicat în forma în care a fost emis. Asta a stârnit însă revolta instructorilor auto, care au decis ca miercuri să iasă în stradă pentru a protesta.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), Federaţia Naţională Patronală a Formatorilor din Transportul Rutier din România şi Federaţia Patronală a Şcolilor de Conducători Auto şi Centrelor de Formare Profesională din România, le atrage însă atenţia instructorilor auto autorizaţi că ”legislaţia unei ţări nu poate fi încălcată sau schimbată, după bunul plac al fiecărei categorii profesionale sau grup de interese, iar o hotărâre judecătorească definitivă se aplică, fără presiuni de stradă şi anarhie”.

”Cerem Guvernului României să respecte deciziile Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, deoarece reglementarea pe care o contestă protestatarii  a fost dată pentru a elimina pericolul de producere a unui număr mare de accidente şi implicit pentru reducerea numărului victimelor din evenimentele rutiere, dar şi pentru diminuarea evaziunii fiscale din acest domeniu de activitate”, arată patronatele şcolilor de şoferi.

Dosare de şcolarizare fictive

Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, a explicat, pentru ”Adevărul”, de ce nu vor instructorii auto aplicarea actului normativ.

”În 2012, patronatele şcolilor de şoferi au făcut o investigaţie şi au descoperit că instructorii auto făceau dosare de şcolarizare până şi la morţi. Adică, ne-am dus cu buletine de la persoane decedate şi am făcut dosare de şcolarizare fictive. Aceşti instructori au fi trebuit să lucreze 48 de ore în 24 de ore ca să justifice toţi elevii care se prezentau la examen. Ca să eliminăm toată această fraudă şi ţinând cont de siguranţa rutieră, am căzut de acord cu Ministerul Transporturilor pentru emiterea Ordinului 733. Unii au fost nemulţumiţi şi au atacat în instanţă Ordinul. Noi, patronatele, am fost intervenienţi în favoare MT. Au fost peste 350 de procese în toată ţara. După 3 ani şi jumătate, justiţia s-a pronunţat definitiv”, a declarat Vasile Ştefănescu.

Potrivit acestuia ordinul 733 pune, practic, ordine în activitatea de şcolarizare a viitorilor şoferi şi elimină fraudele fiscale.

”Pe plan fiscal, toţi elevii elevii care s-au prezentat la examen, apar în evidenţele contabile cu 100 de lei sau 150 de lei încasări. Dar restul de bani unde sunt? Ordinul MT pune ordine în această poveste. Trebuie raportate toate orele de curs. Aşa nu se mai pot face măgării cu dosare. Pe plan fiscal, se dă posibilitatea instructorilor să se asocieze pentru a-şi reduce din costuri”, a mai spus liderul COTAR.

Răzvan Cuc: Legea în România, trebuie respectată

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a solicitat, miercuri, o întrevedere cu reprezentanţii instructorilor auto autorizaţi, care protestează în faţa Guvernului, în încercarea de a detensiona situaţia actuală.

Alături de Gabriel Petrea, Ministrul consultării publice şi dialogului social, Răzvan Cuc  le-a transmis reprezentanţilor protestatarilor că este vorba de un Ordin elaborat in 2013, care a parcurs toate procedurile legale de transparenţă decizională şi care a fost contestat în instanţă în 280 de procese formulate de instructori, procesele fiind pierdute.

Ministrul Transporturilor a precizat delegaţiei protestatarilor: „Regret ca sunteţi în aceasta situaţie, dar aceasta este legislaţia pe care trebuie să o respectăm cu toţii, indiferent de categoria profesională. Vă propun să înfiinţăm un Grup de lucru cu experţi din cadrul ministerului care alături de instructori şi reprezentanţi ai şcolilor de şoferi să discute, la începutul lunii august (în săptămâna 7 – 11 august), cu toate documentele pe masă, situaţia dumneavoastră şi a tuturor şcolilor auto autorizate. Mi-aş dori să putem dialoga, dar fără tensiune şi orgolii inutile. Vreau concurenţă loială, transparentă  şi vreau aplicarea legii”.
 

Camere video şi GPS, obligatoriu

Ordinul 733/2013 semnat de ministrul Transporturilor, prevede ca maşinile-şcoală să fie dotate cu aparatură de înregistrare şi sisteme de poziţionare globală, iar istructorii auto să se înregistreze ca Persoane Fizice Autorizate (PFA), pentru a fi traşi mai uşor la răspundere.

Instructorii trebuie să aibă montate pe toate maşinile-şcoală câte două camere video: una dintre aceste camere va filma în interiorul vehiculului, iar cealaltă va înregistra, în exterior, traseul urmat. De asemenea, maşina-şcoală va avea un GPS, care va înregistra traseul parcurs, iar toate aceste informaţii vor fi stocate pe o perioadă de şase luni.

Ordinul mai prevede ca instructorii să deţină spaţii adecvate de învăţământ, dar şi contracte de prestări servicii cu unităţi medicale. Viitorii şoferi vor fi înregistraţi într-un Registru Naţional al Cursanţilor, pentru a împiedica examenele „pe sub mână”.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite