Autostrăzile „morţii”. Zeci de români şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere produse în Ungaria

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Zeci de români au decedat în ultimii ani pe autostrăzile ungare FOTO Mediafax/Mihádák Zoltán/MTI
Zeci de români au decedat în ultimii ani pe autostrăzile ungare FOTO Mediafax/Mihádák Zoltán/MTI

Accidentul din Ungaria în care trei români şi-au pierdut viaţa şi alţi 18 au fost răniţi nu este un caz singular. Pe autostrăzile ungare au avut loc mai multe accidente rutiere în urma cărora au decedat zeci de conaţionali.

Chiar la începutul acestui an, cinci români au murit în urma unei tragedii rutiere produsă în estul Ungariei, după ce maşina în care se aflau a fost lovită de un autoturism de teren.

În 2012, un microbuz în care se aflau nouă români a fost lovit din plin de un camion, pe autostrada M1 din nordul Ungariei. Patru români au decedat în urma impactului. De asemenea, în 2011, alţi patru români au murit după ce autocarul în care se aflau a intrat într-un tir cu numere de Slovacia. 

Tot în 2011, 14 români care se întorceau de la muncă din Spania au murit, după ce un tir care transporta lemne a intrat în microbuzul în care se aflau aceştia. Maşina de mare tonaj a derapat şi a intrat pe contrasens, izbind din plin microbuzul care transporta cei 14 pasageri din România.

În anul 2010, un român şi-a pierdut viaţa şi alţi zece au fost răniţi, într-un accident în care au fost implicate un autocar şi trei microbuze din România.

94 de morţi în accidente rutiere la fiecare un milion de români

România este însă în top 3 atunci când vine vorba de nesiguranţa rutieră. În 2012, la fiecare un milion de persoane în România s-au înregistrat 94 de morţi în tragedii rutiere. În urma ţării noastre, ca siguranţă pe străzile din ţările europene, nu se mai situează decât Grecia (96 de persoane) şi Polonia (110 persoane).

Mai precis, 2.042 de oameni au decedat în urma accidentelor, alţi 8.860 fiind răniţi grav, după cum arată statisticile Poliţiei Rutiere. Costurile suportate de statul român pentru un mort, respectiv pentru un rănit grav în tragediile rutiere se ridică, în ambele situaţii, la 130.000 de dolari (98.000 de euro).

„Fiecare viaţă pierdută în accidente rutiere ne costă, conform unui raport al Băncii Mondiale 130.000 de dolari (N.R.-98.000 de euro), în timp ce pentru un rănit grav pierderile financiare sunt similare. Aceste pierderi sunt reale şi reprezintă, într-adevăr, o mare problemă pentru statul român. Spre exemplu, o viaţă pierdută într-un accident de circulaţie nu mai poate fi recuperată. În schimb, în cazul rănitului grav, situaţia se schimbă radical. Omul scapă, părăseşte spitalul şi trăieşte în continuare, ceea ce implică o serie de costuri”, a declarat pentru adevarul.ro medicul Tudor Ciuhodaru de la Spitalul Clinic de Urgenţe „Sfântul Spiridon” din Iaşi.

Morţii şi răniţii grav în accidentele rutiere, pierderi de miliarde pentru statul român

Nu de puţine ori, afirmă medicul, un rănit grav ajunge să stea în spital chiar şi şase luni. „În urma accidentelor, apar politraumatisme craniene sau alte afecţiuni similare care necesită spitalizare continuă. În aceste situaţii, costurile ajung şi la 10.000 de euro, ele fiind suportate în întregime de spital, respectiv de către statul român”, a declarat doctorul.

La un simplu calcul, în urma accidentelor rutiere, numai în 2012, România a pierdut 2,65 miliarde de dolari pentru cele peste 2.000 de persoane decedate, în timp ce pentru răniţii grav suma investită este de 11,51 miliarde de dolari. Mai exact, suma totală se ridică la peste 14 miliarde de dolari (N.R.-10,6 miliarde de euro).

„Dacă vorbim despre un rănit în accident rutier, aici sunt incluse tratamentul de urgenţă, costurile medicale iniţiale, cheltuielile de refacere, tratamentul pe termen lung, costurile cu poliţa de asigurare, cele legale şi cele suportate de familie”, au explicat pentru adevarul.ro oficiali din Poliţia Rutieră.

Pierderi de 3% din PIB-ul ţărilor europene

La nivel european, aproape 2,4 milioane de persoane sunt rănite grav în urma accidentelor rutiere şi necesită spitalizare.

„Acest lucru pune presiune pe sistemele de sănătate, întrucât ele sunt nevoite să asigure asistenţă medicală de urgenţă de calitate, în conditiile în care şi alte sectoare din sistem prezintă prioritate. În plus, pe lânga suferinţa şi pierderile cauzate familiilor, accidentele rutiere duc la pierderea a aproape 3% din produsul intern brut (PIB) al oricărei ţări”, arată un raport întocmit de Organizaţia Mondială a Sănătăţii în 2009.

„Practic, statul pierde foarte mulţi bani, dar accidentele sunt rezultatul unei relaţii între conducătorul auto, vehicul şi stradă, care nu prezintă întotdeauna siguranţă. Spre exemplu, accidentele presupun costuri de examene complementare, dar şi costuri care ţin de îmbălsămare şi necropsie, care este obligatorie în cazul persoanelor decedate”, a declarat profesorul Vasile Astărăstoae, medic legist şi preşedinte al Colegiului Medicilor din România (CMR). 

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite