Amenzi de circulaţie mai mari începând de astăzi. Cu cât vor fi sancţionaţi şoferii care încalcă regulile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Creşterea de la 1 iulie a salariului minim pe economie aduce cu sine mai multe majorări, inclusiv pe cea a amenzilor de circulaţie, astfel că cea mai mică sumă pe care şoferii care încalcă regulile o vor plăti va fi de 180 de lei, în timp ce amenda maximă poate ajunge la 1.800 de lei. Concret, începând de marţi, de când salariul minim a fost majorat la 900 de lei, un punct-amendă va creşte la 90 de lei, faţă de 85 de lei cât a fost până luni.

În ceea ce priveşte persoanele juridice, acestea vor plăti pentru abaterile efectuate între 1.890 de lei şi 9.000 de lei.

Potrivit Codul Rutier, amenzile contravenţionale se stabilesc în cuantumul determinat de valoarea numărului punctelor-amendă aplicate, iar un punct-amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut pe economie.
 

Aceasta este deja a doua modificare a amenzilor de circulaţie din acest an, ultima actualizare având loc la 1 ianuarie, când valoarea unui punct de amendă a ajuns la 85 de lei, pornind de la 80 lei, cât a fost în 2013. Şi majorarea de la începutul anului 2014 s-a datorat creşterii salariului minim pe economie.

Valoarea amenzilor de la 1 iulie

În funcţie de gravitatea incidentelor rutiere comise în trafic şi de pericolul social pe care şoferul îl prezintă, amenzile sunt împărţite pe mai multe clase. Acestora le corespunde un anumit număr de puncte-amendă, după cum urmează:

  • Clasa I - 2 sau 3 puncte-amendă
  • Clasa a II -a - 4 sau 5 puncte-amendă
  • Clasa a III -a - de la 6 la 8 puncte-amendă
  • Clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amendă
  • Clasa a V-a - de la 21 la 100 puncte-amendă (aceste sancţiuni se aplică numai persoanelor juridice)

Neregulile prevăzute de fiecare Clasă în parte

Potrivit noilor modificări, de la 1 iulie, şoferii vor fi nevoiţi să scoată din buzunar sume diferite. Astfel, amenzile date vor fi între 180 sau 270 de lei (clasa I), de 360 sau 450 de lei (clasa a II). Sancţiunile vor fi cuprinse între 540 şi 720 de lei (clasa a III-a), între 810 şi 1.800 de lei (clasa a IV-a) şi între 1.890 şi 9.000 de lei (clasa a V-a).

Legea spune că şoferii care conduc un autovehicul cu o viteză cu cel puţin 10 kilometri pe oră sub limita minimă obligatorie stabilită pe tronsonul de drum respectiv va primi o amendă prevăzută de Clasa I. De asemenea, 2 sau 3 puncte-amendă vor fi acordate şi pentru nerespectarea obligaţiei de semnalizare a manevrei de schimbare a direcţiei de mers, precum şi pentru conducerea unui vehicul avariat peste termenul de 30 de zile de la data eliberării documentului de constatare a avariei.

Sancţiunile prevăzute de Clasa a II-a se aplică şoferilor care nu respectă semnificaţia indicatoarelor şi marcajelor de obligare şi nici regulile de utilizare a mijloacelor de avertizare sonoră. Tot cu 4 sau 5 puncte-amendă vor fi amendaţi şi cei care nu respectă traseele stabilite de Poliţia Rutieră pentru pregătirea practică sau susţinerea examenului pentru obţinerea permisului de conducere, dar şi cei care conduc un autovehicul care are montate anvelope cu alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori sunt uzate peste limita admisă.

În ce condiţii se suspendă carnetul de conducere

De asemenea, Corul Rutier stabileşte ca, în cazul anumitor contravenţii, şoferii nu vor fi pedepsiţi doar cu amenzi de la 360 la 450 de lei, ci li se va suspenda şi dreptul de a conduce pe o perioada de 30 de zile. Principalele motive pentru care şoferii pot rămâne fără carnet sunt: 

a) depăşirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată;

b) neacordarea priorităţii de trecere a vehiculelor care au acest drept;

c) nerespectarea regulilor privind depăşirea;

d) nerespectarea semnalelor, indicaţiilor şi dispoziţiilor poliţistului rutier aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu;

e) neprezentarea la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale.

Şoferii care conduc cu permis expirat, sancţionaţi conform Clasei a III-a

Şoferii care conduc, cu toate că au permisul de conducere expirat sau cei care îşi montează pe maşini lumini de altă culoare sau intensitate, dispozitive de avertizare sonoră sau accesorii ori modificări neomologate, vor fi sancţionaţi conform Clasei a III-a (de la 6 la 8 puncte). Mai mult, la fel vor fi sancţionaţi şi cei care nu respectă normele privind circulaţia bicicletelor şi cei care nu reduc viteza în cazurile prevăzute de regulament. 

Sancţiunile cele mai mari prevăzute de Codul Rutier pentru persoanele fizice, cele din Clasa a IV-a, se aplică celor care circulă cu o maşină a cărei Inspecţie Tehnică Periodică (ITP) a expirat, celor care transportă pe locurile din faţă copii mai mici de 12 ani sau animale sau cei care care folosesc în circulaţia pe drumurile publice dispozitive anti-radar.

De asemenea, cu până la 20 de puncte-amendă (1.800 de lei) vor fi sancţionaţi cei care au săvârşit o faptă pentru care se aplică şase puncte de penalizare, cum ar fi:

-refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnică a acestuia,

-conducerea pe drumurile publice a unui vehicul fără a avea montată una dintre plăcuţele cu numărul de -înmatriculare ori dacă plăcuţele nu sunt fixate în locurile special destinate,

-depăşirea cu 41-50 de kilometri a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv.

Potrivit Codului Rutier, cu amendă maximă de până la 1.800 de lei, precum şi cu suspendare a dreptului de a conduce autoturisme pentru 90 de zile se sancţionează următoarele contravenţii:

  • conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune (conducerea unui autovehicul de către o persoană care are o îmbibaţie alcoolică de peste 0,80 grame pe litru alcool pur în sânge este considerată infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 1 la 5 ani);
  • neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roşii şi/sau sonore sunt în funcţiune;
  • depăşirea cu mai mult de 50 de kilometri pe oră a vitezei maxime admise.

Ce sancţiuni mai pot primi şoferii

Legislaţia rutieră prevede ca pe lângă amendă, şoferii să fie sancţionaţi şi cu puncte de penalizare. Şoferii care vorbesc la telefon în timp ce conduc sau cei care nu poartă centura de siguranţă vor primi două puncte amendă, ca şi până acum, iar amenda va fi acum de 180 sau de 270 de lei.

De asemenea, aceleaşi sancţiuni le pot primi şi conducătorii auto care opresc într-un loc nepermis, opresc neregulamentar, circulă pe un sens interzis sau depăşesc viteza legală cu 10-20 de kilometri pe oră.

Pe de altă parte, cu 3 puncte de penalizare şi amendă de 360 sau 450 de lei sunt sancţionate, printre altele, următoarele fapte: staţionarea neregulamentară, depăşirea vitezei legale cu 20-30 de kilometri pe oră şi pătrunderea într-o intersecţie atunci când circulaţia în interiorul acesteia este blocată.

Cei care refuză să îi arate poliţistului documentele atunci când aceştia le cer, cei care depăşesc viteza legală cu 30-40 de kilometri pe oră sau circulă fără lumini sau fără semnalizare corespunzătoare riscă amenzi cuprinse între 540 şi 720 de lei, dar şi 4 patru puncte de penalizare.

Alte contravenţii care se vor „majora”

Ca urmare a acestor creşteri ale amenzilor, începând de la 1 iulie, întoarcerea pe linia continuă va fi sancţionată cu o amendă cuprinsă între 810 şi 1.800 de lei, la care se vor adăuga şi 6 puncte de penalizare.

Şoferii care aleg să nu respecte culoarea roşie a semaforului vor rămâne timp de 60 de zile fără permis de conducere şi vor primi o amendă cuprinsă între 540 şi 720 de lei.

De asemenea, conducătorii auto care nu acordă prioritate pietonilor sau altor autovehiculelor vor rămâne fără permis de codnucere pentru 30 de zile şi vor primi o amendă de 360 sau 450 de lei.

Unde se pot plăti amenzile de circulaţie

Şoferii care au încălcat regulile de circulaţie îşi pot plăti amenzile la casieriile autorităţilor administraţiei publice locale ori a altor instituţii publice abilitate să administreze veniturile publice locale, indiferent de localitatea pe a cărei rază funcţionează acestea, de cetăţenia, domiciliul, sau de reşedinta contravenientului ori de locul săvârşirii contravenţiei, la ghişeul unic din punctele de trecere a frontierei de stat a României sau on-line, pe site-ul www.ghiseul.ro.

Legea prevede că după ce o amendă a fost plătită, în termen de 15 zile trebuie predată o copie a chitanţei de plată a amenzii agentului constatator. Aceasta poate fi transmisă şi prin poşta unităţii de poliţie din care agentul de circulaţie face parte (instituţie menţionată în antetul procesului-verbal).

Locuitorii din Bucureşti trebuie să trimită documentul pe adresa Brigăzii Rutiere din Capitală (Strada Logofăt Udrişte, nr. 11-15, sector 3).

Un proiect de lege cu modificări aduse Codului Rutier, pe masa Parlamentului

Un proiect de lege ce prevede mai multe modificări aduse Codului rutier se află în dezbatere în Parlament. Chiar dacă Senatul a respins propunerea legislativă, deputaţii încă se mai pot pronunţa, întrucât ei au putere de decizie în acest caz. 

Potrivit proiectului, erau înăsprite sancţiunile pentru fapte cu pericol social deosebit şi care influenţează direct siguranţa traficului – nerespectarea normelor privind trecerea la nivel cu calea ferată, conducerea unui autovehicul de către o persoană aflată sub influenţa alcoolului, conducerea unui autovehicul pe autostradă pe contrasens, depăşirea vitezei maxime admise cu mai mult de 60 de kilometri pe oră şi conducerea unui autovehicul a cărui înmatriculare este suspendată.

Guvernul propunea amenzi cuprinse între 4.000 şi 10.200 de lei dacă aceste fapte au ca urmare producerea unui accident de circulaţie soldat cu pagube materiale.

În proiect se menţionează explicit că este aflată sub influenţa băuturilor alcoolice orice persoană care are o concentraţie alcoolică peste 0,15 miligrame pe litru alcool pur în aerul expirat sau 0,2 grame pe litru alcool pur în sânge ori a substanţelor, produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora.

Mai multe despre Codul Rutier:

Senatul a respins proiectul noului Cod rutier propus de fostul ministru Stroe

Senatorii au respins luni proiectul noului Cod rutier, propus de fostul ministru de Interne Radu Stroe. Senatul a respins acest proiect în calitate de prima Cameră sesizată.

Totul despre proiectul noului Cod Rutier

Amenzile propuse iniţial de reprezentanţii Ministerului de Interne au fost uşor îmblânzite la Guvern. Nivelul pentru abaterile considerate principale cauze ale accidentelor rutiere şi ale numărului mare de morţi de pe şosele rămâne însă destul de ridicat.

Codul Rutier, tras pe dreapta în Parlament. Care sunt noutăţile din ultima variantă a proiectului de legislaţie rutieră

Premierul Victor Ponta a trimis proiectul noului Cod Rutier la Parlament, dar senatorii şi deputaţii nu ştiu dacă vor vota o lege sau dacă proiectul se va întoarce la Guvern, pentru ordonanţă de urgenţă. Premierul Victor Ponta s-a ţinut de cuvânt şi potrivit proiectului  şoferii nu vor mai fi amendaţi dacă se urcă puţin băuţi la volan.

 EDITORIAL Economiştii, amenzile şi noul cod rutier: cât de periculoşi sunt şoferii beţi?

„Rănirea sau uciderea acestor persoane nevinovate reprezintă, din punct de vedere economic, costuri pe care şoferul beat nu le ia în calcul. Amenzile şi pedepsele fac şoferii să ia în calcul aceste costuri şi să fie mai puţin dispuşi să conducă sub influenţa alcoolului, deci internalizează externalitatea”, scrie Ioana Petrescu,  profesoară de economie la Facultatea de Politici Publice de la Universitatea Maryland, pe blogul său de pe adevarul.ro.

O idee proastă: Guvernul ne lasă băuţi la volan! Medic psihiatru: Dacă nu e o idee bună, vom afla, dar cu sânge!

Dacă noul proiect de lege al Codului Rutier va fi aprobat miercuri prin ordonanţă de urgenţă, şoferii cu o alcoolemie până în 0,2 mg/l nu vor mai fi sancţionaţi. Specialiştii sunt de părere că propunerea guvernanţilor este una proastă. ”La noi există deja abuz de alcool. Dacă nu e o măsură bună, vom afla, dar nu oricum, ci cu sânge. Este riscant, mai ales că oamenilor ar trebui să li se explice ce înseamnă acel 0,2 mg/l”.

VIDEO Codul Rutier va fi adoptat miercuri în şedinţa de Guvern. Premierul şi ministrul de Interne vor să-i lase pe şoferi să se urce băuţi la volan

Guvernul va adopta miercuri noul Cod Rutier. Aşa a anunţat premierul Victor Ponta care a menţionat că şoferii se vor putea urca la volan cu o alcoolemie de până la 0,2 miligrame alcool pur în aerul expirat. La şedinţa de săptămâna trecută, miniştrii PSD nu s-au înţeles cu cei de la PNL în ceea ce priveşte noul Cod Rutier, chiar dacă atât premierul Victor Ponta, cât şi ministrul Radu Stroe anunţaseră că vor fi adoptate noile reglementări.

Ponta, despre studenta omorâtă pe trecerea de pietoni în prima zi de facultate: „Iată de ce viteza, alcoolul la volan trebuie sancţionate mai aspru“

Premierul României, Victor Ponta, a scris un mesaj prin care îşi exprimă profunda tristeţe faţă de tragedia prin care mureşanca Francesca Belea (19 ani), a murit la câteva ore după ce a fost lovită, marţi seară, chiar pe trecerea de pietoni de un şofer de 47 de ani aflat sub influenţa alcoolică. Premierul arată că tragedia studentei nu este decât încă un exemplu trist pentru care Noul Cod Rutier trebuie votat.

Ponta, despre noul cod rutier: „Eu vreau ca de astăzi să nu mai conduci dacă ai dosar penal“

Premierul Victor Ponta a indicat miercuri, la RTV, cele trei modificări care trebuie avute în vedere în noul cod rutier.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite