Air Algérie #5017

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Piloţii au decis să zboare printr-o furtună, acţiune care este evitată de marea majoritate a piloţilor“
„Piloţii au decis să zboare printr-o furtună, acţiune care este evitată de marea majoritate a piloţilor“

Am început ziua cu o serie de mesaje şi de telefoane: logodnica, prieteni, editori, piloţi şi aşa mai departe. Nu, aceştia nu erau îngrijoraţi, ştiau că nu sunt pe deasupra Africii, însă, se pare că reputaţia de părerolog mă urmăreşte şi oamenii se aşteaptă să-mi dau cu părerea.

Sahara

După cum ştim, cu toţii, Sahara este un deşert. Fapt care, este rezultatul unei zone de presiune atmosferică ridicată. Pamântul este împărţit în celule: Hadley, Ferrell şi Polară. Fiecare celulă are o zona de presiune ridicată şi o zonă de presiune scăzută. Presiunea scăzută, rezultă din aer care este ridicat şi presiunea ridicată rezultă din aer care este coborât. În natură, tot ce se ridică trebuie să coboare şi aerul este ridicat la ecuator şi coboară în zonele subtropicale. Am să folosesc Gao, Mali ca punct de referinţă, acest oraş fiind situat la 16 grade latitudine nordică. Luând în considerare că zona de presiune ridicată se află la 30 grade nord şi zona de presiune scăzută se află la latitudinea zero, atunci, interpolând, pot afirma că vremea în Gao, Mali poate să fie afectata şi de presiune ridicată şi de presiune scăzută. Aşadar, putem atribui zonei abilitate convectivă. Convecţia, în această situaţie, fiind definită ca potenţialul unei zone de a fi afectată de furtuni. Însă, ţinând cont că discutăm despre o zonă predominant deşertică, avem nevoie de vapori de apă. Nu putem avea furtuni fără vapori de apă şi, din punctul meu de vedere, ţinând cont că vântul tipic bate de la nord est la sud vest (datorită efectului Coriolis), potenţialul de a avea furtuni în această zonă este limitat. Dovedit şi de faptul că, evident, discutăm despre un deşert.

Bun, ruşii au doborât încă unul, discutăm despre un nou Triunghi al Bermudelor sau, poate, aeronava a fost doborâtă de către Al Qaida cu pietricele şi o praştie. Problema cu teoria mea, chiar dacă această este cât se poate de corectă, este că se bazeaza pe tipic şi ignoră cu desăvârşire atipicul. 

Prognoza

TAF GAGO 232330Z 2400/2424 24010KT 6000 FEW030
PROB40 TEMPO 2400/2407 06020G40KT 3000 TS SHRA SCT030
FEW040CB
PROB30 TEMPO 2408/2414 3000 DU
PROB40 TEMPO 2415/2424 VRB25KT 1500 BLDU TSRA SCT030 FEW040CB=

Vântul prevalent, în prognoza validă la ora accidentului venea dinspre sud-vest (nu dinspre nord-est cum este tipic). Aerul circula de la un centru de presiune ridicată către un centru de presiune joasă, însă, raportul la care am avut eu acces este prognoza de pe pamant nu cea de la altitudine. Ştim totuşi că vântul la altitudine călătoreşte paralel cu izobarele şi că, la altitudine joasă, frecarea cu pamântul forţează aerul către izobare la un unghi de ~45 de grade către centrul de presiune scăzută. Din nefericire, nu ştiu locaţia exactă a centrului de presiune scăzută, îmi lipsesc hârtiile necesare, însă bănuiala mea este că acesta se afla undeva la est de Gao. Aşadar, dacă noi calculam 240+45=285, atunci vântul la altitudine venea dinspre vest. Acest lucru ne spune că există un centru de presiune ridicată undeva la vest de Gao şi un centru de presiune scăzută la est de Gao. Luând în considerare schimbarea de direcţie a vântului, prognosticată începând de la ora 00:00 Zulu şi, ţinând cont că vântul circulă invers acelor de ceasornic în jurul unui centru de presiune joasă, atunci, am să îndrăznesc să afirm că Gao se află foarte aproape de anticiclon. Fapt care, evident, este dovedit şi de prognoza norilor cumulonimbus şi a furtunilor. 

Infografie avionul air algerie

Rezumat

Ştiu, tocmai aţi citit o întreagă epopee despre mişcarea aerului în atmosferă, despre centre de presiune scăzută, centre de presiune ridicată, despre 1001 de nopţi, Sahara şi prognoze meteo. Sigur, înteleg că ai simţit acea durere lăuntrică şi o nevoie acută să dai foc computerului şi să te refugiezi undeva în munţi, departe de Adevarul şi de Stoicescu ăsta, omul care aduce ploaia (în sufletele noastre). Însă, tocmai am demonstrat următoarele lucruri:

  •  Zona în care Al Algerie #5017 s-a prăbuşit era puternic influenţată de un centru de presiune scăzută.
  • Centrele de presiune scăzută sunt asociate cu furtuni, însă, ţinând cont că zborul #5017 s-a prăbuşit în deşert, furtunile sunt rare datorită lipsei vaporilor de apă.
  • Am demonstrat, folosind concepte teoretice şi prognoza meteorologică din Gao, că vântul era atipic şi bătea de la vest la est. 
  • Luând în considerare direcţia şi viteza vântului, am putut discerne că centrul de presiune ridicată era undeva deasupra oceanului Atlantic.
  • Ştim că vântul circulă de la un centru de presiune ridicată spre un centru de presiune scăzută, din acest fapt reiese că aerul maritim tropical a fost transportat dinspre ocean spre deşert.
  • Ţinând cont că zonele de presiune scăzută sunt, prin definiţie, zone în care aerul este puternic ridicat în atmosferă, atunci, aerulul umed dinspre ocean a fost ridicat, a condensat şi a rezultat în nori cumulonimbus, nori de furtună.

Concluzie

În realitate, aerul nu a fost doar ridicat, a fost ridicat până la o temperatură de -75 grade Celsius. Fapt care, este evidenţiat de imaginile prin satelit de la ora producerii accidentului. Folosind o temperatură la sol de ~26 de grade Celsius şi ştiind că temperatura aerului scade 2 grade la o mie de piciore, atunci, putem afla altitudinea maximă a norilor de furtună. 

(75 + 26) / 2 x 1000 = 50500 de picioare

Ştim din prognoză că norii cumulonimbus începeau la 4000 de picioare şi, folosind puţină matematică, am aflat că ajungeau până la 50500 de picioare. La 16 grade latitudine nordică, FL500 este altitudinea tropopauzei. Practic, norii au fost ridicaţi până la altitudinea maxim permisă de către atmosferă.

Furtuna era severă, procedura în aceste circumstanţe cere ocolirea furtunii cu minim 20 de mile nautice. În această circumstanţă, privind imaginile din satelit, este evident că este vorba de o serie de celule şi nu una singură. Piloţii aveau nevoie de un culoar de 40 de mile nautice pentru ca aceştia să treacă printre ele în relativă siguranţă. În realitate, observ un potenţial culoar, însă îmi este uşor să fac acest lucru folosind imagini din satelit. Folosind radarul din aeronavă, acestă sarcină este mult mai dificilă.

Luând în considerare tot ce am scris până acum, ştiind că altitudinea de croazieră a unui MD-83 este de ~31,000 de picioare, că altitudinea maximă este de 37,000 de picioare şi că norii de furtună ajungeau până la 50,500 de picioare, atunci, sunt nevoit să concluzionez că, cel mai probabil, aeronava MD-83 a companiei Air Algerie s-a prăbuşit din cauza unei defecţiuni structurale cauzată de o eroare de pilotaj. Piloţii au decis să zboare printr-o furtună, acţiune care este evitată de marea majoritate a piloţilor. Furtunile sunt asociate cu turbulenţa severa/extremă, sunt asociate cu condiţii pentru care aeronavele nu au fost proiectate.

Călcâiul lui Ahile, al aeronavelor DC-9/MD-80+/MD-90/717, este ampenajul. Poziţia stabilizatorului orizontal este setată electric de către piloţi, însă, există o greşeală de proiectare. Întregul stabilizator orizontal este securizat cu un singur şurub. Speculez, însă, părerea mea este că într-o situaţie ca cea a zborului 5017, "jackscrew-ul" este prima componentă care cedează.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite