Pentru mulţi, ştirea a rămas neobservată, însă pentru experţii care au citit detaliile întâlnirii s-a conturat o viziune apocaliptică pentru tot ceea ce înseamnă sau ar putea însemna mobilitate urbană durabilă în Bucureşti. Mai precis, este vorba de ultima frază din comunicatul Primăriei:

„Edilul Capitalei le-a solicitat, de asemenea, reprezentanţilor Ministerului Transporturilor să predea autorităţii locale terenurile pe care există linii de cale ferată dezafectate pentru ca Primăria Capitalei să poată construi locuinţe sociale şi pentru tineri“ - comunicat PMB

Această informaţie poate părea o propunere care duce la îmbunătăţirea calităţii vieţii în Capitală. De fapt, aplicarea măsurii propuse poate sufoca definitiv oraşul.

În timp ce edilii care au gestionat oraşul în ultimele două decenii nu au reuşit să gestioneze traficul din Bucureşti, aducând capitala României în topul celor mai congestionate oraşe ale lumii (locul 5 în lume şi primul din Uniunea Europeană, în 2016), experţii în mobilitate urbană sunt conştienţi de potenţialul imens pe care oraşul îl are în rezolvarea acestei probleme.

Terenurile pe care se afla liniile de cale ferata dezafectata reprezinta o mina de aur pentru toate aglomerarile urbane, atunci cand isi pastreaza functiunea: coridoare de transport urban. Banala intrerupere a acestor coridoare prin construirea unei singure cladiri compromite intreg traseul, ajungandu-se ca, in situatia in care o administratie locala cu viziune va dori sa imbunatateasca conditiile de trafic din Bucuresti sa nu o poata face din cauza problemelor juridice pe care le-ar intampina si a costurilor enorme de demolare si/sau expropriere.

In general, ar fi ideal ca aceste coridoare de transport sa fie utilizate pentru dezvoltarea unor linii de transport feroviar regional. Transportul public pe sine ar putea elimina traficul de tranzit si ar contribui la dezvoltarea Capitalei si a regiunii Ilfov.

Chiar daca in acest moment nu exista interes sau fonduri suficiente, Bucurestiul trebuie sa utilizeze aceste terenuri pentru amenajarea de coridoare de transport, la fel cum fac alte metropole: realizarea de “drumuri verzi” (rute pentru deplasari nemotorizate). Astfel de amenajari pastreaza functiunea terenurilor, asigurandu-se astfel conservarea terenurilor pentru situatiile in care orasele ar avea nevoie de o crestere a capacitatii de transport si s-ar hotara dezvoltarea unor rute de transport feroviar regional.

De fapt, expertii care au lucrat la Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti – Ilfov chiar au introdus un paragraf in documentul aprobat de toate administratiile locale din regiune, inclusiv de Primaria Capitalei, care incearca sa previna compromiterea acestor coridoare de transport:

"Deşi acest tip de proiect este greu fezabil pe termen scurt, este necesară protejarea vechilor culoare radiale şi centura de cale ferată, nefolosite ȋn prezent, de presiunea unor investiţii imobiliare. Ocuparea acestora ar putea compromite şansa dezvoltării ȋn viitor, fără costuri enorme, a unui transport feroviar de interes local şi/sau regional (tramvai, tram-tren, tren, metrou). " - pagina 723 din PMUD – document disponibil pe www.pmud.ro

 

Deoarece, speram, propunerea de schimbare a functiunilor terenurilor respective s-a facut fara consultarea expertilor, asociatia OPTAR adreseaza o scrisoare deschisa catre Primaria Capitalei prin care solicita un punct de vedere pe acest subiect. Concret, dorim sa aflam daca vor fi respectate opiniile expertilor romani si straini care au lucrat la Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti - Ilfov si daca se intentioneaza pastrarea functiunii terenurilor respective prin amenajarea de coridoare de transport pentru deplasarile nemotorizate.

Daca se insista pe promovarea ideii de compromitere a acestor coridoare de transport, dorim sa aflam care sunt numele expertilor in mobilitate urbana durabila care sustin acest demers si care le sunt argumentele pentru care fac asta.

Precizam ca la inceputul lunii iulie 2017, Primaria Capitalei transmitea printr-un comunicat faptul ca s-ar fi infiintat un Grup de Lucru la nivelul Ministerului Transporturilor şi Primăriei Capitalei care să identifice soluţiile pentru fluidizarea traficului în Bucureşti şi zonele limitrofe. Pana in acest moment nu este cunoscuta componenta acestui grup si nici nu se stie daca propunerea de eliminare a coridoarelor de transport a fost analizat de acest Grup de lucru.

Marian Ivan

membru cofondator OPTAR