Mafia galbenă: şpăgi de 100.000 de euro la Primăria Capitalei pentru obţinerea autorizaţiilor de transport

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Patronii firmelor de taximetrie vorbesc despre banii ilegali plătiţi către reprezentanţii municipalităţii bucureştene pentru obţinerea autorizaţiilor de transport. Preţul şpăgii porneşte de la 100.000 de euro.

Mihai Ghişă, patronul firmei de taximetrie ilfovene „Pelicanul“, acuzată că a invadat Bucureştiul deşi nu are autorizaţii suficiente pentru toate maşinile, a lansat acuzaţii grave la adresa reprezentanţilor Primăriei Generale, care ar fi primit sume mari de bani drept şpăgi pentru acordarea autorizaţiilor de taxi în Capitală.

„Părerea mea e că preţul este de minim 100.000 de euro. Minimum!“, spune Mihai Ghişă. Este abrobat imediat de către asociatul său, Cristian Lăzărescu. „Firme de taximetrie care nu îndeplineau condiţiile prelungirii autorizaţiilor au primit autorizaţii pe şpagi, şpăgi enorme!“, susţine Lăzărescu.

Banii ar fi fost primiţi de către un angajat al Primăriei Capitalei, subaltern al lui Ion Dedu, directorul Direcţiei de Transport a Primăriei Capitalei, cel care eliberează licenţe pentru taximetrişti în Bucureşti.

Reprezentanţii Primăriei Capitalei susţin că nu cunosc absolut nimic despre fapte de agest gen. „Aceasta este o acuzaţie foarte gravă, este vorba despre un comportament personal, care nu are nicio legatură cu instituţia Primăriei Capitalei. Va recomandam sa sesizati organele abilitate in acest sens“, au declarat ei.

„Am dat şi eu, toţi am dat şpagă“

Mihai Ghişă recunoaşte că şi el a dat şpagă la rândul său, fără a da însă prea multe detalii. „Am dat şi eu, toţi am dat şpagă“, a spus scurt cel numit „Pelicanul“.

Ghişă şi asociatul său ştiu şi de ce există număr limitat de autorizaţii pentru taximetre. „Ca să poată lua şpăgi! Dacă ar fi «la liber» nu am mai avea nevoie de ei (lucrătorii din Primărie, n.r.)“. Chiar şi membrii breslei spun că fac parte dintr-o mafie. „Aici este o mafie. De ce? Fiecare patron de firmă de taxi este interesat să închirieze aceste autorizaţii, nu să investească el în maşini“, explică patronul.

Lege cu lacune

Ghişă este cel care a pus stăpânire pe taximetria din Bucureşti venind din judeţul Ilfov. Deşi taximetria este reglementată a fi practicată doar în localităţile în care s-au emis autorizaţiile de taxi, legile par a fi fost făcute pentru firme precum „Pelicanul“. O portiţă lăsată întredeschisă i-a fost de-ajuns „Pelicanului“ să invadeze Bucureştiul. Firma are 1.000 de maşini autorizate pe judeţul Ilfov şi doar 300 în Bucureşti. Cu toate acestea,
Capitala este plină de maşinile din Ilfov. „80 la sută dintre maşinile din Ilfov sunt la mine“, recunoaşte Ghişă.

Legea limiteaza 4 autorizatii la mia de locuitori. Cei care rămân pe dinafară ce fac? Se duc şi se autorizează prin Ilfov, la primării care dau mai mult decat numărul de locuitori, profitând de slăbiciunea legii, care face ca Poliţia din Bucureşti să nu poata acţiona asupra taxiurilor din Ilfov.

„Ei nu au voie să acţioneze permanent în Bucureşti. Iar când l-a prins politistul nu are cum să dovedească că acţionează continuu. Acest cuvânt a fost introdus în lege foarte bine, cu dedicaţie. A blocat aceasta posibilitate de a ţine Ilfovul departe de Bucureşti“, susţine Ion Dedu, directorul Direcţiei de
Transport a Primăriei Capitalei.

Despre taximtriştii din Ilfov, care ar face concurenţă neloială celor din Bucureşti, oficialul spune că, de fapt, corupţia vine de la nivelul autorităţilor locale care eliberează autorizaţii „fără număr“. Teoretic, în Bucureşti îşi desfăşoară activitatea peste 2.000 de taximetrişti din Ilfov. Jumătate dintre aceştia lucrează sub umbrela Pelicanul.

Fără amenzi pentru taximetriştii din Ilfov

Poliţiştii de la Brigada Rutieră par a avea cătuşe pe mâini în problema taximetriştilor venişi din afara Bucureştiului. Aceştia nu pot să ia nici o măsură împotriva lor, chiar şi cu legea în mână. Asta pentru că în textul de lege s-a strecurat în 2010 un cuvânt ce a deschis porţile Capitalei.

„Am aplicat amenzi taximetriştilor din Ilfov pentru că îşi desfăşurau activitatea în altă localitate decât cea care a emis autorizaţia. Au fost însă contestate în instanţă şi au avut câştig de cauză. De vină este legea! Trebuie să demonstrăm caracterul permanent al activităţii lor în Bucureşti. Ori asta nu putem, deoarece taximetristul spune că, printre 10 curse în Capitală, a făcut şi una în Ilfov, ceea ce nu mai înseamnă că face taximetrie permanent în Capitală. Am fost sfătuiţi de către juriştii noştri să nu mai aplicăm astfel de amenzi“, a declarat inspectorul Adrian Bâlă, de la Brigada Poliţiei Rutiere.

Patronul firmei „Pelicanul“ susţine însă că legea este de partea lui, pentru că Ilfovul face parte din proiectul metropolitan. Ba mai mult, are dispecerate şi în Ilfov. „Am dispecerate şi în Ilfov, şi în Bucureşti. Îmi desfăşor activitatea în ambele zone“, spune acesta. Cât despre profit, Pelicanul pare o firmă care abia se târâie, după cum susţine Ghişă. „Nu avem profit. Cheltuielile sunt egale cu veniturile. Dar nu ne plângem însă“, încearcă el să ne convingă.

Cum este păcălit statul de mafia galbenă

Conform autorităţilor, dar şi a patronilor de taxi, statul este cel care pierde din afacere. Şi implicit clientul care suportă din propriul buzunar găurile lăsate de aceste firme în bugetul de stat. „Sunt multe firme care au acumulat mari datorii la bugetul local şi bugetul de stat prin neplata taxelor şi impozitelor.

Cu toate acestea, deşi lipsa datoriilor la stat este obligatorie, firmele au primit în continuare prelungiri la autorizaţii. În mod ilegal, pentru că s-au plătit şpăgi pentru asta. Apoi, firmele cu datorii s-au spart în mai multe firme mai mici şi au concesionat către acestea autorizaţiile. Noile companii erau acum curate, dar statul a fost prejudiciat cu multe miliarde de către cei ce au făcut aceste şmecherii”, descrie Mihai Ghişă mecanismul fraudei.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite