Lucrările la metroul din Drumul Taberei ar putea fi oprite din cauza bugetului
0
Cel mai mare proiect de infrastructură în derulare din Bucureşti, Magistrala V de metrou, care ar urma să facă legătura între cartierele Drumul Taberei şi Pantelimon, ar putea fi îngheţat din cauza subfinanţării. Proiectul de buget de investiţii alocat Metrorex pentru anul 2013 prevede finanţarea cu doar a cincea parte din banii necesari lucrărilor programate pentru anul acesta.
Din necesarul de 900 de milioane de lei, proiectul magistralei de metrou din Drumul Taberei a primit din partea bugetului de stat doar suma de 200 de milioane de lei, în urma analizei proiectului de buget pentru perioada 2013 – 2014. Mai mult, din totalul de 200 de milioane de lei bugetaţi pentru lucrările din acest an, 100 de milioane se vor duce doar către plata datoriilor din 2012.
Astfel, fondurilor actuale vor bloca cu minim un an punerea în funcţiune a celor doua utilaje (TBM) speciale de săpat care era programată în luna martie 2013. În acest caz, termenul de finalizare al lucrărilor se va decala cu doi ani, ceea ce înseamnă că se vor prelungi restricţiile de trafic şi disconfortul provocat de şantierele din cartierul Drumul Taberei.
Fostul director Metrorex, Gheorghe Udrişte, susţine că 200 de milioane de lei, din care 100 de milioane reprezintă datoriile pentru 2012, nu ajung pentru terminarea lucrărilor. „Eu am făcut ceea ce trebuia să fac. Am depus un amendament prin care am cerut o revizuire a bugetului. Îmi este greu să cred că lucrările vor continua în acelaşi ritm cu 200 de milioane de lei, din care 100 reprezintă datoria pe 2012. Eu am cerut o suplimentare cu 300 de milioane de lei pentru a ne asigura că lucrările vor fi terminate la timp. Tot ceea ce am primit a fost o promisiune că Ministerul Finanţelor va plăti, dacă se lucrează”, a explicat, pentru Adevărul, Gheorghe Udrişte, fostul director Metrorex.
Lipsa banilor pentru continuarea lucrărilor va atrage, pe lângă sistarea şantierului, şi posibilitatea creşterii costurilor. În acest caz, săpăturile pentru tunelurile traseului de metrou dintre Valea Ialomiţei şi Eroilor nu vor putea începe până când structura staţiilor nu va fi finalizată. Astfel, TBM-urile care vor săpa tunelurile vor staţiona în subteran, pe o chirie considerabilă, ca şi alte utilaje necesare lucrărilor.
„Susţin cu toată convingerea trecerea metroului de la Ministerul Transporturilor la Primăria Capitalei, guvernul asigurând în continuare subvenţia şi finanţarea proiectelor deja începute”, a declarat premierul Victor Ponta în cursul zilei de vineri, 25 ianuarie, cu privire la subfinanţarea în bugetul pe 2013 a lucrărilor la noua reţea de metrou din Drumul Taberei.
Pe de altă parte, fostul director Metrorex, Gheorghe Udrişte, susţine că trecerea metroului de la Ministerul Transporturilor la Primăria Capitalei nu ar face altceva decât să încurce lucrurile. „Acest lucru nu ar face decât să încurce lucrurile, pentru că banii vor veni tot de la Minister. De 30 de ani, metroul se află în portofoliul Ministerului Transporturilor şi acolo trebuie să rămână”, a explicat Gheorghe Udrişte.
Relu Fenechiu, Ministrul Transporturilor, a declarat în cursul zilei de luni, 28 ianuarie, că va suplimenta bugetul la rectificare dacă sumele alocate vor fi cheltuite.
„Daca vom cheltui toate sumele alocate prin acest buget, respectiv 266 milioane lei, pentru magistrala Drumul Taberei - Universitate - Pantelimon, magistrala către Otopeni şi magistrala Parc Bazilescu - Străuleşti, am primit promisiuni din partea premierului şi a domnului Voinea (ministrul pentru buget - n.r.) că vom primi sume suplimentare la rectificare, astfel încât lucrările să nu fie stopate", a spus Fenechiu, care a prezentat bugetul Ministerului în faţa comisiilor reunite ale Parlamentului.
Bugetul alocat pe 2013 al Ministerului Transporturilor a fost aprobat în forma sa iniţială de Guvern, fără să fie aprobat niciun amendament.
În proiectul de buget pentru 2013, pentru Magistrala V de metrou este prevăzută finalizarea lucrărilor de structură la staţia depoul Valea Ialomiţei şi finalizare documentaţiilor e proiectare şi achiziţie pentru lucrările de structură al esecţiunii Eroilor-Piaţa Iancului.
Totodată, revăzută finalizarea documentaţiilor de proiectare şi achiziţie pentru lucrările de structură ale M6 - legătura cu Aeroportul Henri Coandă, dar şi "lucrări de structura, echipare si dotare pentru punerea în funcţiune cu călători pe tronsonul Parc Bazilescu – Lac Străuleşti".