Cum s-a surpat asfaltul în zona Eroilor, acolo unde se sapă tunelurile de metrou. Metrorex spune după două zile că de vină e un puţ care a cedat

Cum s-a surpat asfaltul în zona Eroilor, acolo unde se sapă tunelurile de metrou. Metrorex spune după două zile că de vină e un puţ care a cedat

FOTO Eduard Enea

Infiltraţiile cu apă generate de fisurarea unui puţ special au produs prăbuşirea unui bulevard în centrul Capitalei. Acest gen de dispozitive sunt comune în reţelele subterane ale metroului bucureştean. Metrorex a explicat, la două zile de la incident, care a fost motivul care a condus la surparea asfaltului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Incidentul surpării unei străzi în buricul Bucureştiului din cauza unui „Dorel“ de la metrou a făcut deja înconjurul României. Evenimentul grav, care a condus la evacuarea unor imobile din zona bulevardului Eroilor, a avut loc în cursul zilei de sâmbătă, 12 decembrie, în timpul operaţiunilor pentru amenajarea viitoarei Magistrale 5 de metrou Drumul Taberei – Pantelimon. 
 
Reprezentanţii Metrorex au explicat că incidentul s-a petrecut din cauza rupturii unui puţ de epuisment, o structură amenajată în subteran, pe traseul magistralei funcţionale din zona Eroilor, ca parte a dispozitivului de evacuare a apei din pânza freatică. 
 
De vină ar fi fost muncitorii consorţiului Astaldi (Italia) - FCC Construccion (Spania) - Delta ACM (Romania) - AB Construct (România), responsabilii de manevrarea „Sfintei Varvara“, cârţita gigantică folosită la perforarea solului, după cum susţin reprezentanţii Primăriei Capitalei. 
 
18 cife cu ciment
 
„Ca să înţelegeţi foarte clar, când s-a spart peretele mulat şi utilajul TMB (n.r. – freză enormă care sapă tunelurile viitoarelor magistrale de metrou) pătrundea în viitoarea staţie de metrou Eroilor 2 a săpat lângă o pungă cu apă. Din acest motiv s-a lăsat asfaltul. A fost vorba despre o tasare în unele locuri şi cu 30 de centimetri“, au explicat surse din Metrorex. 
 
În prima fază, în cursul zilei de sâmbătă au fost evacuate 14 persoane care locuiesc în imobilele deteriorate de suprarea terenului. Duminică, 13 decembrie, reprezentanţii Brigăzii Rutiere Bucureşti au decretat suspendarea traficului auto şi pietonal din perimetrul staţiei Eroilor pentru următoarele 30 de zile. 
 
„Constructorul şi-a adus specialişti să verifice situaţia şi aceştia au constatat că în unele zone s-a ajuns la o tasare de sub un milimetru. În această zonă (n.r. – unde s-a lăsat asfaltul) problema a fost că utilajul a început să sape în fosta luncă a Dâmboviţei“, susţine, pe de altă parte, Gheorghe Udrişte, fostul director Metrorex, care menţiona în cursul dimineţii de luni, 13 decembrie, că de vină pentru prăbuşirea terenului ar fi calitatea solurilor din zona excavaţiilor. Oficialii Metrorex au mai declarat că, până luni, 13 decembrie s-au injectat în jur de 160 de metri cubi de beton în terenul afectat de infiltrarea apei scursă din puţ.
 

 
FOTO Eduard Enea
 
În faza următoare, ar urma să fie supravegheat procesul de întărire a betonului până în momentul în care utilajele vor putea săpa în continuare în condiţii de siguranţă. 
 
Reprezentanţii Primăriei Municipiului Bucureşti au prezentat un plan pe trei direcţii pentru remedierea incidentului din zona Eroilor: se consolidează pereţii din subteran, partea carosabilă trebuie adusă la acelaşi nivel, urmând ca întreaga soluţie tehnică valabilă până acum să fie reproiectată. Cu alte cuvinte, constructorii vor trebui să recalculeze încotro se vor îndrepta cu utilajele în continuarea proiectului. „Noi aşteptăm raportul scris pentru a putea evidenţia care au fost cauzele acestui incident. 100% a fost o eroare umană. Au cerut un răgaz de 24 de ore pentru a putea ajunge şi proiectanţii din afara ţării, dar până în acest moment nu s-a prezentat nimic“, mai precizează Ichim. 
 
La capătul celor 24 de ore, oficialii din partea constructorului au prezentat şi măsurile pe care le-ar fi luat până acum. Printre acestea se numără, „consolidarea generalizată a întregii suprafeţe deteriorate a carosabilului printr-o serie de perforări şi prin injectarea de mortar de ciment la adâncimi variabile“,  „execuţia de puţuri de epuisment suplimentare la staţia Eroilor 2“, „refacerea utilităţilor afectate de fenomenul produs“.
 
Până în acest moment s-au realizat, anunţă reprezentanţii Metrorex, mai multe lucrări pentru remedierea situaţie:
 

-  injecţii de consolidare cu mortar de ciment cu presiune scăzută în terenul de sub fundaţia clădirii afectate de pe strada Eroilor Sanitari;

-  umplerea cavităţilor ce corespund puţului deteriorat pentru a sigila în exterior pereţii mulaţi şi pentru a bloca permanent fluxul apei care a generat fenomene de tasare de teren;

-  consolidarea generealizată a întregii suprafeţe deteriorate a carosabilului printr-o serie de perforări şi prin injectarea de mortar de ciment la adâncimi variabile, în funcţie de stratigrafie şi de nivelul pânzei freatice;

-  execuţia unui ecran de piloţi secanţi în zona adiacentă utilajului TBM intrat deja parţial în staţie, pentru a asigura pe viitor străpungerea completă în condiţii etanşe şi în teren consolidat;

-  execuţia de puţuri de epuisment suplimentare la staţia Eroilor 2;

-  refacerea utilităţilor afectate de fenomenul produs;

Apa, problema eternă la metrou

Călătorii care aleg ca mijloc de transport metroul din Bucureşti văd doar o mică parte din ceea ce se petrece, de fapt, în subteran. În spatele tunelurilor şi staţiilor din Capitală sunt o mulţime de oameni şi maşinării care lucrează la foc continuu pentru ca circulaţia trenurilor să se desfăşoare în condiţii de maximă siguranţă. În primul rând, povestesc inginerii Metrorex, unul dintre cei mai mari duşmani din subteran este apa care se inflitrează cu uşurinţă în staţii prin pereţii săpaţi în urmă cu zeci de ani.

Din acest motiv, seară de seară, după ce metroul se închide oficial pentru călători, o armată de angajaţi îşi pornesc aventura prin subteran, verificând pas cu pas starea în care se află şinele metroului, dar şi modul în care arată pereţii tunelurilor.

Injecţii împotriva infiltraţiilor FOTO David Muntean

„Deseori, apa pătrunde în subteran şi trebuie să avem mare grijă cu acest aspect. Muncitorii fac injecţii pentru infiltraţii în locurile în care apar asemenea probleme. Este un malaxor în care se toarnă apă, bentonită, ciment şi silicat. Ca să înţelegeţi mai clar este vorba despre o combinaţi cu ajutorul căreia noi facem injecţii de impermeabilizare. Este o zonă cu nisip aici şi prin pereţii tunelului de metrou intră apă. Prin aceste injecţii încercăm să o diminuăm şi chiar să o stopăm“, explică coordonatorul lucrării din subteran.

Pompe şi bazine

Gheorghe Udrişte a explicat, pentru „Adevărul“, cum reuşesc angajaţii Metrorex să ţină uscate staţiile din subteran, chiar dacă unele sunt înconjurate de apă din pânza freatică. „În fiecare staţie şi între staţii există nişte locuri în care sunt amenajate staţii de pompare a apei. Acestea scot apa din infiltraţii, dar şi apa menajeră care ajunge în bazinele subterene de la metrou. Apa este condusă la canalizarea oraşului şi de acolo ajunge în caseta de sub Dâmboviţa“, explică Udrişte.

Fostul director Metrorex precizează că o mulţime de staţii ale metroului sunt înconjurate de pungi cu apă, iar staţia Mihai Bravu este una dintre acestea. „Ştiu acest lucru încă de când s-a proiectat staţia aceasta, pânza freatică este foarte sus şi jumătate din staţie este sub apă“, încheie bărbatul. 

Au îngheţat solul la staţia Titan
 
Una dintre cele mai frumoase staţii de metrou din Bucureşti este cea amenajată la Titan. A fost dată în folosinţă în anul 1985 şi pentru a arăta exact aşa cum o vedem astăzi, fără niciun stâlp de susţinere şi cu un peron central, inginerii au fost nevoiţi să facă un experiement inedit. 
 
„Aşa cum e şi la Mihai Bravu, staţia Titan a fost construită într-o zonă în care pânza freatică e la suprafaţă. Astfel, a fost necesară îngheţarea solului pentru a nu lucra în noroi. A fost un experiement unic în România şi singurul făcut în timpul lucrărilor de la metrou“, explică Udrişte. 
 

 

citeste totul despre: