Creierul metroului din Bucureşti: cum arată locul de unde sunt coordonate toate trenurile subterane din Capitală

Creierul
metroului din Bucureşti: cum arată locul de unde sunt coordonate toate trenurile subterane din Capitală

Aşa arată panoul pe care sunt urmărite în timp real trenurile în subteran FOTO David Muntean

Chiar în inima sistemului de transport în comun din subteran, în staţia Piaţa Unirii 1, se află, ascuns de ochii călătorilor, creierul metroului bucureştean. Aici, în Dispeceratul central, zeci de oameni supraveghează în timp real tot ce se întâmplă în tunelurile din Capitală.

Ştiri pe aceeaşi temă

E puţin trecut de ora 10.00 dimineaţa şi în Dispeceratul central al Metrorex forfota s-a mai potolit. În jur de 20 de oameni urmăresc pas cu pas ce se întâmplă în tunelurile metroului, în lifturile şi pe peroanele din subteran. „Acum nu mai e agitaţie că s-a cam dus ora de vârf, până la ora 9.00 – 9.30 este mare forfotă“, explică Gelu Veleşteanu, coordonatorul Dispeceratului central.

Încă de la intrarea în Dispecerat privirea îţi zboară către o mulţime de monitoare pe care angajaţii Metrorex observă activitatea din subteran. În partea stângă, în spatele echipamentelor de ultimă generaţie, se află o încăpere în care a rămas neatins de trecerea timpului panoul construit în vremea lui Nicolae Ceauşescu, atunci când s-a dat în folosinţă metroul. În acea perioadă, la fel ca în zilele noastre, angajaţii de la Dispecerat se ocupau de supervizarea funcţionării trenurilor în subteran.

„Acesta nu mai funcţionează, dar am decis să-l păstrăm de decor. În această încăpere se află dispeceratul electro-energetic şi cel electromecanic“, precizează coodronatorul Dispeceratului. Concret, încăperea este împărţită în două părţi. Într-o parte se supraveghează magistralele 1 şi 4, în cealaltă parte magistralele 2 şi 3. Câţiva angajaţi urmăresc, în timp real, pe monitoarele pe care le au în faţă situaţia în care se află lifturile, scările rulante, sistemele de ventilaţie şi puţurile de mare adâncime.

Panoul rămas de pe vremea lui Ceauşescu FOTO David Muntean

„Spre exemplu, scările rulante sunt colorate cu portocaliu, în momentul în care unele se strică se fac albe“, explică un bărbat care supraveghează câteva monitoare. De asemenea, tot aici se monitorizează şi instalaţia electrică şi se sunt semnalate eventualele probleme ce pot apărea la alimentarea cu energie electrică.

Zilnic se fac probe cu ISU

Unul dintre cele mai spectaculoase departamente este cel în jurul căruia sunt construite celelalte încăperi ale Dispeceratului central de la Unirii. Aici, un singur specialist al Metrorex se ocupă de telefonul cetăţeanului, înregistrând toate convorbirile pe care le are. De asemenea, aici se află şi o staţie radio prin care reprezentantul Metrorex poate comunica, la nevoie, cu echipajele ISU Bucureşti şi cu Poliţia Metroului.

Aici se fac probele cu cei de la ISU FOTO David Muntean

„Avem o convenţie cu cei de la ISU. În fiecare zi, între orele 8.00 şi 9.00, ne auzim cu ei ca să fim siguri că nu-s probleme la sistem“, explică reprezentanţii Dispeceratului. La câţiva metri de această încăpere, o alta de o importanţă deosebită este controlată de un alt angajat al Metrorex. Este vorba despre biroul intitulat ATC, Automatizare şi telecomunicaţii. De aici sunt controlate instalaţiile de monitorizare a incendiilor, încăperile în care ar putea izbucni un incendiu, tot aici aflându-se şi instalaţia anti-efracţie.

„Aici ajung toate alertele de la butonul de panică şi tot de aici se dau anunţurile în staţii. Spre exemplu, se anunţă dacă există întârzieri“, explică Veleşteanu.

ATC FOTO David Muntean

Trenurile, urmărite prin subteran

De departe, cele mai impresionante departamente ale Dispeceratului central sunt cele în care se supraveghează, în timp real, circulaţia trenurilor în tuneluri şi se urmăresc cu atenţie, cu ajutorul camerelor video, punctele cheie de pe diferite magistrale. Sunt două astfel de departamente şi  fiecare supraveghează două magistrale. Pe fiecare perete din cele două încăperi sunt monitoare ultramoderne care le permit celor de la metrou să vadă clar unde se află un tren, dacă se blochează în tunel, dar şi când intră în staţie.

Monitoarele puse cap la cap sunt albastre, iar liniile galbene trasate pe acestea sunt firele de circulaţie. „Firele de cirulaţie sunt împărţite, pe panou, în bucăţi mai mici pentru a fi reperat mai uşor locul în care se află un metrou“, explică coordonatorul Dispeceratului. Metrourile sunt reprezentate de puncte roşii, iar cei care le urmăresc au date exacte despre aceste trenuri. Mai mult decât atât, aceştia au în faţă un alt rând de monitoare pe care se vede acelaşi lucru ca pe panoul enorm de pe perete. În cazul în care panoul principal se strică, angajaţii Metrorex au la dispoziţie deci această alternativă.

Graficul ideal

Tot în aceste departamente, mecanicii pot sesiza eventualele probleme, iar comunicarea dintre operator şi mecanic se face prin radio. În clipa în care operatorul îi răspunde mecanicului, trebuie să apese o pedală pe care o are sub birou. Tot aici se află şi o copie a Graficului ideal, un program pe care mecanii trenurilor trebuie să îl respecte cu sfinţenie pentru ca trenurile să ajungă la fix în staţii.

„Graficul ideal este un livret de mers aprobat de directorul general. Acesta stabileşte numărul de trenuri din circulaţie, trenurile de rezervă, ora la care fiecare tren intră şi iese din circulaţie. În total sunt patru livrete: două de vară, două de iarnă. Şi pentru vară şi pentru iarnă sunt câte două: unul de luni până vineri, unul pentru sâmbătă şi duminică“, încheie reprezentanţii Metrorex.

citeste totul despre: