Rep. Moldova. Peste 600 de cereri, depuse pentru şcolarizarea temporară a copiilor din Ucraina

0
Publicat:
Ultima actualizare:
copii refugiaţi

Toţi copiii din familiile de refugiaţi ucraineni, aflaţi pe teritoriul Republicii Moldova, pot beneficia de dreptul la educaţie în cadrul instituţiilor de învăţământ din ţară. Până în prezent, au fost depuse 75 de cereri pentru înscrierea în grădiniţe şi 631 de cereri pentru şcolarizare temporară, transmite IPN.

Comisia pentru Situaţii Excepţionale a aprobat astăzi unele prevederi prin care Ministerul Educaţiei şi Cercetării a fost împuternicit să aprobe cadrul normativ care să permită şcolarizarea temporară a copiilor şi tinerilor din familiile refugiaţilor cu unele derogări de la actuala legislaţie.

Ministrul educaţiei, Anatolie Topală, a declarat într-o conferinţă de presă că în anul de studii 2021-2022, în ţară funcţionează 972 de instituţii de învăţământ secundar cu predare în limba română, 261 – cu predare în limba rusă, inclusiv instituţii mixte, cu predare în rusă şi în română. Dintre acestea, în 37 de instituţii sunt predate discipline obligatorii – limba şi literatura ucraineană, istoria, cultura şi tradiţia poporului ucrainean. Prin urmare, profesorii respectivi pot asigura predare în limba ucraineană.

Potrivit ministrului, astăzi în ţară se află peste o sută de mii de cetăţeni ucraineni şi de alte naţionalităţi care au intrat pe segmentul moldo-ucrainean, iar dintre ei – 48 de mii sunt copii. Din cele 631 de cereri pentru şcolarizare temporară, câte circa trei sute sunt pentru clasele primare şi gimnaziale, iar restul ţin de treapta liceală. Peste 550 de persoane au solicitat studii în limba rusă, 40 – în limba ucraineană, iar 37 – în limba română.

Copiii din familiile care au solicitat azil pot să se înscrie la şcoală ca urmare a recunoaşterii şi echivalării perioadelor de studii, iar până la finalizarea acestei proceduri, copilul va avea statutul de audient. De asemenea, toţi copii vor avea posibilitatea să frecventeze instituţia de învăţământ în calitate de audient, fără obligativitatea şcolarizării, cu înregistrarea solicitantului într-un registru provizoriu. Totodată, copiii pot participa la activităţile extraşcolare şi acest lucru nu este condiţionat de calitatea de audient sau elev.

Încadrarea în instituţiile de învăţământ general a copiilor se face în baza unei cereri depuse de părinte sau de către reprezentantul legal la organul local de specialitate în domeniul învăţământului, la administraţia publică locală sau la instituţia de învăţământ, în funcţie de localizarea temporară. În acelaşi timp, încadrarea în grădiniţe se va face în funcţie de resursele financiare bugetare alocate instituţiei. Vor avea prioritate solicitările în cazul părinţilor angajaţi în câmpul muncii.

Ministerul, împreună cu partenerii de dezvoltare, a creat un grup de lucru menit să consolideze eforturile pentru şcolarizarea copiilor din familiile ucrainenilor refugiaţi din cauza răzbpiului. Activităţile sunt orientate pe asigurarea accesului la educaţie, consiliere psihologică etc.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite