Cum apar şi cât ne costă semnele şi marcajele rutiere din Chişinău
0
Circa 10.000 de indicatoare rutiere şi peste 360 de treceri pietonale există astăzi pe străzile din municipiul Chişinău. Mulţi şoferi se plâng că semnele se pierd în frunzişul arborilor, iar unele zebre sunt pe cale de dispariţie
După modificarea recentă a Regulamentului circulaţiei rutiere, în ţară urmează să apară 37 de tipuri de indicatoare şi benzi de semnalizare noi. Autorităţile nu cunosc termenul când semnele vor fi instalate pe străzi, întrucât procedura e una de durată.
„După aprobarea proiectului în Parlament, Inspectoratul Naţional de Patrulare stabileşte locurile unde e nevoie de astfel de indicatoare şi ne transmite demersul. Noi evaluăm cererea, găsim surse în bugetul municipal, iar întreprinderea Exdrupo face comanda“, ne explică Vitalie Butucel, şef adjunct la Direcţia Transport a Primăriei Chişinău.Potrivit funcţionarului, pentru noile semne rutiere nu au fost prevăzute surse în bugetul local, de aceea acestea vor ajunge pe străzi după ce vor fi direcţionaţi bani suplimentari.
Indicatoarele din Capitală sunt instalate de întreprinderea municipală Exdrupo, care le achiziţionează de la un producător autohton, în baza unui concurs anunţat la începutul anului. Costurile variază de la 300 la 530 de lei pentru o bucată, iar cele mai scumpe sunt panourile informative instalate la intrările în oraş, preţul cărora este stabilit în funcţie de mărime. Următoarele în top, după preţ, sunt tăbliţele ce arată trecerile pietonale. În anul 2012, autorităţile locale au alocat pentru indicatoare două milioane de lei.
STRĂZI FĂRĂ PAŞAPOARTE
Deşi în municipiu sunt mii de semne rutiere, nimeni nu ştie numărul lor exact, pentru că o mare parte din străzi nu au paşapoarte. „Primăria nu dispune de surse suficiente ca să facă paşaportizarea străzilor, necesară conform legislaţiei. Aceste documente conţin toată informaţia despre amplasarea indicatoarelor rutiere, a staţiilor de transport public şi trecerilor de pietoni, dimensiunile carosabilului, funcţionarea semafoarelor, regimul de circulaţie etc.“, precizează Mihai Canaş, şeful Serviciului de Sistematizare a Circulaţiei din cadrul Direcţiei de Poliţie a municipiului Chişinău.
Pentru că lucrez de mulţi ani, cunosc bine oraşul şi orice trecere, dar pentru străini sau începători cred că e mai dificil. Nicolae taximetrist, 51 de ani
Şeful Direcţiei Transporturi, Igor Gamreţki, ne-a asigurat că problema va fi rezolvată în viitorul apropiat. „Imediat ce am fost numit în funcţie, am solicitat o inventariere a străzilor şi în curând voi primi rezultatele studiului. Am avut observaţii şi recomandări, inclusiv de la Curtea de Conturi şi îmi dau seama cât de importantă este sistematizarea datelor despre străzile din Chişinău, pentru a corespunde standardelor europene“, a spus funcţionarul. El îşi propune să lanseze un site al Direcţiei Transporturi, unde fiecare cetăţean va găsi informaţii despre circulaţia din Capitală.

Infografie: Cornel Comendant/Adevărul
VOPSEA DIN BELARUS
Pentru marcarea străzilor, anul trecut municipalitatea a cheltuit trei milioane de lei, fiind cumpărate 41 de tone de vopsea. Materialul trebuie să corespundă câtorva norme: să fie rezistent în orice condiţii meteorologice, să se usuce repede şi culoarea să fie vizibilă pe timp de noapte. Vopseaua aplicată pe străzile din Chişinău este importată din Belarus şi, potrivit certificatului de conformitate, are o rezistenţă de cel puţin trei luni. Un kilogram costă 36 de lei şi se usucă timp de 10 minute. Municipalitatea reînnoieşte marcajele de două ori pe an: primăvara şi toamna, la începutul anului şcolar.
Multe indicatoare nu se văd pentru că sunt prost amplasate. Chiar dacă zebra e ştearsă, semnul trebuie să fie vizibil. Tatiana şoferiţă, 31 de ani
„Vopseaua este de o calitate bună, cu particule reflectorizante. Experţii europeni care au efectuat audite privind siguranţa rutieră au concluzionat că totul corespunde standardelor europene“, afirmă Petru Bologan, şeful Serviciului Siguranţă Rutieră de la Administraţia de Stat a Drumurilor.
Totuşi, mulţi participanţi la trafic se plâng că inscripţiile sunt spălate uşor de ploi şi nu rezistă prea mult timp. Expertul susţine că de vină e asfaltul deteriorat de-a lungul anilor. „Dacă partea carosabilă este bună, marcajul ţine chiar şi un an. Dar pe drumurile noastre, care nu au fost reabilitate de 20 de ani, vopseaua se pierde în porii din asfalt. E ca şi cum ai da cu var un perete vechi. Avem de lucrat mult la drumuri, dar la capitolul indicatoare şi marcaje, am avansat simţitor în ultimii ani“, ne convinge Petru Bologan.
Puncte negre pe trasee
Unul dintre semnele noi va fi un punct negru într-un triunghi roşu, care va indica zonele cu cele mai multe accidente rutiere. Printre drumurile periculoase sunt cele de lângă satele Ratuş şi Sculeni, la ieşirea din Orhei, traseele Chişinău-Briceni şi Rezina-Orhei-Călăraşi.
Marcajul ar trebui reînnoit cel puţin odată pe lună. Când e proaspăt, în intersecţii au loc mai puţine accidente. Andrei şofer, 39 de ani