Şcolile din Republica Moldova riscă să rămână fără profesori

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tinerii refuză să lucreze în învăţământ, din cauza salariilor mici, lipsa spaţiului locativ şi a condiţiilor de lucru. În Republica Moldova, cei care aleg meseria de pedagog nu sunt bine instruiţi pentru activitatea profesională.

Numărul profesorilor din învăţământul preuniversitar este în scădere din cauza pensionării sau pre-pensionării, iar tinerii specialişti părăsesc instituţiile educaţionale după ce expiră perioada de acordare a subvenţiilor. Numărul cadrelor cu grad didactic unu sau mai mare este relativ mic, iar tinerii specialişti absolvă instituţiile superioare cu medii mici, ceea ce reflectă o slabă pregătire. Există o corelare ineficientă a formării profesionale cu cerinţele părinţilor, dar şcoala nu poate face faţă din cauza lipselor materiale.

Formare ineficientă

Un raport al Programului Naţional pentru Dezvoltarea Resurselor Umane din Educaţie în Republica Moldova spune că învăţământul preuniversitar merge spre criză. Tinerii moldoveni consideră facultăţile cu profil pedagogic drept o cale uşoară de a obţine o diplomă de studii superioare. Disciplinile sunt uşor de studiat, iar exigenţele profesorilor sunt scăzute din cauza lipsei de concurenţă în acest domeniu. Mulţi profesori universitari sunt din perioada sovietică şi nu cunosc o limbă străină de circulaţie internaţională ca să poată merge la cursuri de formare profesională în Europa. Schimbul de experienţă între profesorii noştri şi cei străini este inexistent. Lipsa formării profesionale la nivelul aşteptărilor societăţii se explică şi prin formarea prea teoretică, cu prea puţine studii practice. 

Tinerii sunt nemotivaţi

Tinerii profesori nu sunt motivaţi să se perfecţioneze, din cauza lipsei unui sistem de stimulare financiar, a oportunităţilor de avansare în carieră şi prin faptul că angajatorul nu asigură suport financiar în formarea continuă a cadrelor didactice. Unii profesori se perfecţionează şi înţeleg că un grad didactic mai mare înseamnă un spor la salariu, dar numărul lor este foarte mic. Potrivit Codului Educaţiei, în ţara noastră nu sunt prevăzute sancţiuni pentru profesorii care nu se perfecţionează periodic. De asemenea, profesorii vor rămâne în şcoală şi se vor perfecţiona doar dacă profesia lor va avea o imagine bună în societate şi recompense pentru efortul depus. 

Remunerare şi condiţii de muncă proaste 

În Republica Moldova lipseşte un pachet salarial atractiv raportat la performanţe şi o politică de stat eficientă pentru susţinerea socială a profesorilor. Salariu mediu este de 2.640 de lei – echivalentul a circa 110 euro. Un profesor începător cu studii superioare, care lucrează 18 ore pe lună, primeşte un salariu de 2.200 de lei. Un psiholog are un salariu lunar de 2000 de lei, iar bibliotecarul şcolar este remunerat cu 1.140 de lei. Profesorii sunt percepuţi ca o categorie social-vulnerabilă, iar din această cauză motivaţia angajaţilor din domeniul educaţiei şi opţiunea tinerilor pentru alegerea profesiei de profesor scade vertiginos. 

Condiţiile de muncă sunt neadecvate. În şcoli nu există echipamente şi materiale didactice de calitate, iar în unele şcoli lipsesc cu desăvârşire. Şcolile nu dispun de internet, table interactive, soft-uri educaţionale, laboratoare pentru biologie, chimie şi fizică, lipsesc sălile de sport sau nu sunt asigurate cu echipamentul necesar. 

Planul de dezvoltare al Ministerului Educaţiei

Ministerul Educaţiei îşi propune să implementeze o serie de acţiuni care vor îmbunătăţi sistemul educaţional din Republica Moldova. Planul de acţiuni urmează a fi desfăşurat în perioada anilor 2016-2020. Tinerii cu vocaţie pedagogică vor fi atraşi prin promovarea profesiei în mass-media, evenimente de conştientizare şi deschiderea unor centre de consiliere şi dezvoltare profesională. Vor fi încurajate dezvoltarea proiectelor locale, forumuri de discuţii, dezbateri şi voluntariat pentru elevi. Ministerul Educaţiei va elabora şi aproba o strategie privind recrutarea tinerilor absolvenţi cu o înaltă performanţă academică din învăţământul pedagogic pentru angajarea în sistemul educaţional.

Oferirea de indemnizaţii unice – 30.000 de lei pentru absolvenţii de învăţământ superior şi 24.000 de lei pentru absolvenţii de colegii. Acordarea unui adaos lunar la salariu pentru închirierea spaţiului locativ, consumul de energie termică şi electrică. 

Cum menţinem profesorii în şcoli

Referitor la pregătirea continuă a cadrelor didactice, ministerul îşi propune să implice universităţile, managerii de şcoală şi a mediului de afaceri. Aceştia vor adapta conţinutul modulului psihopedagogic la cerinţele şcolii, părinţilor, profesorilor şi a tinerilor absolvenţi angajaţi.

Asigurarea unui echilibru cantitativ şi structural între oferta şi cererea de cadre didactice. Stimularea formării continuă prin promovarea inovaţiilor din domeniul pedagogiei, psihologiei, didacticii şi activităţilor de consiliere metodică. 

Profesorii vor fi menţinuţi în şcoli prin elaborarea unui sistem eficient şi transparent de promovare în carieră, bazat pe rezultate şi performanţe profesionale, dar şi perfecţionarea sistemului de salarizare. Cadrele didactice vor fi stimulate cu premii, burse de studiu, stagii practice şi alte oportunităţi de dezvoltare profesională. Profesorii vor primi o compensaţie anuală pentru procurarea materialelor didactice. 

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite