Veaceslav Negruţă explică „ce nu-i aşa” cu creditul de 200 milioane de euro pe care Federaţia Rusă îl oferă R. Moldova

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fostul ministru al Finanţelor, expertul economic Veaceslav Negruţă, a făcut o analiză pe blogul său a prevederilor acordului semnat între Republica Moldova şi Federaţia Rusă cu privire la acordarea unui credit de 200 milioane de euro Guvernului de la Chişinău.

Adevărul publică integral analiza lui Veaceslav Negruţă.

Preşedintele Dodon era gata să danseze tănănica pe masa prezidenţială doar pentru faptul că un acord de credit a fost semnat de către un funcţionar de la Ministerul finanţelor din Federaţia Rusă şi Ambasadorul lui Dodon la Moscova, Andrei Neguţa.

Nu există pre multe dubii că atât guvernul, cât şi parlamentul lui Dodon în regim de urgenţă, în zilele de după Paşti, vor aproba şi vor ratifica acest acord atât de dorit de Dodon. Dar câtă bucurie şi ce urmează să ne demonstreze Dodon atunci când şi guvernul de la Moscova va aproba (nu e clar când) şi Duma de stat va ratifica acest acord (Duma din cauza epidemiei nu funcţionează). Între timp, Dodon va mai trimite câteva pocloane până înţelegerile lui cu Putin vor deveni realitate, iar resursele financiare vor intra în bugetul de stat. Deşi, Dodon deja pe 17.04 a şi enunţat precum că ar fi ”primul suport financiar concret oferit din exterior ţării noastre în această perioadă de criză”. Un alt fals în zi de vineri în săptămâna patimilor.

Ce nu-i aşa cu acest credit pentru Dodon, dacă e să comparăm cu declaraţiile acestuia din decembrie 2019 încoace?

1. Acordul de credit este pentru o sumă totală de 200 milioane euro. Nu pentru 500 milioane.

2. Suma de 200 milioane nu este prima tranşă, ci suma totală.

3. Creditul va fi oferit doar dacă nu vor exista datorii neachitate pentru credite faţă de FR sau faţă de băncile din FR, oferite cu garanţia de stat a FR sau asigurate de o societate pe acţiuni ”Российское агенство по страхованию экспортных кредитов и инвестиций”. Mare atenţie la această prevedere.

4. Aceste 200 milioane sunt divizate în 2 tranşe prevăzute a fi debursate în 2020.

5. Prima tranşă de 100 milioane va fi transferată în termen de până la 30 zile din ziua intrării în vigoare a Acordului de credit (adică după finalizarea procedurilor interne de aprobare şi ratificare a acordului, de guverne şi, respectiv, de parlamente), dar nu înainte de semnarea unui alt acord tehnic şi de efectuare a plăţilor.

6. A doua tranşă de 100 milioane euro va fi acordat nu mai târziu decât 31 octombrie 2020. Evident, ţinta creditului este rezultatul electoral al unui candidat la prezidenţiale.

7. Art. 3(3) prevede, cu abatere de la obiectul acordului de credit, angajamentul autorităţilor din R. Moldova de a acorda acces companiilor din FR la proceduri de achiziţii publice de bunuri şi servicii. De parcă până în prezent ar fi fost interzisă participarea. Această prevedere este mai largă şi, de fapt, presupune aranjamente de achiziţii pulbice (bunuri, servicii şi lucrări) de la anumite companii din FR.

8. Creditul va fi pentru 10 ani, iar începând cu 15 martie 2021 va începe achitarea acestuia o dată la fiecare jumate de an (15 martie şi 15 septembrie) în sume egale şi în 20 de plăţi separate.

9. Rata dobânzii este de 2% anual la un credit în euro. De fapt, acest credit pare a fi cea mai scumpă resursă creditară pe care R. Moldova o contracteaza în această perioadă. Resursele creditare aprobate de FMI pentru R. Moldova în sumă de echivalent a 235 miloane dolari SUA vor fi mai ieftine şi pentru o perioadă de 30 ani. Iar resurse în euro puteau fi accesate de R. Moldova mai ieftin de la Bruxelles, dacă erau făcute şi solicitările respective.

10. În cazul întârzierii cu 10 zile a plăţilor de rambursare şi deservire a creditului, suma respectivă se consideră restantă şi se va aplică o penalitate cu o dobândă de 5% pentru perioada de întarziere (150% la rata iniţială de 2%).

11. Acordul se consideră intrat în vigoare din ziua recepţionării prin canalele diplomatice a confirmărilor despre realizarea procedurilor interne (aprobare şi ratificare a acordului). Deci, preşedintele Dodon iar a avut un fals-start şi mai urmează câteva repetări pentru vizibilitate, a preşedintelui şi a ”spijinului real” care deocamdată e doar angajament.

Deci, Dodon şi-a tras un credit pentru această perioadă electorală, aşa cum a promis încă la sfârşit de 2019. Doar că mai urmează nişte proceduri până când vine primul euro de la FR. Acest credit din FR a fost inclus în bugetul 2020, când bugetul a fost adoptat în 2019, ca sursă de finanţare a unei părţi din circa 5 miliarde din deficitul bugetar de 7,4 miliarde lei.

La rectificarea bugetului 2020, guvernul a anunţat majorarea deficitului bugetar de la 7,4 la 16,2 miliarde lei. Iar premierul a declarat că jumătate din acest deficit va fi acoperit din resursele creditare de la FMI şi de la FR, adică peste 8 miliarde lei (4+4 miliarde de la fiecare).

Dar, atenţie: creditul rusesc (o parte) deja era inclus în finanţarea deficitului iniţial de 7,4 miliarde lei. Majorarea la 16,2 ar necesita adiţional 8,8 miliarde, dintre care peste 4 miliarde ar veni de la FMI zilele următoare. Şi restul de unde? Că doar nu mai poate fi iar creditul rusesc, deja inclus o dată, să mai fie iar desenat ca sursă de finanţare a deficitului. Privatizările? Să le vedem în cifre la nota explicativă care lipseşte deocamdată la rectificare bugetului 2020.

Ar ieşi dublă contabilitate. Iar Dodon ar putea avea ameţeli de la atâtea pocloane pentru o singură promisiune. Cea rusească.

Igor Dodon a anunţat, vineri seara, că ambasadorul Republicii Moldova în Federaţia Rusă, Andrei Neguţa, a semnat împreună cu conducerea ministerului de Finanţe rus, Acordul de creditare cu Republica Moldova, care prevede acordarea primei tranşe de împrumut în valoare de 200 milioane de euro.

„Este primul suport financiar concret oferit din exterior ţării noastre în această perioadă de criză, iar banii vor fi transferaţi în bugetul de stat al Moldovei pentru necesităţile ţării, inclusiv la finanţarea unor proiecte de infrastructură. Aduc sincere mulţumiri partenerilor ruşi şi personal Preşedintelui Federaţiei Ruse, dlui Vladimir Putin, pentru susţinerea acordată Republicii Moldova în condiţii de stringentă necesitate”, a scris Igor Dodon pe Facebook.

Pe 19 martie curent, Igor Dodon a declarat că Federaţia Rusă a reconfirmat că va oferi Republicii Moldova împrumutul promis, în sumă de 200 milioane de dolari, pentru reabilitarea drumurilor, în pofida deprecierii semnificative a rublei ruseşti, dar şi a crizei mondiale provocate de răspândirea coronavirusului.

Amintim că, la iniţiativa lui Igor Dodon, în decembrie 2019, Guvernul Republicii Moldova a iniţiat negocierile cu Federaţia Rusă privind contractarea unui împrumut de 500 milioane de dolari. Prima tranşă, în sumă de 200 milioane de dolari, urmează să ajungă la Chişinău la începutul lunii aprilie. Dobânda anuală va fi în jur de 2%, după cum anunţă Ministerul Economiei, iar Moldova s-a angajat să restituie împrumutul în termen de 10 ani.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite