Promo-LEX a prezentat primul raport de monitorizare a alegerilor locale din 20 mai: „Ion Ceban a făcut uz de discurs instigator la ură”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Promovarea electorală prin intermediul corturilor, distribuire de materiale cu un conţinut politic sau electoral şi întâlnirile cu cetăţenii sunt preferatele activităţi în campania electorală a candidaţilor la Primăria capitalei.

Activităţile i-au vizat în special pe Ion Ceban, candidatul PSRM, Silvia Radu, candidat independent şi Andrei Năstase, candidatul PPDA. Concluziile se regăsesc în primul raport de monitorizare a alegerilor locale noi din 20 mai, lansat joi, 19 aprilie, de către Asociaţia Promo-LEX, transmite IPN.

Într-un comunicat de presă, Promo-LEX precizează că, în contextul activităţilor de promovare electorală au fost identificate cel puţin două situaţii ce ar indica asupra utilizării abuzive a resurselor administrative. 

Este vorba despre colectarea semnăturilor de susţinere a Silviei Radu şi campania de promovare a candidatului Partidului Democrat din comuna Voloviţa. Suplimentar, observatorii Promo-LEX au raportat alte cel puţin două cazuri ce pot fi calificate drept oferire de cadouri în perioada electorală, în ambele fiind implicat candidatul desemnat de Partidul Socialiştilor pentru funcţia de primar al municipiului Bălţi şi Fundaţia de binefacere a Primei Doamne „Din Suflet”.

În contextul alegerilor locale noi din 20 mai, Promo-LEX a monitorizat, inclusiv, cazurile de discurs instigator la ură, sexist şi instigare la discriminare în mesajele concurenţilor, precum şi alte forme de intoleranţă manifestate public. Potrivit experţilor asociaţiei, candidatul PSRM, Ion Ceban, a făcut uz de discurs instigator la ură. De cealaltă parte, candidatul desemnat de PPDA, Andrei Năstase, a fost vizat de cel puţin două ori în mesaje sexiste, instigatoare la discriminare şi violenţă.

Cât ţine de finanţarea campaniei electorale, cel puţin 478,8 mii de lei au fost deja cheltuiţi pentru activităţi cu tentă electorală efectuate de potenţialii candidaţi înainte de înregistrarea acestora. Potrivit Promo-LEX, după înregistrarea în calitate de candidaţi în alegeri, cel puţin doi dintre candidaţi, Ion Ceban şi Reghina Apostolova de la Partidul Şor, au cheltuit pentru activităţi electorale peste 160 de mii de lei, dintre care peste 151 de mii candidatul PSRM.  

Experţii Asociaţiei semnalează că nici un concurent electoral nu şi-a deschis cont „Fond electoral”, prezumând încălcarea legislaţiei prin efectuarea cheltuielilor în afara contului „Fondului electoral”. Către 17 aprilie CEC nu a publicat niciun raport financiar al concurenţilor electorali sau partide politice. CEC are obligaţia de a publica rapoartele financiare în termen de 48 de ore din momentul recepţionării acestora.

Misiunea de observare Promo-LEX reiterează necesitatea de a obliga, după exemplul alegerilor prezidenţiale, pe toţi candidaţii pentru funcţia de primar să prezinte semnături în susţinerea sa, şi nu doar pe cei independenţi. De asemenea, în opinia experţilor, pentru Chişinău şi Bălţi semnăturile solicitate sunt exagerate ca număr, comparativ cu numărul de semnături ce urmează a fi colectate de către candidaţii la funcţia de deputat în circumscripţii uninominale. Regretabil este şi faptul că femeile nu beneficiază de avantaje în colectarea semnăturilor – în comparaţie cu alegerile parlamentare.

Misiunii de Observare îşi exprimă îngrijorarea în legătură decalajul considerabil între datele din Registrul de Stat al Alegătorilor şi listele electorale. Este vorba despre 18.713 de alegători în 2016 şi de 17.368 – în 2017 dintre numărul de alegători din RSA şi cel din listele electorale de bază generate de acesta în cazul municipiului Chişinău. 

La fel de îngrijorător este decalajul de 4.214 alegători între datele RSA şi listele electorale generate pentru municipiul Bălţi în alegerile prezidenţiale din 2016. Experţii reiterează că pentru asigurarea transparenţei şi integrităţii proceselor electorale, este imperios necesar ca autorităţile responsabile să explice în mod clar şi concludent natura acestor mutaţii.

Activitatea Misiunii de Observare a Alegerilor se desfăşoară pe durata perioadei electorale prin implicarea a opt observatori pe termen lung în toate circumscripţiile electorale constituite pentru alegerile locale noi din 20 mai 2018. În ziua scrutinului, Promo-LEX va delega câte un observator pe termen scurt în fiecare din cele 375 de secţii de votare deschise.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite