Profilul alegătorului: PD este partidul casnicelor, PL este al tinerilor, PCRM - al pensionarilor, iar PLDM – al moldovenilor care au lucrat peste hotare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Profilul alegătorilor FOTO: Arhivă
Profilul alegătorilor FOTO: Arhivă

Compania Magenta Consulting a realizat portretul alegătorilor din Republica Moldova în funcţie de partidul pentru care votează. Astfel, majoritatea alegătorilor care votează PD sunt pensionari şi casnice din mediul rural. Pentru PL votează mulţi tineri din mediul urban. În PLDM îşi pun speranţele şomerii şi moldovenii care au lucrat peste hotare, iar PCRM este partidul preferat al pensionarilor şi persoanelor active, dar cu venituri mici.

Magenta Consulting a realizat radiografia alegătorului din Republica Moldova şi a aflat cine sunt cei care stau în spatele voturilor pe care le primesc candidaţii partidelor din Moldova. 

Potrivit datelor studiului, electoratul din Moldova nu citeşte, dar se uită activ la televizor. Jumătate din electorat nu şi-a făcut timp de nici o carte în ultimele trei luni. În schimb,circa 92% dintre respondenţi se uită la televizorul.„ Şi nu orice post TV. Sub influenţa PR-ului politic sau din întâmplare, electoratul fiecărui partid priveşte anumite ştiri, pe care le consideră cele mai obiective: PCRM - Prime, Moldova 1, PLDM - PRO TV, Jurnal TV, PD - Prime şi PRO TV. PL este unicul care alege diversitatea surselor, urmărind: Jurnal TV, PRO TV, Publika TV şi Prime“, menţionează autorii studiului.

Sunt şi alegători  care ascultă radioul, mai ales adepţii PD. Mai puţini aleg ziarele şi internetul ca sursă alternativă de informare. Potrivit aceloraşi rezultate, o parte din electorat, „în special cel al PD şi PCRM, îşi formează totuşi opiniile politice discutând cu vecinii şi prietenii“. „Electoratul din Moldova votează mai mult la ochi, după gradul de încredere pe care îl inspiră şi promisiunile pe care fac liderii de partid la TV. Iar o campanie de promovare a partidului bazată preponderent pe presa scrisă, radio sau internet nu ar avea acelaşi succes“, susţin autorii studiului.

PD- partidul preferat al doamnelor

Aceeaşi companie a realizat profilul simpatizanţilor: PL, PD, PLDM şi PCRM. „PL este un partid al tinerilor. PCRM - al pensionarilor şi persoanelor active, dar cu venituri mici. Iar în PLDM îşi pun speranţele mulţi dintre şomeri şi persoanele care au lucrat peste hotare“, concluzionează autorii studiului. Totodată, atât în PCRM, PL cât şi PD peste 50% din electorat este reprezentat de femei. În rândul susţinătorilor Partidului Democrat 67% sunt doamne.

Totodată, rezultatele studiului relevă că electoratul activ din Republica Moldova are studii medii şi nu vrea să aleagă între Europa şi Rusia. „Singurii care susţin în totalitate parcursul european, 86% din electorat, sunt adepţii PL. Restul, ar vota şi pentru integrarea în Uniunea Vamală cu Rusia. Pentru o mare parte din electorat, refuzul de a face o alegere clară este determinat de teama de unire cu România şi dorinţa de a rămâne în relaţii bune cu Rusia - «frate mai mare» pentru unii şi «stat cu puternică forţă de influenţă» pentru alţii. Dar în timp ce PCRM respinge expres ideea unirii, celelalte partide pun accent pe integrarea europeană, fără prea multe explicaţii. Probabil, prin aceasta s-ar putea explica şi ponderea mare a alegătorilor de etnie rusă, ucraineană, găgăuză şi bulgară în rândul simpatizanţilor fracţiunii comuniste. Spre deosebire de celelalte partide unde majoritatea simpatizanţilor,circa 80%, sunt moldoveni. Puţini sunt, probabil, însă cei care ştiu că totuşi PCRM prin statutul său «pledează pentru Integrarea European㻓, mai adaugă autorii studiului.

„Ion cinsteşte de la 15 ani şi fumează un pachet pe zi“. Portretul moldoveanului care consumă alcool şi ţigări

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite