Nemerenco explică întârzierile în raportarea deceselor asociate COVID-19
0Afişarea zilnică a numărului de decese provocate de COVID-19 nu reflectă realitatea la zi. Procesul de raportare este complex, cu participarea mai multor actori. Sunt posibile erori sau întârzieri, cauzate de factori tehnici sau umani, aşa ca personal medical suprasolicitat şi obosit, a declarat ministra sănătăţii, Ala Nemerenco, explicând neconformităţile în raportarea cazurilor de deces, depistate de echipa Ministerului, transmite IPN.
Într-o conferinţă de presă, ministra a spus că, din cauza presiunii asupra sistemului medical, unii medici nu raportau la timp cazurile de deces, iar acestea ajungeau să fie incluse în raportul naţional abia după câteva zile, uneori săptămâni sau luni. Sunt şi cazuri care au fost depistat la o distanţă de un an. Cifrele deceselor zilnice, publicate pe pagina ministerului, nu au inclus, de fapt, niciodată decesele care surveneau în ultimele 24 de ore. Ele includeau doar cazurile raportate în acea zi în sistemul naţional de evidenţă. De exemplu, pentru ziua de ieri, din 70 de decese raportate, doar 15 au survenit în ultimele 24 de ore, dar nu înseamnă neapărat că au fost doar 15 decese în această zi. Unele pot fi raportate mai târziu.
Ministra mai spune că sunt cazuri în care e nevoie de mai multe investigaţii pentru a fi verificată legătura cauzei decesului cu infecţia COVID-19, ceea ce iarăşi provoca tărăgănări în raportare. Notele informative pe care le recepţiona ANSP de la instituţiile medicale adesea puteau să nu conţină informaţiile depline necesare despre data decesului sau IDNP-ul persoanei. Acestea erau returnate, revizuite şi după aceea erau validate pentru a fi introduse în sistemul naţional de raportare.
O altă problemă este în cazul deceselor survenite la domiciliu, care impun proceduri de validare lungi şi birocratice, ceea ce iarăşi duce la întârzieri de raportare. Până în martie 2021, doar testul PCR era recunoscut de protocolul naţional drept confirmarea unui deces de COVID. Însă, au existat şi până atunci multe cazuri unde au avut unica confirmare testul rapid antigen, dar legal nu au putut fi validate.
Pentru a corecta situaţia de raportare, ministerul a emis un ordin şi toate persoanele responsabile de colectarea datelor din instituţiile medicale vor fi instruite cum să completeze fişele informative privind cazurile de deces, cum se transmită şi să valideze datele statistice. Va fi schimbată modalitatea de raportare pe paginile Ministerului Sănătăţii, fiind neapărat menţionată data la care a survenit decesul. Inclusiv vor fi suplimentate datele cu toate cazurile de deces din prima zi de pandemie.
Secretarul de stat Svetlana Nicolăescu, a spus că, de la începutul campaniei de vaccinare, cazurile de deces se analizează şi din prisma statutului de vaccinat sau nevaccinat. Din totalul deceselor de COVID-19 înregistrate după luna martie, 8% vizează persoane vaccinate, dar nu se ştie câte persoane au fost real vaccinare şi câte au avut certificate false.
În altă ordine de idei, şeful Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică, Nicolae Jelamschi, a declarat că echipamentul pentru dotarea laboratorului unde se vor face teste pentru depistarea tulpinii Delta este instalat, specialiştii urmează să facă calibrarea echipamentului. Acum se fac testări pentru a verifica dacă corespund acele probe luate în ţară cu probele care au fost verificate în străinătate pe anumite tulpini de virus. Personalul este în proces de instruire. Luni va avea loc transmiterea oficială a echipamentului ANSP, iar în maxim două săptămâni vor începe testările propriu-zise.