Expertul Vladimir Socor critică poziţia oficialilor de la Chişinău care ar fi cedat regimului secesionist de la Tiraspol

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Moldova este singurul caz în care guvernul legitim, constituţional, şi autorităţile separatiste sunt recunoscute ca părţi egale în negocieri. Moldova a acceptat acest lucru încă de la începutul-mijlocul anilor ’90, deci de cel puţin 25 de ani, din cauza slăbiciunii şi incompetenţei guvernărilor de la Chişinău, spune expertul politic Vladimir Socor, care critică autorităţile pentru că ar fi cedat în faţa regimului secesionist, transmite IPN.

Într-un interviu pentru Europa Liberă, cu prilejul împlinirii a 28 de ani de la semnarea Acordului moldo-rus din 1992 de încetare a focului la Nistru, Vladimir Socor, rugat să comenteze anunţul şefului statului, Igor Dodon, care a spus că urmează să aibă o întâlnire până la finele acestei luni cu liderul tiraspolean Krasnoselski şi această întrevedere va avea loc înaintea alegerilor prezidenţiale, a remarcat că întrevederile pe care ei le-au avut până acum n-au condus la absolut niciun rezultat bun pentru Republica Moldova, n-au făcut decât să justifice existenţa lui Krasnoselski în postura de „lider al Transnistriei”.

„Acum, în preajma alegerilor, desigur că domnul Dodon ar dori ca domnul Krasnoselski să-l ajute, să trimită alegători din Transnistria să voteze în alegerile prezidenţiale şi în alegerile parlamentare anticipate, se presupune că pentru domnul Dodon şi pentru Partidul Socialiştilor. Acest aranjament a fost inaugurat de domnul Plahotniuc prin înţelegerile sale personale cu Victor Guşan, care în alegerile prezidenţiale din noiembrie 2016 şi parlamentare din februarie 2019 au trimis un număr crescând de alegători din Transnistria să voteze la alegerile din Republica Moldova”, a spus Vladimir Socor.

Întrebat ce vor discuta cei doi acum, ţinând cont şi de punctele de control care au fost amplasate unilateral de către partea tiraspoleană, analistul a răspuns că problema punctelor de control ilegale apare în fiecare an, de peste 20 de ani încoace. Problema care se pune acum este alta, este eventuala participare în număr mare a alegătorilor transnistreni la alegerile din Republica Moldova. 

„Guvernarea nu numai că nu va protesta împotriva aducerii alegătorilor transnistreni, dar va încerca din răsputeri să favorizeze acest proces. Revine opoziţiei parlamentare sarcina de a alerta observatorii externi şi guvernele europene, să se opună acestui fenomen. Nu există nici cea mai mică justificare pentru alegătorii transnistreni să participe în alegerile din Republica Moldova. Transnistria este izolată din punct de vedere informaţional de restul Republicii Moldova, Transnistria este supusă unui val intens de propagandă rusească, atât din Moscova, cât şi chiar din Tiraspol, care îndoctrinează populaţia din Transnistria în spiritul Marii Rusii şi al lumii ruse. Alegătorii din Transnistria sunt neinformaţi, partidele şi candidaţii din Republica Moldova nu pot face campanie în Transnistria, deoarece nu au voie. De aceea, aducerea alegătorilor transnistreni pe malul drept ar putea să dezechilibreze în mod fatal balanţa politică de pe malul drept al Nistrului”, a menţionat Vladimir Socor.


Întrebat cine, la modul serios, se mai gândeşte la soluţionarea politică a conflictului transnistrean, analistul a răspuns că perspectivele de soluţionare politică, indiferent cum este definită această soluţionare, par foarte îndepărtate, dar ele nu pot fi excluse.

Pe 21 iulie, s-au împlinit 28 de ani de la semnarea Acordului moldo-rus din 1992 de încetare a focului la Nistru. Documentul prevedea încetarea imediată a focului, crearea unei „Zone de Securitate”, constituirea unor forţe de menţinere a păcii din militari ai Rusiei, ai Republicii Moldova şi ai regiunii separatiste. După semnarea acordului, de facto, 12% din teritoriul Republicii Moldova a rămas sub controlul autorităţilor nelegitime de la Tiraspol, inclusiv oraşul Tighina (Bender).

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite