Luptă crâncenă pentru o avere de 300 de milioane de lei
0Transportatorii auto internaţionali, grupaţi în două tabere, încearcă să reorganizeze asociaţia care activează astăzi cu prevederi specifice unui SRL. Disputa lor ar putea duce blocarea activităţii organizaţiei şi excluderea Moldovei din sistemul TIR
De câteva săptămâni se dau lupte grele pentru controlul asupra Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto (AITA), o organizaţie necomercială responsabilă de funcţionarea sistemului TIR pe teritoriul Republicii Moldova.
ONG-ul cu activitate de SRL
Conflictul a început de la necesitatea de a reorganiza asociaţia. Or, deşi AITA are oficial 409 membri, în special firme din domeniul transportului, doar 53 de companii au dreptul de vot. Dar şi aceşti membri nu au drepturi egale. Unele firme au cote de 16%, iar altele 0,5%. În consecinţă, un grup de şase firme, grupate în jurul conducerii, deţin majoritatea voturilor şi decid soarta asociaţiei.
O astfel de repartizare a cotelor seamănă mai mult cu un SRL decât cu o organizaţie obştească necomercială. Astfel, AITA achită şi TVA, iar Fiscul a introdus organizaţia în lista celor mai mari contribuabili din ţară.
Neconcordanţele dintre statutul AITA şi Codul Civil au fost sesizate de Consiliul Concurenţei şi Ministerul Justiţiei, care au cerut de câteva ori „eliminarea cotelor de participare“ şi „ajustarea actelor de constituire în calitate de organizaţie necomercială la prevederile legii şi să obţină certificatul de înregistrare de tip nou“.
Doi preşedinţi şi o asociaţie
Un grup de circa 40 de membri ai AITA (care au cote mici) au convocat pe 31 ianuarie 2014 o adunare generală, la care au decis să se conformeze cerinţelor cerute de autorităţi şi au votat lichidarea cotelor de participare. Pe 18 februarie, acelaşi grup a convocat o adunare generală extraordinară, la care au fost votate modificarea statutului AITA şi a fost ales un nou preşedinte, Grigore Bernavschi.
Secretarului general al AITA, Vladimir Pendiurin, a refuzat să transmită ştampila asociaţiei şi să o aplice pe documentele adoptate de adunare, iar Vladimir Florea, preşedintele ONG-ului, a refuzat să transmită documentele originale de constituire ale AITA.
„Despre toate aceste acţiuni am informat Ministerul Justiţiei, inclusiv şi despre decizia de ajustare a statutului. Am cerut să fie înregistrate modificările şi să ne fie eliberat un extras din registrul de stat al organizaţiilor necomerciale. Nu înţelegem însă de ce ministerul tergiversează procedura“, afirmă Bernavschi.
„La moment există o interdicţie de a opera modificări în actele de constituire, stabilită de instanţa de judecată. Vor fi examinate actele atunci când va fi ridicată această interdicţie“, a precizat Olga Cebanu, şefa Serviciului de presă de la Ministerul Justiţiei.
Pe 28 februarie a mai fost organizată o altă adunare a AITA, dar de tabăra adversă, care s-a terminat cu scandal. Grupul în frunte cu Bernavschi a venit cu o încheiere a unei instanţe de judecată prin care se interzice adoptarea unor decizii de reorganizare.
Reformă sau atac raider
„E un complot, scopul căruia este preluarea controlului asupra activelor AITA“, a declarat revoltat Vladimir Florea, preşedintele asociaţiei, în fruntea căreia se află deja de peste 20 de ani.
Secretarul general al AITA, Vladimir Pendiurin, susţine că organizatorii adunării extraordinare sunt „nişte membri care demult nu au activat în domeniul transportărilor auto internaţionale de mărfuri, iar toată zarva s-a iscat din cauza proprietăţii“.
„În mai 2013 conducerea şi toţi fondatorii au decis reorganizarea asociaţiei, cu transformarea componentei comerciale într-o întreprindere AITA-Service, din care vor face parte circa 450 de transportatori. Anume această reorganizare încearcă să o blocheze aşa-zişii reformatori“, explică Pendiurin.
Totodată, el a avertizat că „dacă aceste atacuri de tip raider nu vor înceta va informa Uniunea Internaţională de Transport Rutier (IRU)“, iar aceasta poate duce la pierderea dreptului de emitere a carnetelor TIR în Moldova şi ar fi o lovitură economică asupra activităţii transportatorilor de mărfuri.
Cearta ar putea duce la pierderi enorme
De cealaltă parte, Grigore Bernavschi spune însă că în spatele reorganizării iniţiată de cei şase membri ai AITA este, de fapt, o tentativă de acaparare a averii, estimate la circa 300 de milioane de lei şi de păstrare a controlului asupra acestei activităţi extrem de profitabile.
Analistul Alexandru Burdeinâi, susţine că în condiţiile în care transportatorii şi aşa se confruntă cu probleme din cauza situaţiei din Rusia şi Ucraina, acest conflict este extrem de periculos şi crede că el ar trebui să fie soluţionat de instanţă.
„O eventuală excludere a ţării noastre din sistemul TIR va provoca pierderi uriaşe nu doar pentru transportatori, dar şi pentru buget. Transporturile asigură circa 11% din PIB“, constată Burdeinâi.
Alţi experţi spun că sistemul TIR nu este atât de important, în condiţiile în care cea mai mare parte a serviciilor de transport de marfă din UE nu necesită carnet TIR.