Ilan Shor, acuzat că elimină concurenţii de pe piaţă. „5 milioane - taxă de stat pentru a deveni monopolist”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ilan Shor, acuzat că elimină agenţii economici care activează la Aeroport în favoarea companiei pe care o controlează FOTO: Adevărul
Ilan Shor, acuzat că elimină agenţii economici care activează la Aeroport în favoarea companiei pe care o controlează FOTO: Adevărul

Expertul în domeniul concurenţei Andrei Ionel susţine că reprezentanţii Consiliului Concurenţei (CC) au avut o abordare superficială în cazul preluării controlului de către o întreprindere privată asupra unei întreprinderi de stat, iar după această preluare Ilan Shor reuşeşte să elimine cu succes un concurent de pe piaţă.

Potrivit unei analize a expertului „Picon”, Andrei Ionel, Consiliul Concurenţei a avut o abordare superficială când o întreprindere privată a preluat controlul asupra unei întreprinderi de stat – „Aeroport Handling”. Astfel, expertul porneşte de la decizia instituţiei prin care „Avia Invest” a fost amendată cu 5 milioane de lei pentru tentativa de a elimina de pe piaţă compania „MGH Groud Handling”, care presta servicii de deservire la sol a aeronavelor şi alte servicii prestate în zonele de securitate cu acces limitat ale aeroporturilor. În decizia Consiliului se vorbeşte despre faptul că agentul economic era înlăturat de „Avia Invest” în favoarea „Aeroport Handling”, fosta companie de stat care a fost procurată de „Valan International Cargo Charter”. „Aceasta din urmă a deţinut controlul asupra „Aeroport Handling” doar 51 de zile, iar ce s-a întâmpat după aceasta nu era dezvăluit în decizia Consiliului Concurenţei”, subliniază expertul în domeniul concurenţei.

Astfel, „Valan International Cargo Charter” a vândut „Aeroport Handling” companiei „Air Hadling”  care este deţinută de „Air Clasica”, aceasta din urmă fiind şi fondatoarea companiei „Classica Air”. „Deja nu mai este un secret pentru nimeni că „proprietarul” acestor companii este Ilan Shor. Totodată, oficial, Ilan Shor mai este şi membru al Consiliului de administrare al „Avia Invest”. Legătura directă dintre „Avia Invest” şi „Aeroport Handling” este la suprafaţă”, se arată în analiza expertului.

schema ilan shor aeroport

Potrivit lui Andrei Ionel, Consiliul Concurenţei ştia despre această legătură, însă nu a acţionat, iar „MGH Groud Handling” a ajuns de la o cotă de piaţă de 35% la una de 5% şi „nu este exclus ca în lipsa unui contract de locaţiune a spaţiilor cu „Avia Invest” să fie eliminată complet de pe piaţă”. Prin urmare, expertul în domeniul concurenţei susţine că amenda aplicată de Consiliul Concurenţei companiei „Avia Invest” nu soluţionează problema, deoarece CC nu a emis şi o prescripţie prin care să oblige „Avia Invest” să încheie contracte cu „MGH Groud Handling” în condiţii similare celor aplicate în raport cu „Aeroport Handling”, asfel încât să fie asigurate premisele unei concurenţe sănătoase.

„În concluzie, nu ne rămâne să credem altceva decât faptul că autoritatea care trebuie să vegheze asupra unui mediu concurenţial sănătos a „facilitat” şi a „legalizat” crearea unui monopol pe piaţa prestării serviciilor de deservire la sol a aeronavelor şi alte servicii prestate în zonele de securitate cu acces limitat ale aeroporturilor”, consideră Andrei Ionel.

Autorităţile examinează în prezent posiblitatea rezilierii contractului cu „Avia Invest”, compania rusă care a luat în concesiune aeroportul pentru 49 de ani, din cauza că investitorul rus ar fi încălcat prevederile contractuale.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite