Scandal pe gestionarea deşeurilor. Primarul Zalău anunţă că vrea să demisioneze din comitetul director
0
Hotărârea privind avizarea documentaţiei pentru atribuirea contractului de delegare prin concesionare a gestiunii activităţilor de salubrizare din judeţul Sălaj – componenta colectare şi transport deşeuri municipale nu a trecut marţi, 17 noiembrie, de votul consilierilor locali din Zalău. Aceştia a constituit un grup de lucru care va negocia, în perioada următoare, cu Consiliul Judeţean Sălaj, ajungerea la o soluţie.
Problema pleacă, se pare, de la mai multe nemulţumiri ale Primăriei Zalău legate de condiţiile ce vor fi impuse, prin contract, firmelor care vor câştiga procedura de achiziţie publică. În şedinţa de Consiliu Local din septembrie 2015, primarul Radu Căpîlnaşiu – dădea ca exemplu faptul că în documentaţia respectivă se prevede ca ridicarea deşeurilor din zonele de blocuri să se facă de două ori pe săptămână, frecvenţă absolute insuficientă – aprecia edilul – în condiţiile în care acum deşeurile se ridică zilnic şi chiar de două ori pe zi, fără a fi, uneori, suficient. O altă nemulţumire a Executivului era legată de faptul că unul dintre criteriile de atribuire nu este tariful, Căpîlnaşiu apreciind că, în aceste condiţii, dacă tariful nu este fundamentat corespunzător, operatorul va solicita, după semnarea contractului, modificarea tarifului. O parte dintre aceste modificări cerute de Primărie au fost operate în documentaţie, însă o parte nu – motiv pentru care primarul Zalăului, reprezentantul municipiului în ECODES, nu a participat la şedinţa asociaţiei la care s-a aprobat documentaţia. Mai mult, în şedinţa din septembrie, când Consiliul Local Municipal Zalău era chemat să-şi dea avizul pentru acea documentaţie, proiectul de hotărâre a fost retras de pe ordinea de zi.
Proiectul a fost rediscutat marţi, 17 noiembrie, la Consiliul Local Municipal Zalău. Consilierii locali au fost chemaţi să îşi exprime, prin vot, punctul de vedere referitor la documentaţia pentru atribuirea contractului de delegare prin concesionare a gestiunii activităţilor de salubrizare din judeţul Sălaj – componenta colectare şi transport deşeuri municipale. Proiectul de avizare a acestei documentaţii a fost retras de pe ordinea de zi a şedinţei din luna septembrie, din cauza unor ”neconformităţi” invocate de primarul Radu Căpîlnaşiu, membru în consiliul director al Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară ECODES, care gestionează proiectul ”Sistem de management integrat al deşeurilor în judeţul Sălaj”, implementat de Consiliul Judeţean, proiect în valoare de aproximativ 35 de milioane de euro.
”Ne interesează doar să îngrăşăm câştigurile unui operator”
Discuţiile pe proiectul în cauză au fost deschise la şedinţa de marţi de consilierul local Daniela Coţa (PSD), care a combătut principala ”neconformitate” invocată de primar, şi anume faptul că tariful nu este criteriu de selecţie a ofertelor, ci este impus eventualilor participanţi la licitaţie (4,99 de lei pe lună plus TVA/persoană, tarif mai mic decât cel practicat acum). ”Nu pricep de ce ne opunem scăderii preţului. (…) Ne interesează doar să îngrăşăm câştigurile unui operator”, a declarat, printre altele, fostul viceprimar.
Radu Căpîlnaşiu a explicat, în replică, faptul că problema constă în modul netransparent în care Consiliul Judeţean a fundamentat acest tarif şi că există premisele ca el să fie nesustenabil şi să ducă, după adjudecare, la solicitări succesive de majorare a preţului din partea operatorului.”Creşterea va fi cu 50 la sută în următorii ani” – a avertizat primarului, adăugând că, având în vedere şi alte neconformităţi legate, de această dată, de angajamentul privind colectarea selectivă a deşeurilor, el estimează că se va ajunge şi în situaţia de a plăti către Fondul de Mediu taxa pentru neîndeplinirea ţintei de colectare selectivă, care în acest moment este de 100 de lei pe fiecare tonă de deşeuri depusă (în condiţiile în care tariful pentru depunere este de 25 de lei/ tonă – la rampa de la Crişeni).
”Vorbim de cheltuieli la nivelul a 35 de milioane de euro”
În discuţie au intervenit şi reprezentanţii Consiliului Judeţean, prezenţi la şedinţă, care au răspuns în special întrebărilor legate de riscurile care există în condiţiile neavizării documentaţiei. ”Ultimul termen pentru închiderea proiectului, dacă va fi aprobat, este 30 iunie 2016. Dacă ne gândim că o procedură de atribuire durează cam trei luni şi pot fi şi contestaţii, care cer timp pentru soluţionare, rezultă că nu este timp pentru grupuri de lucru (variantă propusă de Executivul Primăriei – pentru negocierea remedierii ”neconformităţilor”, a precizat Ioana Marinela Iuga, manager de proiect, apreciind că riscul care rezultă este considerarea cheltuielilor făcute prin proiect ca neeligibile. ”Şi vorbim de cheltuieli la nivelul a 35 de milioane de euro”, a avertizat ea.
La momentul votului, din 15 consilieri locali prezenţi, doar şapte au votat în favoarea avizării, fiind vorba despre cei de la PSD şi UDMR. Cei opt consilieri PNL s-au abţinut, iar cei de la ALDE au lipsit de le şedinţă. Pentru a trece, articolul care prevedea avizarea avea nevoie de 14 voturi (două treimi din nr. total de mandate – 21).
Prin urmare, s-a luat decizia constituirii unui grup de lucru ce va negocia cu Consiliul Judeţean şi ECODES remedierea ”neconformităţilor”. Consiliul Local Municipal Zalău va fi reprezentat în acest grup de lucru de viceprimarii Claudiu Bîrsan şi Fazakas Nicolae şi de consilierul Dana Crişan.
Primarul Radu Căpîlnaşiu a anunţat, la finalul dezbaterii, că îşi va da demisia din consiliul director al ECODES ”pentru a nu exista suspiciuni cu privire la orgolii”.
Din ECODES fac parte reprezentanţii tuturor comunelor şi oraşelor din judeţ, precum şi ai Consiliului Judeţean Sălaj. Singurele consilii locale care nu au dat avizul sunt cele din Zalău şi din Şimleu Silvaniei. În cele două oraşe trăieşte, însă, peste o treime din populaţia judeţului şi, în consecinţă, peste o treime dintre beneficiarii proiectului.
Vă mai recomandăm:
Samsar imobiliar, reţinut de procurorii DNA în urma percheziţiilor făcute la Primăria Zalău