Gemenele de 10 pe linie: Ioana şi Maria, surorile pentru care nu există decât nota 10

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ioana şi Maria Costache, gemene identice din Zalău, au reuşit o performanţă incredibilă: nu numai că au absolvit gimnaziul cu 10 curat, dar au promovat cu nota maximă şi Evaluarea Naţională.

Printre elevii care au promovat Evaluarea Naţională cu media 10 se numără şi surorile Ioana şi Maria Costache, gemene identice, al căror rezultat excelent este dublat de un altul, tot atât de rar: amândouă au avut, în toţi anii de gimnaziu de la Şcoala „Simion Bărnuţiu“ din Zalău, numai note de 10. Aşadar, ele au absolvit cu media 10 şi, cumulat cu rezultatul obţinut la examen, au intrat la liceu cu media maximă.


Mintea ageră, după un „zid“ de timiditate

Lingvistul francez Maurice Coyaud spune că timiditatea este un defect al oamenilor mari. Deşi au numai 14 ani, Ioana şi Maria Costache dovedesc, parcă, această teorie, fiindcă reuşeşti să le descoperi de-abia după ce treci de un „zid“ de timiditate. Odată dărâmat zidul, rămân două copile simple, modeste, care, deşi nu vorbesc foarte mult, spun exact cât este nevoie pentru a se face înţelese.

Aşa am înţeles şi noi, spre exemplu, că rezultatele lor şcolare, care pentru unii pot părea neverosimile, nu sunt greu de explicat: au muncit de mici, au învăţat cât de mult au putut şi, pentru că natura le-a înzestrat şi cu minţi sclipitoare, rezultatele nu au întârziat să apară.


Citesc de la 5 ani

Mama celor două fete, Rodica Costache, dascăl de meserie, îşi aminteşte că semnele viitoarelor rezultate şcolare de excepţie s-au văzut foarte devreme. „Pe la 3 ani ştiau toate literele – o mai întrebau pe Buni sau le învăţau de pe tastatura calculatorului. Când aveau vreo 5 ani, într-o seară am venit mai târziu de la serviciu, iar treaba pe care o aveam de făcut mă reţinea de la obiceiul nostru, de a le citi câte o poveste înainte de culcare. Văzând că le tot amân, Maria s-a dus la sora ei şi i-a spus: «Ioana, hai că îţi citesc eu povestea»“, rememorează mama gemenelor momentul în care fetele ei au început să citească singure.

De acolo li se trage, probabil, pasiunea pentru citit pe care o au şi astăzi, pentru că dacă le întrebi care este modalitatea lor preferată de a-şi petrece timpul liber or să-ţi răspundă, în tandem: „Citim“.

Nu se uită aproape niciodată la televizor, nu se omoară nici după muzică, iar sportul sau orice alt tip de mişcare – deliberată – iese, în mod clar, din discuţie. Citesc, în schimb, cât de mult au posibilitatea şi, spre deosebire de majoritatea copiilor de vârsta lor, citesc şi în limba engleză. Le ajută şi diriginta lor, care le-a fost şi profesoară de engleză şi care le trimite pe e-mail, în format electronic, lecturi adecvate vârstei lor pe care ele nu le găseau tipărite în librării. „Prima carte în limba engleză citită a fost  «Alice în Ţara Minunilor». Se întâmpla în clasa a III-a sau a IV-a“, spun fetele.

În general, îşi recomandă una alteia cărţile citite, dar spun că gusturile lor în materie de lectură nu sunt neapărat identice. „Dacă mie mi-a plăcut o carte, nu este obligatoriu să-i placă şi ei“, spune Maria, arătând către sora sa. Limba engleză este materia lor preferată, ceea ce a şi contat în alegerea liceului şi a specializării: Colegiul Naţional „Silvania“, specializarea Matematică-Informatică, bilingv engleză. La polul opus se situează pentru ele limba germană, care – spun fetele la unison – le-a dat cele mai mari bătăi de cap în gimnaziu.

„Nu că e grea limba germană, dar nu reuşeam să ţinem minte toate noţiunile. La germană a trebuit să muncim cel mai mult. Şi nu doar noi ne-am plâns de asta. Tuturor colegilor li s-a părut cam greu“, spun ele.


Identice la chip, diferite în gândire

Gemenele identice din punct de vedere fizic sunt diferite ca temperament. Iar asta se transpune şi în modul în care ele învaţă şi în care răspund cerinţelor procesului educaţional, a constatat profesoara de limba şi literatura română a fetelor, Simona Rechişan. „În patru ani, eu nu am citit două lucrări asemănătoare de la ele. Sunt amândouă de 10 – întotdeauna au fost –, dar au stiluri diferite. Nici temele pentru acasă nu şi le fac la fel“, explică Simona Rechişan.

Şi profesoara de matematică, Maria Monica Pop, a observat că gemenele nu gândesc identic. „Cel mai evident era la problemele de geometrie, pentru că la algebră sunt formule clare de la care nu ai cum să te abaţi. La geometrie, soluţiile nu le erau niciodată la fel. Ambele corecte, dar diferite. Şi temele şi le făceau diferit, iar ele au avut întotdeauna câte o culegere fiecare“, explică profesoara.


Exact acelaşi punctaj la olimpiade

Faptul că notele maxime de la clasă nu au fost o întâmplare sau o exagerare a profesorilor este demonstrat nu numai de rezultatul de la Evaluarea Naţională, ci şi de prestaţia lor la olimpiadele şcolare. Ambele fete au obţinut în fiecare an premii sau menţiuni la etapele judeţene ale olimpiadei de matematică, de limba română ori la concursurile care combină mai multe discipline de învăţământ.

„Au fost concursuri la care am obţinut exact acelaşi punctaj. Dacă era diferit, diferenţele erau foarte mici. Oricum, dacă eu aveam un rezultat mai bun într-un an, Ioana avea un rezultat mai bun decât mine în anul următor“, ne explică Maria, care a ajuns anul trecut la etapa naţională a Concursului „Cultură şi spiritualitate românească“, unde a obţinut un premiu special.

Şi testarea internaţională pentru certificarea Cambridge a demonstrat că fetele nu numai că sunt foarte bune, ci sunt şi foarte apropiate ca valoare, una dintre ele obţinând 96 de puncte, iar cealaltă – 94.

„Voiam ca sora mea să fie mândră de mine“

Deşi au obţinut mereu rezultate care pot părea spectaculoase, fetele spun că miza lor n-a fost niciodată nota. „Nu ne-am propus să avem note bune. Am învăţat pentru noi, nu pentru alţii. Am învăţat pentru că ştiam că o să ne folosească“, spun ele. Faptul că au fost – şi vor fi şi la liceu – nu doar surori, ci şi colege a creat un soi de competiţie între ele, care a ridicat în permanenţă nivelul pretenţiilor.

„Nu neapărat că am concurat, dar voiam ca sora mea să fie mândră de mine, cum şi ea voia să fiu mândră de ea“, motivează Maria.

Mama lor, Rodica Costache, spune că nici ea, nici soţul său (inginer de meserie) nu au pus niciodată presiune pe gemene pentru a învăţa. „Chiar este regretul vieţii mele că, din cauza programului încărcat de la serviciu, nu am reuşit să le ajut cu şcoala aproape deloc în aceşti opt ani. Dar, în acelaşi timp, este şi cea mai mare bucurie să văd că s-au descurcat şi fără ajutorul meu“, mărturiseşte Rodica Costache.

Viitorul este, deocamdată, nehotărât

Ioana şi Maria nu ştiu, în acest moment, ce carieră ar vrea să urmeze. Ştiu doar ce nu vor: nu îşi doresc să devină nici profesoare, ca mama, nici ingineri, ca tata, şi nici măcar medici, visul multor fete bune la învăţătură de vârsta lor.

„Acesta este şi motivul pentru care am ales specializarea Matematică-Informatică bilingv. Am ales şi pentru engleză, dar şi pentru că nu suntem hotărâte la ce facultate o să mergem, iar de la această specializare avem mai multe opţiuni. Practic, putem merge oriunde de acolo“, ne explică ele.

Dacă în privinţa viitorului şcolar sunt nehotărâte încă, gemenele Ioana şi Maria ştiu cu precizie care sunt destinaţiile de vacanţă la care visează. Ioana vrea să ajungă, ca turist, în Olanda, atrasă de ceea ce i-a povestit mama ei despre această ţară. Maria, în schimb, are preferinţe mult mai exotice, alegându-şi ca destinaţie preferată Singapore. „Este unul dintre cele mai moderne şi mai scumpe oraşe. Şi îmi place şi cultura lor“, se justifică ea.


Şi părinţii le deosebeau după ochelari

Cum Maria şi Ioana Costache seamănă ca două picături de apă, până şi părinţilor le este uneori greu să le deosebească, iar cu atât mai mult colegilor şi dascălilor de la şcoală. Noroc că, în momentul în care cele două surori gemene au avut nevoie de ochelari, părinţii au avut inspiraţia să le cumpere rame de culori diferite. „Până şi eu stăteam să mă uit mai întâi la culoarea ramelor înainte să le spun pe nume“, se amuză mama fetelor.

Ele nu au profitat însă în niciun fel de pe urma faptului că sunt identice, fiind extrem de cuminţi. N-au încercat nici să-şi fenteze vreodată profesorii dându-se una drept cealaltă, nici răspunzând una în locul alteia, dar au avut ocazia, totuşi, să testeze vigilenţa dascălilor. „Eram în clasa a V-a, iar într-o pauză, înaintea orei de limba română, ne-am schimbat locul în bănci. Doamna profesoară şi-a dat seama de asta abia pe la mijlocul orei, mai ales din cauza chicotelilor colegilor“, povesteşte Maria.


Au temperamente total diferite


Acum, cele două surori sunt ceva mai uşor de deosebit, pentru că doar Ioana mai poartă ochelari, aşa că ea a rămas „sora cu ochelari“, iar Maria – cea fără. Chiar dacă din punct de vedere fizic este extrem de greu să spui care este Maria şi care este Ioana, dacă stai puţin cu ele ajungi să îţi dai seama că, temperamental, nu seamănă mai deloc.

Ioana rămâne tăcută şi analitică şi după dărâmarea „zidului“ de timiditate. Vorbeşte puţin şi doar atunci când nu are încotro. În rest, observă tăcută şi analizează şi îşi expune, dacă simte că este cazul, concluzia cu o luciditate nefirească pentru cei numai 14 ani ai săi. Liniştită din fire, o mai temperează, din când în când, pe sora sa, atunci când accesele de exuberanţă i se par exagerate. Lucrurile se întâmplă, însă, şi invers, Maria reuşind de multe ori să o „dezmorţească“ pe sora sa mai calmă.

„Se completează şi se temperează reciproc. Ioana este puţin introvertită, iar Maria – vulcanică. Împreună reuşesc să se echilibreze“, explică mama fetelor.

Doar patru medii de 10 la Evaluarea Naţională în Sălaj

Ioana şi Maria sunt două dintre cele patru eleve din Sălaj care au obţinut anul acesta media 10 la Evaluarea Naţională. Alături de ele, cu aceeaşi performanţă se înscriu şi Roxana Rad, colegă de clasă cu gemenele la Şcoala „Simion Bărnuţiu“, şi Andreea Cotoară, absolventă a Şcolii Gimnaziale „Mihai Eminescu“ Zalău. Toate cele patru fete de nota maximă la Evaluarea Naţională au fost de 10 pe linie şi în gimnaziu, ele fiind, la şcolile absolvite, şefe de promoţie.



Citeşte şi E posibil în România: medaliat cu aur internaţional la filosofie, fără să fi studiat materia la şcoală

FOTO Minţi de nota 10. Secretele elevilor care făcut lucrările perfecte la examenele naţionale

FOTO Plouă cu şefi de promoţie. Elevii de 10 pe linie ai Zalăului

FOTO Elevii pentru care există doar nota 10. Poveştile din spatele rezultatelor lor


 

Zalău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite