Adevărul despre produsul exclusivist românesc, criticat dur de tabloidul britanic Daily Mail: de ce costă 365 de euro borcanul de dulceaţă sau de miere
0Publicaţia britanică Daily Mail arăta, zilele trecute, cu degetul, către o femeie din Viscri care ar vinde borcanul de gem cu 365 de euro după ce Prinţul Charles i-ar fi apreciat produsul. Jurnaliştii britanici au ”ratat” mierea din Sălaj, care se vinde la acelaşi preţ. Ambele produse ajung la această valoare cât de poate de justificat.
Gemul Gerdei Gherghiceanu din Viscri, regiunea Târnava Mare, şi mierea de pe Valea Barcăului, din Sălaj, sunt vândute de doi ani sub forma unui produs exclusivist numit ”The Art of DAR”, care costă, într-adevăr, 365 de euro. Produsul a fost gândit de Fundaţia ADEPT Transilvania, din Viscri, şi Fundaţia Agapis, din Zalău, şi a fost lansat în 22 octombrie 2012 la târgul „Global Food Marketplace”– SIAL, Paris, în prezenţa ambasadorului României în Franţa de atunci, Bogdan Mazuru.
Nu vorbim, însă, de un simplu borcan cu gem ori cu miere, vândut la un preţ prohibitiv. La această valoare a produsului s-a ajuns pentru că recipientul este unul din sticlă, este argintat şi realizat manual şi înseriat de un cunoscut meşter din Sibiu. Apoi, alături de recipient, produsul include şi o linguriţă de argint masiv cu logoul zonei, realizată de o artistă din Turda. ”Numai linguriţa valorează aproximativ 100 de euro”, explică Alin Prunean, directorul executiv al Fundaţiei Agapis.
Linguriţa este prezentată într-un săculeţ de pânză ţesută de un meşter din Cizer, Sălaj, totul fiind aşezat într-un suport de stejar făcut de un meşter din Cluj şi lustruit cu ceară de albine de o tânără artistă din Iaz, Sălaj.
”Am gândit acest produs nu ca să vindem miere sau gem, ci ca să ne promovăm meşteşugurile şi meşteşugarii din zonă şi ca să aducem aici cât mai mulţi turişti. Şi, credeţi-mă, funcţionează. Ne sună lumea să ne întrebe cine ne face sticla, cine ne face linguriţele. Chiar acum am fost sunat de cineva care mă întreba cum poate da de doamna care ne-a făcut linguriţele. Iar clienţii care cumpără produsul - mă refer în special la cei din străinătate - vin în vizită să vadă de unde provine. Vin şi cheltuie bani aici. Cam asta e ideea. Nici vorbă de îmbogăţit”, explică Alin Prunean.
În plus, toţi cei care cumpără produsul primesc, în schimb, o bucăţică din viitorul ”aur verde” al României. Pentru fiecare produs, cele două fundaţii şi-au luat angajamentul să planteze câte cinci stejari într-o zonă de pe Valea Barcăului. Până acum au fost plantaţi pentru 2.500 de puieţi.
Clienţi din Franţa, Anglia, Norvegia şi România
Până acum, produsul a fost cumpărat de clienţi din Franţa, Anglia, Norvegia şi România. Primul client a fost Henry, un avocat britanic care locuieşte momentan la Paris şi care a cumpărat produsul chiar la lansarea lui. După numai câteva săptămâni, avocatul şi soţia sa veneau deja în Transilvania, pe urmele The art of DAR”, anunţând atunci că vor reveni aici cu copiii şi cu prietenii.
Mierea, omisă de articolul din Daily Mail
Referitot la articolul din Daily Mail, Alin Prunean spune că, împreună cu cei de la ADEPT, s-au gândit chiar să ceară un drept la replică. ”Nu ştiu cum de miere nu au zis nimic, dar oricum acolo sunt numai minciuni”, spune el. Cel mai probabil, atenţia jurnaliştilor britanici a fost atrasă de gemul din Viscri deoarece producătoarea lui s-a aflat, recent, la Londra, la un târg, eveniment la care Alin Prunean şi mierea de pe Valea Barcăului nu s-au aflat.
Citeşte şi:
Albinele care l-au îndulcit pe Prinţul Charles îşi trimit veninul la export