Reclamele de altădată. Crema Tokalon: „Nici un rid sau zbârcitură. Pomete ferme şi roze”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dintotdeauna presa scrisă a avut un farmec aparte, iar reclamele care apăreau în paginele ziarelor de odinioară reflectau prosperitatea şi viaţa acelor timpuri. Şi atunci, la fel ca în vremurile de acum, industria farmaceutică aloca un buget consistent pentru a-şi face reclamă în presă, la fel şi companiile din industria auto.

Muzeul Regiunii Porţilor de Fier din Drobeta Turnu Severin deţine un număr impresionant de documente, iar ziarele reprezintă o parte însemnată dintre acestea. Căutând prin arhiva documentară a muzeului, mai exact prin ziarele „Universul”, „Tribuna”, „Dimineaţa” şi „Epoca” din perioada 1902-1935, pentru o cu totul altă temă, muzeograful Magdalena Trăistaru a descoperit lumea fascinantă a reclamelor.

“Analizând cu destul de mult interes reclamele din acea perioadă, am constatat cu stupoare că nevoile oamenilor sunt aceleaşi indiferent de perioada în care trăiesc. Un alt lucru care m-a surprins a fost promovarea gen „mare reducere de preţ”,  „cu ocazia sărbătorilor de Paşte”, la cumpărarea unui produs ţi se oferă „absolut gratuit” un alt produs, rambursarea „fără risc” a coletului dacă nu eşti mulţumit de produs sau „s-a înfiinţat un rayon pentru vânzări în detail cu preţuri de engros”. Eram convinsă că genul acesta de marketing a apărut în zilele noastre, când piaţa de consum este supra aglomerată de fel de fel de produse, dar se vede bine că m-am înşelat”, spune muzeograful Magdalena Trăistaru. 

Cele mai multe reclame se refereau la obiecte de îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii. Produsele farmaceutice şi cosmetice erau şi ele prezente în ziarele vremii.

image

“Dintre cele care au făcut istorie, datorită calităţii amintim produsele celebrului concern german Bayer, Palmolive, Nivea. Ca şi în zilele noastre iluzia că poţi arăta mai bine şi după 40 de ani folosind diverse creme, se promova din plin „nici un rid sau sbârcitură pomete ferme şi roze precum şi un ten frumos la 40 de ani” (crema TAKALON). Am întâlnit reclame la crema depilatoare, care înlocuia „briciul periculos şi care produce iritaţii şi coşuri” sau ceara depilatoare „greu de preparat şi urât mirositoare”, mai spune muzeograful de la Muzeul Porţilor de Fier.

Şi la vremea respectivă piaţa era invadată de fackuri pentru că în unele reclame comercianţii atenţionau clienţii să fie atenţi la achiziţionarea unor produse astfel „Feriţi-vă de oricari imitaţiuni”. Pare greu de crezut, dar un subiect ca educaţia sexuală, care şi acum naşte destul de multe controverse, la vremea respectivă era de mare actualitate.

image

Într-o reclamă apărută în ziarul Universul se face reclamă la o nouă ediţie a publicaţiei dr. Eracilio Sterian „Educaţia Sexelor”, unde este prezentată drept „cel mai mare succes al librăriei româneşti”.

Fumătorii erau sfătuiţi să întrebuinţeze bomboanele orientale BON-BON care „parfumează admirabil gura şi respiraţia şi distrug urâtul şi nesuferitul miros al tutunului”.

image

Industria farmaceutică, la fel ca şi în vremurile actuale, făceau multă reclamă la produsele lor.

image

„Reclamele farmaceutice de uz uman erau prezente în toate ziarele, dar am întâlnit şi reclame la medicamente de uz veterinar, prafuri pentru îngrăşat, prafuri de tuse, alifii contra rănilor, a reumatismului şi a şchiopăturilor. Am întâlnit şi reclame la ceasuri „de fabricaţiune elveţiană”, la „articole de voiagiu”, umbrele „albe şi color la preţurile cele mai moderate”, biciclete „cele mai solide, cele mai iuţi”, hrană pentru bebeluşi, aparate de taxat pentru automobile, aparate de radio, plăci de dans „fox-trot, tangou”, mobilă, vopsele, creioane, motoare, tractoare şi multe altele”, mai spune Magdalena Trăistaru.

Şi industria auto era prezentă în reclamele ziarelor de odinioară, care promovau mărci precum Ford, Chevrolet, Lancia.

Turismul românesc era promovat în ziarele vremii, prin Băile Govora „deschise la 15 mai 1907” şi băile Slănic Moldova cu sezonul mai –septembrie 1910, unde „hotelurile din nou renovate şi amenajate spre a mulţumi vizitatorii”.

„În opinia mea diferenţa dintre reclamele de ieri şi de azi este dată de pata de culoare şi de imaginea fotografică a obiectului promovat, în rest mesajul este în general acelaşi”, conchide muzeograful severinean.

Iată de exemplu cum îşi făcea reclamă un restaurant într-un ziar local din Turnu Severin, „Tribuna” (1928):

image

Având o bucătărie de prim rang
Ziarul „Tribuna” sfătueşte pe toţi
Medici, Judecători, Pretori, Profesori
Preoţi, Primari, Notari şi toţi
PROPRIETARI din JUDEŢ CE VIN
cu afaceri la T Severin să ia
masa la restaurantul popular
„Paul” unde pe lângă o plată
relativ mică, vor găsi mâncări
DELICIOASE şi serviciu CURAT

Turnu-Severin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite