„Vitejii“ de la semafor, filmaţi cu camere omologate la Timişoara şi raportaţi Poliţiei. Cum împiedică legea pedepsirea drastică a lipsei de civilizaţie în trafic

„Vitejii“ de la semafor, filmaţi cu camere omologate la Timişoara şi raportaţi Poliţiei. Cum împiedică legea pedepsirea drastică a lipsei de civilizaţie în trafic

Primăria Timişoara a susprins zeci de mii de treceri pe roşu, dar şoferii nu pot fi amendaţi

Primăria Timişoara a realizat din bani europeni un sistem perfomant de control şi supraveghere a traficului. În 37 de intersecţii sunt montate camere care permit detectarea celor care trec pe roşu şi a celor care depăşesc viteza. Din prima zi de şcoală, imaginile vor fi transmise Poliţiei Rutiere. Filmările sunt, momentan, inutile.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Îmbunătăţirea condiţiilor şi creşterea siguranţei rutiere în Municipiul Timisoara şi creşterea siguranţei traficului rutier, datorită unui sistem modern, operativ şi totodată discret de supraveghere video metropolitan”, sunt două dintre obiectivele proiectului de management al traficului din Timişoara, o investiţie europeană de aproape 10 milioane de euro.

Investiţia a fost finalizată în urmă cu un an. Potrivit primarului Nicolae Robu, în tot acest timp, camerele de supraveghere din cele 37 de intersecţii cu sistem de detectare a contravenienţilor au surprins zeci de mii treceri pe roşu. Edilul declara în primăvara acestui an că în doar două săptămâni au fost detectate peste 50.000 de treceri pe roşu.

Ce s-a întâmplat cu imaginile

În ciuda înregistrărilor cu şoferi care trec pe roşu sau circulă cu viteză, contravenienţii nu au putut fi amendaţi, Poliţia Rutieră susţinând că aparatele nu sunt omologate şi verificate metrologic, aşa cum prevede legea. „Viaţa e ţinută în chingi de nişte prevederi făcute de nişte oameni de birou care nu înţeleg viaţa reală şi care nu sunt în stare să aducă acele prevedei la zi încât viaţa să curgă normal. Ne confruntăm frecvent cu astfel de blocaje”, declara primarul Nicolae Robu în luna mai a acestui an. În cursul acestei săptămâni, primarul Timişoarei a anunţat că aparatele sunt omologate, iar Poliţia Rutieră ar trebui să dea amenzi.

„Spun că nu e în regulă că semafoarele/radarele sunt omologate, toate sunt omologate, dar doar la nivel de lot. Auzi, domle’, tu ai documente de certificare a calităţii, de omologare în bloc pentru şapte radare, dar nu e bine că trebuie să fie pentru fiecare în parte. Acum sunt omologate şi fiecare în parte. Şi în loc să-i sancţionăm fără milă pe cei care fac aşa ceva, unii vin şi spun că nu le putem face nimic. În ce ţară trăim?”, a declarat Nicolae Robu într-o conferinţă de presă, susţinută marţi la Primăria Timişoara.

Filmările, stocate şi trimise Poliţiei Rutiere

Miercuri seara, Primăria Timişoara a anunţat printr-un comunicat de presă că începând de luni, 11 septembrie, care coincide cu prima zi de şcoală, imaginile cu şoferii care încalcă legea vor fi transmise Poliţiei Rutiere. „Vă aducem la cunoştinţă faptul că sunt funcţionale radarele de viteză pentru identificarea celor care depăşesc viteza regulamentară şi transmiterea automată a imaginii şi a datelor de identificare ale maşinii care a săvârşit abaterea, precum şi sistemele de detecţie a trecerii pe culoarea roşie a semaforului electric şi transmiterea automată a imaginii şi a datelor de identificare ale maşinii. Începând cu data de 11.09.2017, imaginile vor fi transmise Biroului Poliţiei Rutiere Timişoara, pe suport electronic, pentru a dispune măsurile care se impun”, a se arată într-un comunicat de presă al Primăriei Timişoara dat publicităţii miercuri seara.

Imaginile cu „bizoni”, tot inutile

Presiunile primarului Nicolae Robu îi lasă reci pe poliţiştii rutieri, care nu vor putea folosi imaginile transmise de primărie. Potrivit purtătorului de cuvânt al Poliţiei Timiş, din punct de vedere al poliţiştilor rutieri situaţia este neschimbată: nu pot fi aplicate amenzi în baza imaginilor. La nivelul Poliţiei Timiş s-a luat decizia de a nu se mai comunica nimic pe această temă până când „vom avea ceva nou de comunicat”. Potrivit unor surse din cadrul Poliţiei, problema este că omologarea nu s-a făcut pe fiecare aparat în parte, ci în bloc.

„Nu se poate face o verificare în bloc pentru că un aparat din Calea Aradului poate să funcţioneze, iar unul din centru să nu funcţioneze”, a explicat un poliţist. În lipsa acestor proceduri, Poliţie Rutieră şi Primăria Timişoara nu pot încheia un protocol pe baza căruia un agent rutier să fie „plantat” în centrul de monitorizare a traficului pentru constatarea contravenţiilor.  

Cum pot fi transformate imaginile în amenzi

Fost comisar-şef în cadrul Poliţiei Rutiere susţine că oricâte omologări s-ar obţine pentru aparatele care înregistrează contravenţiile, Poliţia Rutieră nu poate aplica sancţiuni până nu se modifică legislaţia, actuala lege prevăzând că se pot da amenzi doar dacă agentul constată cu ajutorul unui aparat omologat. Asta ar însemna că fiecare aparat al sistemului de management al traficului ar trebui operat de un agent rutier. „Orice faptă trebuie constatată de un agent constatator căruia legea îi dă dreptul să constate fapte contravenţionale. Un aparat montat, oricât de sofisticat ar fi el, trebuie folosit de un agent constatator. Spre exemplu, la acţiunea cu aparatul radar se face de către agentul constatator. Nu se pot constata fapte contravenţionale punând un aparat într-o intersecţie”, a arătat fostul comisar-şef.

Nicolae Istrat a mai arătat că nici constatarea contravenţiei din dispecerat nu este o soluţie, dând exemplu amenzilor pentru rovinietă anulate în instanţă pentru că au fost constatate, ca urmare a vizionării camerelor de supraveghere, de un agent constatator care nu era la serviciu în momentul săvârşirii contravenţiei. Istrat a declarat că o altă problemă a sistemului este identificarea şoferului. „Răspunderea este personală şi indivizibilă. Dacă cu maşina mea aţi circulat dumneavoastră nu este normal ca procesul – verbal să îmi fie trimis acasă fără să fiu la volan. Nu este normal să îmi ia permisul dacă nu am fost la volan”, a mai arătat fostul poliţist rutier.

Avocatul Alexandru Cătălin Puşa a arătat că odată ce aparatele sunt omologate şi verificate individual, pot fi aplicate amenzi şi fără modificarea legii întrucât legea actuală permite acest lucru. „Agentul constatator se uită pe aparat şi constată cu propriile simţuri, cu ajutorul aparatului, săvârşirea contravenţiei. Este o interpretare abuzivă aceea că agentul constatator trebuie să constate contravenţia ajutat de aparat la momentul săvârşirii faptei. Eu pot să constat în timp real, dar pot să constat şi dacă mă uit la imagini a doua zi. Tot constatare cu ajutorul aparatului este. Ştiu data, ora, minutul. Legea nu zice că fapta trebuie constatată la momentul săvârşirii ei. Agentul poate constata şi ulterior”, a explicat avocatul Alexandru Cătălin Puşa. Potrivit acestuia, pentru identificarea şoferului legea îi permite Poliţiei să îi ceară proprietarului maşinii să indice şoferul care a condus autoturismul într-o anumită dată, la o anumită oră. 

citeste totul despre: