Articol publicitar

PLAI - cel mai mare festival de world music din România. Diversitate şi multicultulturalism în Timişoara

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
PLAI, festival al diversităţii
PLAI, festival al diversităţii

Cel mai mare festival de muzica lumii din Europa organizat în întregime de voluntari, PLAI a debutat în 2006, în Muzeul Satului Bănăţean din Timişoara. Intenţia organizatorilor a fost clară de la început şi a rămas la fel: acţiuni civice pozitive, schimbări sociale şi un oraş cultural activ. Pe parcursul a 12 ani, PLAI a îmbrăcat oraşul cu valorile sale şi a devenit un loc reper în peisajul cultural al Timişoarei.

Inima festivalului: voluntarii

Principala forţă motrice din spatele fiecărei ediţii PLAI a fost întotdeauna echipa de voluntari, sute de voluntari care construiesc festivalul în fiecare an, întotdeauna cu energie şi entuziasm reînnoit. De-a lungul ediţiilor, festivalul a avut peste 1000 de voluntari, cu vârste variind între 14 şi 60 de ani.

PLAI nu este doar un eveniment de trei zile în septembrie pentru voluntarii săi, ci o activitate pe tot parcursul anului. De la stabilirea detaliilor de participare cu artiştii la asigurarea sponsorizărilor, de la recrutarea de noi voluntari la crearea agendei culturale, de la planificare la realizarea tuturor lucrărilor, pregătirea festivalului se face cu luni în avans de voluntari pasionaţi şi dedicaţi acestui concept. Toate pregătirile culminează cu trei săptămâni înainte de festival, când toţi voluntarii se adună la Muzeul Satului Bănăţean şi construiesc literalmente festivalul de la capăt.

Creativitatea, pasiunea, ingeniozitatea, dar şi responsabilitatea sunt toate valorile încurajate de către voluntarii PLAI.

O valoare de bază: parteneriatul

PLAI este mult mai mult decât un festival de muzică, este o resursă de inspiraţie pentru schimbările culturale şi sociale. În fiecare an, festivalul colaborează cu peste 30 de organizaţii culturale şi sociale şi le oferă o platformă şi o şansă de a interacţiona cu participanţii la festival. Diversitatea este de fiecare dată în centrul festivalului. Atelierele, instalaţiile de artă, meşteşugurile, spectacolele de teatru, proiecţiile de film, provocările atletice sunt activităţi prezente la ediţiile PLAI.

Asociaţiile sociale se asigură că festivalul creşte în fiecare an în incluziune şi empatie, în timp ce organizatorii PLAI se asigură întotdeauna că accesibilitatea pentru persoanele cu handicap este o prioritate maximă.

Muzică altfel şi nouă pentru public

De-a lungul anilor, artiştii din întreaga lume au apreciat conceptul PLAI. Al di Meola a fost headliner la prima ediţie şi de atunci repertoriul PLAI continuă să crească: Paco de Lucia, Mariza, Patrice, ZAZ, Joss Stone, Bob Geldof, Corect - Asian Dub Foundation, Everlast, Vieux Farka Toure, Misia, Manu Chao, Nigel Kennedy, Tito Paris, Nouvelle Vague, Baba Zula, sunt doar câţiva dintre cei care au urcat pe scena PLAI. Cu fiecare ediţie a festivalului începe o călătorie muzicală în toată lumea.

An de an, PLAI primeşte recunoaştere

Început ca un festival de mici dimensiuni, PLAI a ajuns să câştige recunoaşterea naţională şi internaţională. PLAI a fost nominalizat de trei ori la Premiile Europene de Film, în 2012, 2014 şi 2015, fiind primul festival românesc care a fost nominalizat pentru acest premiu. În 2008, PLAI a câştigat premiul Charlemagne pentru cel mai bun proiect multicultural din România. Gala Societăţii Civile a acordat PLAI premiul I pentru artă şi cultură în 2009, premiul I pentru dezvoltarea economică şi socială în 2017 pentru proiectul Ambasada.

Dar, mai mult decât premiile, PLAI a câştigat recunoaşterea în fiecare an de la miile de vizitatori care trec prin porţile sale.

Ediţia 2017

La câteva zile distanţă de ultima ediţie a festivalului, vedem un program muzical divers şi complex şi un program cultural bogat. Publicul a fost anul acesta încântat de blândeţea artistei rezidente Dom La Nena, cu un repertoriu live care a îmbinat  o voce graţioasă cu acordurile violoncelului. Gentleman s-a simţit atât de bine la PLAI, încât şi-a încheiat concertul în public, alături de fanii PLAI, ca şi cum ar fi fostul unul dintre ei. Mokoomba au dansat pe ritmuri tradiţionale africane împreună cu publicul, iar Tamikrest şi Bombino au oferit prin muzica lor diversitatea culturii şi muzicii din Africa. Islandman a completat harta pentru muzica lumii, în ultima seară de festival, cu un concert care a arătat publicului o combinaţie magnetizantă de muzică ambientală, afrobeat, funk, cu influenţe din cultura psihedelică. Prima şi a doua seară de festival s-au încheiat la scena de after-party, unde au mixat doi dintre cei mai îndrăgiţi DJi din Europa: Ed Rush şi Röyksopp. Iar Chassol, la Casa Filmelor, a făcut o invitaţie publicului de a asculta natura cu urechile muzicii: concertul său a presupus acorduri instrumentale în jurul unor sunete din natură, el fiind inventatorul stilului muzical ultrascore.

PLAI a păstrat elementele de creativitate şi descoperire. Publicul s-a jucat, a dansat, a făcut sport, a participat la activităţi precum pictură, yoga, fotografie, reciclare, sculptură, teatru, poezie şi descoperirea limbilor străine. Momentele frumoase au fost şi cele în care cei prezenţi s-au lăsat conduşi în viaţa persoanelor cu diferite dizabilităţi: cum trăim fără vedere, cum facem sport în scaunul rulant, cum comunicăm despre noi atunci când nu auzim.

PLAI a fost despre şi pentru oameni. S-au regăsit la Muzeul Satului Bănăţean prieteni, familii, copii.

Concluzia despre un brand cultural crescut cu pasiune

Festivalul şi-a menţinut farmecul intim şi înrădăcinat, în ritm cu evoluţia şi înnoirea sa, fiind un agent constant pentru diversitate, schimbare socială, integrare civică şi implicare culturală.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite