FOTO Muzică deşteaptă şi natură în stare pură, în Munţii Semenicului: „Gărâna fără ploaie e ca ciobanul fără oaie”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cei care aleg să participe la Festivalul de Jazz de la Gărâna sunt echipaţi corespunzător Foto: Ştefan Both
Cei care aleg să participe la Festivalul de Jazz de la Gărâna sunt echipaţi corespunzător Foto: Ştefan Both

Festivalul de Jazz de la Gărâna a început cu obişnuita rundă de ploaie şi doi artişti uriaşi: Charles Lloyd şi Bill Frisell. În prima zi au asistat la concerte în jur de 3.000 de spectatori.

Tradiţionalul Festival de Jazz de la Gărâna, ajuns la cea a XVII-a ediţie, a început joi seara, în Munţii Semenicului. Mii de timişeni, cărăşeni, cât şi turişti din toată ţara şi străinătate, au urcat - sau urmează să o facă zilele acestea, la munte.

Departe de zidurile de betoane ale oraşului, la 1.000 de metri altitudine, înconjuraţi de natura mirifăcă: dealuri, râuri, lacuri şi păduri. Dar şi nelipsita ploaie de la Gărâna. Cei care aleg acest festival s-au obişnuit că nu există festival fără ploaie astfel acesta nu reprezintă un impediment de a merge la Gărâna. 

„Gărâna fără ploaie e ca ciobanul fără oaie. Când vii aici ştii sigur că e un loc mai aspru. E aproape imposibil să nu plouă. Astfel că nimeni nu e nepregătit. Dar aici nu prea ajunge decât cine ştie şi dacă vrea. Alţii preferă confortul şi alte genuri de distracţie. Aici oamenii vin indiferent de ploaie, să vadă o muzică pe care nu o văd nicăieri altundeva. Oamenii vin şi pentru aerul deosebit. Gărâna pentru mine e ca un concediu, să nu spun pelerinaj”, a spus muzicianul Berti Barbera.  


Seara americanilor în Valea Lupului

Festivalul a demarat în forţă şi chiar în prima zi a concertat cel mai important invitat al actualei ediţii. Este vorba de saxofonistul american Charls Lloyd, care se află în concertul aniversar 75 de ani, prin Europa. Extraordinarul muzician are la activ 41 de materiale discografice.

Charles Lloyd la Gărâna Foto

Charles Lloyd la Gărâna Foto: Facebook Garana Jazz Fest


Tot în prima seara a concertat chitaristul Bill Frisell, un chitarist american de superclasă, care se află în TOP10 mondial al chitariştilor de jazz.

„Anul acesta a fost cel mai greu de organizat festivalul. Probleme sunt din cauza crizei şi a faptului că sponsorii au probleme financiare.Am fost nevoit să renunţ la doi artişti mari şi să aducă alţii în locul lor, tot la fel de valoroşi, dar cu mai puţini bani. S-a născut greu festivalul, dar cu toate astea am reuşit să menţinem un standard ridicat”, a declarat Marius Giura, directorul Fundaţiei JazzBanat, organizatorii evenimentului.

Bill Frisell la Gărâna Foto

Bill Frisell la Gărâna Foto: Facebook Garana Jazz Fest


Nu mai sunt locuri de cazare

Şi în acest an locurile de cazare din zonă, de la Văliug, Semenic, Brebu Nou, Trei Ape sau Gărâna au fost ocupate. Cei care nu şi-au făcut o rezervare din timp rămâne varianta dormitului la cort sau să încerce să găsească găzduire în casele sătenilor. 
 

Festivalul de Jazz de la Gărâna a început ca un eveniment de familie a jazzmenilor bănăţeni emigraţi în Germania, dar care şi-au păstrat casele de vacanţă la Brebu Nou, Văliug sau Gărâna. A crescut de la an la an. Curtea hanului „La Răscurce” a devenit prea mică pentru numărul celor care urcau la festival astfel că, în urmă cu câţiva ani, s-a cobotâr în Valea Lupului. 
 

Principalul finanţator al festivalului este Ministerul Culturii, alături de Consiliul Judeţean Caras-Severin, Consiliul Judeţean Timiş şi Primăria Reşiţa. Muncipalitatea timişoreană a tăioat finanţarea de la Gărâna pentru a organizat prima ediţie a JazzTM. 

70 lei un bilet pe zi

Biletele pentru acest an sunt un pic mai scumpe ca în ediţia trecută. Pentru o zi costă 70 de lei, 200 lei pentru trei zile şi 250 lei pentru toate cele patru zile. 

Vestea bună este că drumarii au lucrat din greu pentru a reuşi să asfalteze ambele drumuri care duc la Gărâna: atât din direcţia Reşiţa-Văliug-Semenic, cât şi cea dinspre Slatina Timiş-Brenu Nou.

John Surman în seara de vineri

Evenimentele de astăzi de pe scena din Poiana Lupului vor începe cu Irina Popa&The Sinners (România). Urmează Arild Andersen Trio (Norvegia, Anglia, Italia), Luiza Zan Project (România, SUA, Ungaria) şi, în final, atracţia seri, proiectul lui John Surman (Anglia, Norvegia).
 

Ziua de sâmbătă va începe cu Peter Wertheimer Quartet (Israel), urmat de Pawel Kaczmarczyk „Audiofeeding Band” (Polonia). Urmează o trupă foarte interesantă: Dainius Pulauskas Group din Lituania, iar apoi pianistul norvegian Bugge Wesseltoft, care a pregătit un concert solo. Seara se încheie cu formaţia In The Country (Norvegia).

Ultima zi continuă cu muzica deşteaptă: încălzirea o fac timişorenii de la JazzyBIT. Bugge Wesseltoft revine pe scenă alături de americanul Joe Claussell şi turcul Ilhan Erşahin (cel care a încântat spectatorii şi la JazzTM, de spătămâna trecută). După ei vor concerta Nicholas Simion Trio „Crazy World” Featuring Eugen Gondi & Sorin Romanescu (România). În final, în faţa publicul vine Magnus Öström din Suedia, nimeni altul decât bateristul fostei trupa Esbjörn Svensson Trio. 

Citiţi mai multe despre evenimentele din anii trecuţi de la Gărâna:


Festivalul de Jazz de la Gărâna comparat cu un “open air” din Franţa GALERIE FOTO

Timp de patru zile, la Gărâna se întâmplă minuni. Mii de iubitori de jazz şi cultură se întâlnesc la poalele Semenicului

Pretenţii de lux pentru japoneza de la Gărâna Jazz: a cântat la un pian special, care i-a costat pe organizatori 10.000 de lei
 

INTERVIU Marius Giura, organizatorul „Gărâna Jazz Festival“: „Aşa văd eu Gărâna, cu oameni de calitate, preocupaţi în aceeaşi măsură şi de jazz, şi de carte, şi de pictură”

Festivalul de Jazz de la Gărâna ţine în viaţă o zonă întreagă din Munţii Banatului

INEDIT Chitaristul care s-a plimbat la Festivalul de Jazz cu un animal de companie ciudat: un papagal deştept şi vorbăreţ

Trompetistul norvegian Mathias Eick, la Festivalul de Jazz de la Gărâna: "Toţi norvegienii sunt şocaţi de atentat. Nu vă pot descrie starea de spirit de acasă”

Florian Lungu, cel mai importat critic român de jazz: “A început să existe o apetenţă pentru muzică evoluată în rândul clasei de mijloc”

Timişoara

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite