FOTO Confort rezidenţial second-hand: cartier de vile din buza pistei aeroportului utilitar „Cioca”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aerodromul Utilitar „Cioca”, al doilea aeroport al Timişoarei, se confruntă cu dezvoltarea imobiliară din zonă. Un nou cartier de vile se construieşte chiar în buza pistei de decolare-aterizare.

Primul aeroport civil al Timişoarei, construit în perioada interbelică, în 1936, este astăzi utilizat de proprietarii de avioane mici şi mijlocii, pentru agrement, de până la 5.700 de kilograme. Este de asemenea folosit de firmele de aero-taxi, cât şi de avioanele utilitare care se ocupă cu ierbicidarea câmpurilor.

Zeci de pasionaţii de avioane decolează zilnic de pe aerodromul aflat la şapte kilometri de Timişoara. Piloţii care utilizează aeroportul au de trecut, de anl trecut, un veritabil obstacol. Şi este doar începutul. Primăria Timişoara a eliberat un Plan Urbanistic Zonal (PUZ), chiar în buza pistei de decolare-aterizare. 

“Aceste construcţii reprezintă sentinţa de condamnare la moarte a aerodromului. Distanţa nu este suficientă, terenurile sunt la maxim 200 de metri de pragul pistei, iar clădirile au limite de înălţime destul de mare. Când decolăm tot timpul o să ne uităm la acoperişurile lor chiar de jos în sus. Este şi mai dificil vara. Când este încărcat, cu atmosferă mai puţin densă, performanţele avionului nu sunt aşa de mari. Avem nevoie de o distanţă mai mare penrtu a câştiga suficientă altitudine”, a declarat Claudiu Patt, care pilotează un avion Cessna al firmei de aero-taxi MaxAir.

Prima casă pe axul pistei

Construcţia primei case de pe parcela de 2,8 hectare, aflată în PUZ, a şi început în 2014. Spre disperarea piloţilor, vila se află foarte aproape de axul pistei. 

“Cum să îţi faci casă în axul unei piste de decolare-aterizare pentru avioane? Cine poate să dea o asemenea aprobare? Doamne fereşte, dacă se opreşte un motor în decolare opţiunile pilotului pentru a reuşi să aterizeze în siguranţă se limitează”, a mai spus Claudiu Patt.

image

Directorul aerodromului “Cioca” a încercat să stopeze construcţia noului cartier, însă cărţile au fost deja aruncate. Prima vilă este aproape gata. “Există PUZ-ul, omul a obţinut o aprobare şi a construit aproape de axul pistei. Noi am făcut sesizări peste tot, i-au verificat actele şi e în regulă. Pista are 750 de metri lungime, iar până la el ar mai fi 300 de metri. Dar nu asta e ideea. Problema este că se află aproape în ax. Nu poţi să decolezi către un zid. Când ai o casă în faţă nu e plăcut”, a afirmat Ioan Şimon, directorul Aeroportului Utilitar din Timişoara. 

image

Astăzi, avioanele particulare sunt ţinute în hangarul aeroportului contra unei chirii. Tot pe acest aerodrom au loc în fiecare an mitinguri avatice. Există un plan ca aerodromul să fie modernizat şi deschis curselor de charter.  

„Noi am venit cu nişte planuri de modernizare al aeroportului, dar deocamdată nu s-au găsit fonduri. Este un aerodrom vechi, istoric, fiind primul aeroport civil al Timişoarei. Ar trebui făcută o pistă betonată, să poată veni charterele de afară mai ales dacă privim în perspectiva Schengenului aerian”, a mai pus Şimon. 


“Marele păcat este că acest aerodrom a supravieţuit atâţia ani, din 1936, iar acum, ca de orice alt lucru de la noi, ne batem joc”, a completat pilotul Claudiu Patt.  

image

„Nu mă deranjează avioanele”

Proprietarul primei case din noul cartier, Constantin Nistor, nu este deranjat de zgomotul avioanelor şi nu este speriat nici de riscul unor accidente aviatice.

“Au încercat cei de la Consiliul Judeţean să anuleze PUZ-ul, pentru că existe interse mari, dar nu le-a mers. Eu sunt în legalitate. Casa e pe strada Ioan Isac nr.1. Nu este atât de aproape de pistă, e la aproape 400 de metri. E adevărat că parcelele din PUZ încep într-o zonă mai apropiată. Şi să fiu sincer, nu ştiu cum se va constui acolo, dar e problema lor. Pe mine nu mă deranjează zgomotul avioanelor. E mai neplăcut când zboară avioanele astea mai mari ale celor care stropesc pe câmp”, a declarat Constantin Nistor.

image

Acesta spune că a cumpărat terenul pentru fiul său, care locuieşte momentan în străinătate, cu 15 euro pe metrul pătrat. Pe lângă această casă, a mai cumpărat trei parcele, din cele 28 câte figurează în PUZ.

„Acum preţurile variază şi aici. Unii au cumpărat cu 12 euro metrul pătrat, alţii cu 25 de euro pe metru pătrat. Sunt vândute multe parcele, dar încă mai sunt de cumpărat. E o zonă care se va dezvolta”, a mai spus Constantin Nistor, care speră ca în acest an să termine lucrările la casă.

„Nu aş recomanda să se construiască acolo"

Firmele imobiliare sunt sceptice când vine vorba de noul cartier rezidenţial care se construieşte lângă aerodromul “Cioca”, mai ales în perspectiva în care acesta urmează ca peste câţiva ani să preia şi curse de pasageri.

„Eu unul nu aşi recomanda să se construiască acolo. Preţul este mai mic, să se poată vinde, evident, dar eu unul nu mi-aş construi niciodată casă lângă fabrica cauciucuri Continental sau lângă un aeroport. 15 euro pe metrul pătrat nu pare mult, dar dacă nu ai gaz, canalizare şi alte utilităţi, la final te trezişti că ai dat 40-45 de euro pe metru pătrat. Nu mai punem la socoteală disconfortul”, a declarat Puiu Bălan, de la agenţia imobiliară Sedaco.  

image

Aerodromul utilitar a primit numele „Cioca” după un mic sat care a existat acolo, dar care a s-a depopulat şi a dispărut în perioada interbelică. În perioada 1941-1944, aeroportul “Cioca” a fost utilizat de aviaţia germană Lufftwafe, iar în timpul comunismului de Aviasan.

Citiţi şi:

„Vitezomanii“ văzduhului: pasiunea pentru zbor îi face pe unii să renunţe la „joburile pământeşti”
 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite