Moartea unui brand vechi de peste 170 de ani. Cum a dispărut de pe piaţă apa minerală Buziaş

Moartea unui brand vechi de peste 170 de ani. Cum a dispărut de pe piaţă apa minerală Buziaş

Producţia la fabrica de apă minerală de la Buziaş a fost sistată încă din iarnă FOTO Daniel Dance

Un brand vechi de aproape două secole, apa minerală Buziaş nu se mai găseşte pe rafturile magazinelor după ce îmbutelierea ei a fost sistată în iarnă, iar stocurile au fost epuizate.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cu o istorie de peste 170 de ani în spate, apa minerală Buziaş a ajuns să fie cunoscută în toată ţara datorită calităţilor ei, însă acum gustul ei va rămâne doar o amintire.
 
Fabrica în care se îmbutelia apa extrasă din izvoarele Buziaşului a fost închisă încă din iarnă, dar efectele opririi producţiei s-au resimţit abia acum, după ce, odată cu epuizarea stocurilor, apa minerală Buziaş nu se mai găseşte pe piaţă. În momentul de faţă, se caută soluţii pentru repornirea producţiei, însă acest lucruar putea fi posibil de-abia peste câteva luni, spune Octavian Scobercia, directorului executiv al fabricii.
 
„Pe fondul dificultăţilor cauzate de factori economici externi şi interni şi din cauza nivelului scăzut de
încasări, societatea noastră se află în această perioadă într-un proces de reorganizare, care implică suspendarea activităţii de producţie din raţiuni ce ţin de nevoia de retehnologizare. Proprietarii societăţii caută soluţii competitive de pornire a activităţii de îmbuteliere în cel mai scurt timp, însă acest lucru este posibil să se întâmple peste câteva luni“, a declarat directorul societăţii.
 
Retehnologizarea, o nevoie acută
 
Angajaţii fabricii sunt nemulţumiţi de sistarea producţiei şi susţin că, pe lângă concurenţa acerbă de pe piaţă, şi managementul defectuos a contribuit la decăderea brandului pe piaţă. 
 
Un fost angajat al Departamentului de Vânzări din cadrul fabricii de apă minerală a acceptat să vorbească, sub protecţia anonimatului, despre cauzele care a dus la oprirea producţiei. „De la Revoluţie, au apărut anual câte două firme pe piaţă. Aşa te-ai trezitcă aveai o concurenţă de 20 de firme locale, plus firmele mari de la nivel naţional. Diferenţa între Buziaş şi cele mai multe firme era că adevăratul consumator ştia să facă diferenţa între Buziaş şi o apă luată de la cişmea şi îmbuteliată pe te miri unde“, a declarat, sub protecţia anonimatului, un fost angajat al departamentului de vânzări. El crede că şi politica de marketing deficitară dusă în ultimii ani de conducerea firmei a determinat scoaterea produsului de pe piaţă. În timp ce alte ape minerale au fost promovate şi distribuite la nivel naţional, apa de la Buziaş a beneficiat de un marketing mult mai restrâns. 
 
„Politica de marketing era să ne comparăm cu cei mari. Ei au marketing, logistică, maşini, frigidere, umbreluţe. Tu ce ai? Ai şi tu, dar nu la nivelul lor“, a mai spus fostul angajat. 
 
Ioan Rotco, fost şef de producţie la fabrica de la Buziaş în perioada în care se lucra în şase schimburi, susţine că greşeala actualului acţionar este că nu a făcut investiţii în retehnologizare. „Trebuia făcută o investiţie în utilaje. Actualul patron a făcut investiţii, dar cred că a fost sfătuit prost. A renunţat la ce era mai important pentru o apă minerală: dioxidul de carbon natural. Îl are aici, în parc, cu instalaţie cu tot. Trebuia doar să îl îmbutelieze. A trecut pe dioxid artificial care poate fi făcut din orice, dar nu mai e natural“, a explicat Ioan Rotco.
 
Fabrica, scoasă la vânzare
 
Angajaţii rămaşi fără loc de muncă după oprirea activităţii la fabrica din Buziaş au sperat să fie rechemaţi la muncă. Cu trecerea timpului, şi-au dat seama că trebuie să îşi caute un alt loc de muncă pentru că, cel mai probabil, fabrica nu se va mai deschide. Unii dintre ei şi-au găsit deja noi joburi, alţii sunt încă în şomaj. 
 
Octavian Bărbuţ, fost director tehnic, este unul dintre angajaţii care au rămas fără un loc de muncă, cu 10 ani înainte de pensionare. Acesta crede că repornirea producţiei este destul de complicată, repunerea fabricii pe roate necesitând investiţii majore. Pe de altă parte, nici primarul Alger Ilaş nu crede că actualii proprietari vor mai reporni producţia, edilul din Buziaş anunţând că se caută  cumpărător.
 
„Noi am anunţat pe toate canalele pe care le-am avut la dispoziţie că fabrica este de vânzare, dar discuţiile se duc cu actualul proprietar“, a spus primarul Alger Ilaş.
 

Citeşte şi:

 
Uzina de camioane Steagu Roşu (actual Roman SA) a fost fanionul oraşului decenii întregi. După revoluţie a fost preluată cu scandal de omul de afaceri Ioan Neculaie. Acum afaceristul este executat de silit de partenerii săi pe care i-a lăsat pe dinafară în 2004 când a preluat fabrica.
 
 
Un nou brand românesc dispare de pe piaţă. Societatea Incov SA Alba Iulia, cel mai mare producător de covoare şi mochete din România, a ajuns în faliment. Planul de reorganziare derulat în ultimii cinci ani nu a dat rezultatele scontate, astfel încât Tribunalul Alba a decis închiderea fabricii şi vânzarea activelor pentru recuperarea datoriilor cifrate la peste 11 milioane de euro.
 
 
Una dintre cele mai cunoscute mărci de marochinărie din România se vinde cu 23.000 de lei. Marca Capris SA Sebeş este scoasă la vânzare în cadrul procedurii de faliment a societăţii. După 200 de ani de existenţă, fabrica Capris, urmaşa fostei întreprinderi Căprioara din perioada comunistă, şi-a închis porţile pentru totdeauna.

 

citeste totul despre: